Kotimaa

Varustamoille valmistellaan miljoonien eurojen tukipakettia syksyksi – "Emme lähde tukemaan voitollista liiketoimintaa"

Silja Serenaden risteilyt Helsingistä Riikaan loppuvat 14. syyskuuta. Tallink Silja korvaa reitin virolaisella Baltiq Queen -laivalla ja henkilökunnalla.
Silja Serenaden risteilyt Helsingistä Riikaan loppuvat 14. syyskuuta. Tallink Silja korvaa reitin virolaisella Baltiq Queen -laivalla ja henkilökunnalla.

Viimeistään Tallink Siljan yt-ilmoitus viime viikolla havahdutti merenkulun ahdinkoon. Kun lomakausi on ohi ja koronatilanne kiristynyt, matkustajalaivat seilaavat liian tyhjinä liiketoiminnan kannalta.

Traficomin johtaja Pipsa Eklund kertoo Lännen Medialle, että tällä viikolla on tarkoitus valmistella varustamoille myönnettävää reittitukea, jota on jaossa enintään 24,8 miljoonaa euroa vuoden loppuun mennessä.

Keväällä Huoltovarmuuskeskus jakoi suoraa tukea varustamoille laivakuljetusten ja huoltovarmuuden turvaamiseksi, kun koronarajoitukset estivät liiketoiminnan. Ainakaan vielä tilanne ei ole yhtä paha kuin keväällä.

– Meriliikenne toimii tällä hetkellä huoltovarmuuden näkökulmasta, vaikkakin nykytilanteessa meriliikenteen lyhytaikaiset häiriöt ovat mahdollisia, toteaa huoltovarmuudesta vastaava työministeri Tuula Haatainen (sd.).

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Reittitukea voidaan myöntää reitin kilpailutuksen perusteella. Tukea voidaan myöntää matkustajaliikenteen, teollisuuden tarpeiden ja huoltovarmuuden perusteella.

– Pitää tunnistaa markkinapuute, johon haetaan edullisimmin tarjoava toimija, kuvailee Traficomin Eklund tukipäätöksiä.

Tukea ei ole jyvitetty tietyille reiteille, vaan sitä myönnetään tarpeen mukaan. Nyt matkustusrajoitukset estävät järkevän liiketoiminnan Ruotsin suuntaan. Samalle reitille voidaan valita useampi yritys.

– Emme lähde tukemaan voitollista liiketoimintaa. Silloin lopetamme tuen maksun, sanoo Eklund.

Työministeri Haataisen mukaan reittituen lisäksi varustamoille on tarjolla myös valtiovarainministeriön valtiontakaus. Hänen mukaansa Huoltovarmuuskeskuksen tukea ei tällä hetkellä tarvita.

Yle kertoi omien lähteidensä perusteella kesäkuun alussa, että hallituksessa on yhteisymmärrys reittituen valmistelusta.

Työntekijöiden liitto Merimies-Unioni ja työnantajien Suomen Varustamot ovat yksimielisiä siitä, että merenkulun ahdinkoa syventävät matkustusrajoitukset, jotka pitäisi purkaa ainakin Ruotsin ja Saksan suuntaan.

– Alalle on hankala yksi matala luku, jonka mukaan matkustusrajoitukset katsotaan. Esimerkiksi Ruotsissa on jo kohtuullisen hyvä koronatilanne, sanoo Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Liitot vaativat ennakoitavuutta hallituksen päätöksiin ja viestintään.

– Kun tuli Kiurun ulostulo, varaukset peruttiin, eikä uusia tullut, toteaa Merimies-Unionin liittosihteeri Kenneth Bondas perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun (sd.) elokuun tiedotustilaisuudesta, jossa tämä puhui pakkokaranteeneista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Molemmat liitot vaativat reittituen lisäksi palkkatukea merenkulkuun.

Palkkatuki olisi niiden mukaan mahdollista EU:n sallimien koronatoimien perusteella. Keskustelut hallituksen kanssa ovat kesken.

Merimies-Unioni pelkää, että syksyn aikana päädytään koronakevään lomautuslukemiin. Tuolloin lomautettuna oli jopa 43 prosenttia jäsenistä.

Alan ahdinko vaikuttaisi suoraan Suomen huoltovarmuuteen, joka perustuu lähes täysin merikuljetuksiin.

– Tulevaisuudessa on hankala saada merenkulkijoita takaisin – ja onko edes aluksia, pohtii Merimies-Unionin Bondas.


Fakta

Näin matkustajalaivat liikennöivät

Viking Line

Turku-Tukholma Viking Grace ja Amorella. Maarianhamina-Kapellskär Rosella. Helsinki-Tallinna Viking XPRS (Viron lipun alla) ja Gabriella. Tukholma-Maarianhamina Cinderella (Ruotsi). Mariella on tauolla lokakuusta vuoden loppuun.

Tallink Silja

Silja Serenaden liikennöinti keskeytetään 14.9. Baltic Queen (Viro) liikennöi 16.9.2020–5.1.2021 Helsinki-Riika-Helsinki. Silja Symphonyn (Ruotsi) ja Isabellen (Latvia) liikennöinti keskeytetään, Romantikan 1.10.2020. Helsinki-Tallinna Megastar (Viro), Star (Viro) ja Silja Europa (Viro) jatkavat liikennöintiä. Turku-Tukholma: Baltic Princess ja Galaxy (Ruotsi) jatkavat liikennöintiä.

Eckerö Line

Helsinki-Tallinna-reitillä kulkee Finlandia.

Wasaline

Vaasa-Uumaja-reitillä liikennöi Wasa Express.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Ilmaista rahaa?
Koska tukien saamisen edellytyksenä on tappiollinen liiketoiminta, kannattaa tukien saamisen jatkumiseksi näyttää voitollinenkin toiminta tappiota tuottavaksi. Ei ole edes vaikeaa ja veronmaksaja maksaa.
Tuissa pitäisi olla takaisinmaksuvelvoite.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Markkinoiden pitää antaa toimia
Miksei harrasteta markkinataloutta.
Royal Caribbean ja Carnival ovat nostaneet osakekurssejaan jo kuukausia.
Kymppitonnin sijoituksella tekee mukavan tuloksen kun aikanaan myy. Kohta myyn.
Ne ovat risteilyvarustamoja.

Miksi Suomessa nähdään aina valtion väliintulo eli sosialismi ratkaisuna?

Vinkki: Friedman, Vapaus Valita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Markkinoiden pitää antaa toimia
Ruotsinlaivat ovat tärkeä osa Suomen huoltovarmuusketjua, niinpä esim Turku-Tukholma välillä alukset ovat ajaneet lähes normaalisti koko ajan. Myös Naantali-Kapelskär -reittiä ajettu nornaalisti. Huoltovarmuusketju pidettävä toiminnassa kaikissa tilanteissa, esim merivoimien yksi päätehtävävä on meriväylien valvonta, turvaaminen ja auki pitäminen kriisitilanteessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
"Emme lähde tukemaan voitollista liiketoimintaa"
Ohoh, tämä onkin jotain ihan uutta ja voisi sellaisena olla vaikka päivän pääuutinen! Ai niin mutta kyse taisikin olla vain näistä koronan vuoksi väsätyistä tuista, ei toki valtion yritystuista y lipäätään...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.