Kotimaa

Koronavirus sekoittaa hävittäjäkisaa – nämä kriteerit korostuvat entisestään Hornetin seuraajan valinnassa

Ranskalainen Rafale-hävittäjä on yksi Kauhavan lentonäytöksen vetonauloista. Suomen tuleva hävittäjäehdokas nähdään myös taivaalla. Edessä on kapteeni Jerome "Schuss" Thoule ja taustalla kapteeni Sebastien "Babouc" Nativel.
Ranskalainen Rafale-hävittäjä on yksi Kauhavan lentonäytöksen vetonauloista. Suomen tuleva hävittäjäehdokas nähdään myös taivaalla. Edessä on kapteeni Jerome "Schuss" Thoule ja taustalla kapteeni Sebastien "Babouc" Nativel.

Korona-ajan tärkeä opetus hävittäjähankintaa pohtiville asevoimille ja poliitikoille on, että kriisejä tulee ja kriisit ovat usein luonteeltaan odottamattomia.

Politiikassa korona ja hävittäjät ovat näkyneet kahdella tavalla.

Ensinnäkin useissa kansanedustajien puheenvuoroissa konemäärää on pyritty laskemaan ilmavoimien tavoittelemasta 64:stä osin korona-ajan taloudellisessa ahdingossa.

Toiseksi koko hävittäjähankinnan perusteita on kyseenalaistettu vedoten muun muassa aseiden teknologiseen kehitykseen.

Kritiikkiä hävittäjähankinnalle tulee sekä hallituksesta että oppositiosta, mutta 79 prosenttia Lännen Median kyselyyn vastanneista 101 kansanedustajasta seisoo 10 miljardin euron hankintahinnan ja vuoden 2021 hankintapäätöksen takana (LM 7.6.2020).

Saksalainen Eurofighter on näytillä Kauhavalla viikonloppuna. Amerikkalaiset Super Hornet ja F-35 eivät tulleet Suomeen.
Saksalainen Eurofighter on näytillä Kauhavalla viikonloppuna. Amerikkalaiset Super Hornet ja F-35 eivät tulleet Suomeen.

Amerikkalaisille ehdokkaille iskuja

Hävittäjäehdokkaat eivät myöskään ole säästyneet koronan vaikutuksilta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kauhavalla tilanne näkyy niin, että amerikkalaiset hävittäjät F-35 ja Super Hornet eivät ole esiteltävänä.

F-35:n valmistaja Lockheed Martin kertoo Texasin vaikean koronatilanteen vaikuttavan jopa tämän vuoden tuotantolukuihin. Tällä hetkellä yhtiö on parisenkymmentä hävittäjää jäljessä 140 hävittäjän tuotantotavoitteestaan.

Boeingin siviili-ilmailu taas ottaa valtavan taloudellisen tappion lentoliikenteen sakkaamisesta korona-aikana, mutta sotilasilmailupuoli aikoo yhtiön mukaan hoitaa sitoumuksensa.

Itsenäisyys ja huoltovarmuus korostuvat

Eurooppalaiset hävittäjäehdokkaat voivat saada etua siitä, kun itsenäinen operointi ja huoltovarmuus nousevat yhä tärkeämmiksi kriteereiksi koronanjälkeisessä maailmassa. Korona opetti, että rajat voivat mennä kiinni äkkiä jo kohtalaisen pienessäkin kriisissä.

Boeing on jo nyky-Horneteillaan todistanut Suomen operoivan itsenäisesti, mutta Lockheed Martinin pitää pystyä takaamaan sama F-35:n huippusalaisen hävittäjän kanssa.

Dassaultin Rafale voi puhua edukseen sillä, että hävittäjä on täysin ranskalainen eikä riippuvainen muiden osista. Suhteet Ranskaan riittävät. Myös Saabin Gripenin tuki olisi Ruotsissa ja suurelta osin Suomessa. Epäilemättä yhteiseurooppalaisen Eurofighterinkin kohdalla itsenäisyys toteutuisi.

Saabin Magnus Skogberg esitteli Gripen E:n ja Global Eye - tutkalentokoneen.
Saabin Magnus Skogberg esitteli Gripen E:n ja Global Eye - tutkalentokoneen.

Mitä tahansa hintaa ei makseta käytöstä

Käyttökustannuksia katsotaan korona-aikana kriittisesti. F-35 on hävittäjistä modernein, mutta heidän edustajiltaan on vaikea saada selvää vastausta, paljonko hävittäjän käyttö maksaa vuosittain, jos koneita olisi kuutisenkymmentä.

Mikään ei viittaa siihen, että maailma olisi rauhallisempi tulevina vuosikymmeninä.

Pakkaa sekoittavat tekoäly ja miehittämättömät lentokoneet.

Saabin ja Boeingin etuina olisi matala vuosittainen käyttökustannus, joka sopisi mainiosti nykyisten Hornetien budjettiin.

Gripeniä ja Super Hornetia voisi siis saada enemmän, mutta määräkään ei ole kaikki kaikessa.

Lopulta ilmavoimat joutuu arvioimaan jokaisen ehdokkaan selviytymiskyvyn. Jos toinen hävittäjätyyppi menettää samanlaisessa sotapelissä kymmenen konetta ja toinen yhden, on määräetu äkkiä menetetty.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisää suojaa ja tulivoimaa

Perjantaina Kauhavalla kuultiin tuoreimmat uutiset eri hävittäjäehdokkaiden näkymistä.

Saab tarjoaa selviytymiskykyään lisätäkseen elektronisen häirinnän ohjuksen, jota on kehitetty Suomessa.

Boeing puolestaan kertoi elektronisen sodankäynnin hävittäjänsä Growlerin käyttömahdollisuuksista. Jo ennen kriisitilannetta Suomi voisi pimentää vastustajan sensorit ja luoda näkymättömän suoja-alueen. Growler voisi myös Boeingin mukaan estää GPS-häirintäyritykset. Se olisi hyödyllinen jo kriisi-ilmapiirissä ja toimisi ampumatta laukaustakaan.

Lockheed Martin puolestaan kertoi F-35:n asekuilun ohjusmäärän kasvavan neljästä kuuteen. Tämä lisää tulivoimaa tinkimättä häiveominaisuuksista. F-35 pystyy tulevaisuudessa hallitsemaan myös miehittämättömiä lentokoneita.

Boeingin Suomen-kampanjan johtaja Alain Garcia kertoi elektronisen sodankäynnin Growler-hävittäjästä.
Boeingin Suomen-kampanjan johtaja Alain Garcia kertoi elektronisen sodankäynnin Growler-hävittäjästä.

Hankinnan tulevaisuus turvattava

Oli Suomen valinta mikä tahansa, hävittäjän täytyy olla päivitettävissä.

Hävittäjät hankitaan ensi vuonna katse 40 vuotta tulevaisuudessa.

Mikään ei viittaa siihen, että maailma olisi rauhallisempi tulevina vuosikymmeninä.

Pakkaa sekoittavat tekoäly, miehittämättömät lentokoneet ja muut ennalta tuntemattomat tekijät.

Maailmanpolitiikka ehtii 40 vuodessa ottaa monta arvaamatonta käännöstä, mikä korostaa itsenäisyysvaatimusta.

Joonas Kuikka
Joonas Kuikka
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Paavo Manninen
40 vuotta on pitkä aika
"Hävittäjät hankitaan ensi vuonna katse 40 vuotta tulevaisuudessa."

Mielenkiintoinen ajanjakso 40 vuotta. Itse käytin ensimmäisen kerran oikeata tietokonetta vuonna 1985. Nykyaikainen älypuhelin hakkaa sen mennen tullen. Tulevat hävittäjäkoneet perustuvat tietokoneisiin ja sensoreihin. Siispä ohjelmointien päivitettävyys on avainsana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Reinne
Ilmataistelut
Ehkä kannattaisi myös miettiä missä sodissa on ollut ilmataisteluita ja millä metodilla tuhoutuneet koneet on tiputettu sekä harkita sen jälkeen onko konemäärällä mitään realistista käyttötarkoitusta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
meriupseeri
Gripen tai Adir
Gripen-E tai F-35 Adir, muut jo mueseokamaa. EriEye tosin ois cool kaupanpäällisenä. Joten SAAb, here we come
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
mediatyöläinen
Dronet ovat tulevaisuus ei hävittäjät
Dronet tulevat hoitamaan ilmatilan ja helikopterit miehistön kuljetukset armeijalle. Täysin ääliömäistä satsata samantien vanhentuviin hävittäjiin. Koko hävittäjähanke on mielisairas. Puolet varatuista rahoista säästöön ja puolet sairaanhoitajien parempaan palkkaukseen, vanhusten huoltoon ja nuorten koulutukseen. Mielestäni nuorten ei pitäisi ottaa pankkilainaa koulutukseen koska se on valtion velvollisuus. Arvelen n.90% kansasta olevan samaa mieltä. Meitä huijataan näennäis-demokratialla ja korruptioituneilla kansanedustajilla, jotka eivät edusta kansaa vaan pääomapiirejä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.