Kotimaa

Finnwatch arvioi: Finnairin ilmastotoimet täysin riittämättömät yltääkseen tavoitteeseen

Arttu Laitala

Finnwatchin maanantaina julkaiseman arvion mukaan kotimaisen lentoyhtiö Finnairin nykyiset ilmastotavoitteet ovat riittämättömät.

Ne eivät ole linjassa valtio-omistajan edellyttämän puolentoista asteen tavoitteen kanssa, käy ilmi Finnwatchin julkaisemasta artikkelista.

Artikkeli on ensimmäinen osa kansalaisjärjestöjen kirjoitussarjaa, jossa käydään läpi valtionyhtiöiden ilmastotavoitteita ja pohditaan, mitä niiden pitäisi olla, jotta Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet voidaan saavuttaa.

Finnwatchin artikkelin mukaan yhtiön nykyiset päästövähennystoimet eivät edes riitä kääntämään Finnairin päästöjä laskuun.

Finnwatch esittää, että Finnair ottaa tavoitteekseen lentomäärien vähentämisen kehittämällä ja tarjoamalla esimerkiksi VR:n kanssa yhteistyössä junayhteyksiä vaihtoehtona kotimaan lennoille tai jatkoyhteyksille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lentoalan kattojärjestö IATA on arvioinut, että koronapandemiasta huolimatta lentomatkojen määrä kaksinkertaistuu tulevina vuosikymmeninä.

Finnair on arvioinut, että sen lentotoiminta palaa viime vuoden tasolle vuonna 2023.

– Finnairin tavoitteena on puolittaa päästönsä 2025 mennessä, mutta sen toistaiseksi esittelemät päästöjä vähentävät toimenpiteet ovat täysin riittämättömiä tavoitteen saavuttamiseen. Esimerkiksi biopolttoaineiden käytöllä tai ”polttoainetehokkaammalla operoinnilla” voidaan lähivuosina saavuttaa parhaimmillaan vain joidenkin prosenttien suuruinen vähennys. Päästöjen puolittaminen perustuu käytännössä pelkkään päästökompensaatioon, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola sanoo Finnwatchin tiedotteessa.

Finnairin lentoliikenteen tonnikilometrille lasketut päästöt olivat yhtiön vastuullisuusraportin mukaan viime vuonna 785 grammaa.

Kansainvälisten sijoittajien ja tutkijoiden ryhmä on arvioinut, että maapallon lämpötilan nousun rajoittaminen kahteen asteeseen esiteollisesta ajasta edellyttäisi, että päästöt olisivat nyt noin 600 grammaa ja laskisivat 500 grammaan vuoteen 2025 mennessä ja 400 grammaan vuoteen 2030 mennessä.

– Finnairilla on siis kirittävää jopa kahden asteen tavoitteseen – puolestatoista puhumattakaan. Voidaan pitää myös ongelmallisena, että lentoalan ilmastotavoitteet sidotaan joko matkustajamääriin tai sitten ne perustuvat runsaaseen päästökompensaatioiden käyttöön. Molemmissa tapauksissa tavoitteet on siis mahdollista saavuttaa ilman, että päästöt oikeasti vähenevät, Leipola toteaa.

Finnwatchin esityksen mukaan Finnair voisi osoittaa edelläkävijyyttä alallaan julkaisemalla numeerisen tavoitteen lentotoiminnan todellisten ja kompensoimattomien kokonaispäästöjen vähenemiselle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Todellisia päästöjä kuvaava vähennystavoite osoittaisi, että alalla on todellista valmiutta vähentää omia päästöjään eikä vain kuitata kasvua suuntaamalla rahaa vaikutuksiltaan kirjaviin päästökompensaatiohankkeisiin. Alalla on edessään valtava haasteet, joiden ratkaisemiseen tarvitaan suuri joukko erilaisia, päästöjä aidosti vähentäviä ratkaisuja, Leipola sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Mankala
Mutta kun ilmastonmuutosta ei olekaan!
Ja vaikka olisi ei se siitä miksikään muutu, vaikka Finnair lopettaisi lennot kokonaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Miksi?
Ilmailun hiilidioksidipäästöt ovat Finavian mukaan 2% ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.
Edes Finnairin lopettaminen ei näkyisi missään päästötaseessa.

Miksi Suomessa on otettu käyttöön Euroopan tiukimmat päästötavoitevaatimukset ja mitä hyötyä siitä on kansantaloudellemme?

Finnwatch voisi joskus ottaa hiukan neutraalimman kannan eikä seuraisi poliittisen vihervasemmiston viitoittamaa "hätää" näin suoraviivaisesti edes auttavan uskottavuuden säilyttämiseksi!

Matematiikkaa kannattaa harrastaa niin suuruusluokat pysyvät käsissä ja agenda jää loitolle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Miksi?
Tämä ilmadtodenialistille mene jakeluun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miksi?
Ilmailun hiilidioksidipäästöt ovat siis Finavian mukaan 2 prosenttia ihmisen aiheuttamista. Entä muiden lähteiden mukaan...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Miksi?
Suomen kasvihuonepäästöistä lentomatkailun osuus on noin 10 %.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Miksi?
Ei mene perille, ei.
Vain absoluuttiset päästöt merkitsevät, ei mikään muu.

Suomen päästöt ovat mitättömiä, laskipa kuinka tahansa. Promilleluokkaa.

Mistä tuo 10% tulee?
Lähde?
Finavia tarkoitti koko maailman päästöjä ja ilmailua.
Vaikea sitäkin käsittää?

10% lähes olemattomasta, on vielä vähäisempää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Miksi?
Ilmailun hiilidioksidipäästöt ovat Finavian mukaan 2% ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.
Edes Finnairin lopettaminen ei näkyisi missään päästötaseessa.

Miksi Suomessa on otettu käyttöön Euroopan tiukimmat päästötavoitevaatimukset ja mitä hyötyä siitä on kansantaloudellemme?

Finnwatch voisi joskus ottaa hiukan neutraalimman kannan eikä seuraisi poliittisen vihervasemmiston viitoittamaa "hätää" näin suoraviivaisesti edes auttavan uskottavuuden säilyttämiseksi!

Matematiikkaa kannattaa harrastaa niin suuruusluokat pysyvät käsissä ja agenda jää loitolle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miksi?
Kun nyt Jannis_H otsikoi juttunsa 'Miksi?' niin minäkin kysyn että miksi Jannis nyt avasi uudelleen, samalla otsikolla, samoin sanoin jutun jonka oli juuri viitisen tuntia sitten avannut?

Toki Mankalakin tuota harrastaa sen tarinansa Kataisen 47 miljardista kanssa, mutta Mankala sentään pitää pidempiä taukoja juttujen välillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Miksi?
Finnair ei pysty vähentämään muiden lentoyhtiöiden päästöjä. Siksi Finnairin pitää keskittyä omiin tavoitteisiinsa ja käyttää sitten muiden epäonnistumisia omassa mainonnassaan. Muuten joku muu käyttää Finnairin epäonnistumista omassaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.