Kotimaa
Jussi Orell:

Sinivalkoinen siipi väpättää – maakuntalentoja selvittävälle ryhmälle synkkä lähtölaukaus

Synkät pilvet varjostavat Finnairin lentoja. Yhtiö kertoi tiistaina jättimäisistä yt-neuvotteluista, jotka voivat johtaa jopa tuhannen työntekijän vähentämiseen.
Synkät pilvet varjostavat Finnairin lentoja. Yhtiö kertoi tiistaina jättimäisistä yt-neuvotteluista, jotka voivat johtaa jopa tuhannen työntekijän vähentämiseen.

Työryhmän työ maakuntalentojen pelastamiseksi ei olisi voinut käynnistyä synkempien pilvien alla. Valtion enemmistöomisteinen Finnair pudotti tiistaina yt-pommin, joka uhkaa viedä työpaikan jopa tuhannelta työntekijältä.

Lähes kaikki Finnairin työntekijät Suomessa ovat olleet koronan takia lomautettuina jossain vaiheessa kevättä tai kesää, joten sopeutukset eivät tulleet yllätyksenä. Niiden mittaluokka on kuitenkin järisyttävä.

Liikenne- ja viestintäministeriön kokoaman työryhmän tehtäväksi on annettu etsiä keinoja, joilla turvattaisiin riittävät yhteydet viidelle maakuntakentälle eli Kokkolaan, Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään ja Kemiin. Finnair keskeytti lennot näille kentille aiemmin kesällä koronan takia. Yhteydet ovat olleet heikosti kannattavia ilman tautiakin.

Työryhmän lähtökohtana on markkinaehtoinen liikenne. Valtio voi toimia kilpailuttajana, mutta ostoliikennettä se ei ole luvannut hankkia. Hallitus päätti keväällä Finnairin 700 miljoonan euron pääomittamisesta eikä lisärahaa helposti heru.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lentoliikenne on volyymibisnestä, jossa kaluston koon pitäisi täsmätä matkustajien määrään. Johtaja-professori Jorma Mäntynen muun muassa liikennesuunnittelua harjoittavasta WSP Finlandista sanoo, että kotimaan liikennettä operoidaan tarpeeseen nähden keskimäärin liian isolla kalustolla. Kulut nousevat lentoa kohden kohtuuttomiksi tuloihin nähden. Apua voi tulevaisuudessa löytyä pienemmistä hybridi- ja sähkökoneista, mutta nopeaksi lääkkeeksi niistä ei ole.

Käyttökustannuksiltaan edullisempia koneita odotellessa Mäntynen kehottaa miettimään rakenteita, kuten sitä, olisiko kiitoteiden ja lentoasemien omistusta järkevää hajauttaa valtion omistamalta osakeyhtiöltä Finavialta muille toimijoille. Alueellinen tai kaupallinen omistus voisi kannustaa kehittämään matkustajamäärältään ylivoimaisen Helsinki-Vantaan lisäksi maakuntakenttiä.

Maakuntalentojen jatkoa selvittävälle työryhmälle on annettu aikaa syyskuun loppuun asti. Sen työssä ei ole kyse vain siitä, miten maakunnista jatkossa lennähdetään aurinkolomille tai Etelä-Suomesta pohjoisen lomakohteisiin. Koronapandemia hiipuu aikanaan, ja eri puolilta maata olisi päästävä vientiä edistämään ja kauppoja solmimaan.

Finnair on hankalassa välikädessä, koska valtio-omisteisena sen pitäisi palvella kaikkia suomalaisia mutta kannattamatonta liiketoimintaa sekään ei voi harjoittaa. Tiistaisten uutisten jälkeen kotimaan lentoliikenteessä ei ole kyse enää vain kotimaan yhteyksien, vaan koko kansallisen lentoyhtiön tulevaisuudesta. Finnair selviää, mutta millaisena?

jussi.orell@lannenmedia.fi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.