Kotimaa

Tallinnan edustalle suunnitellaan kolmen neliökilometrin laajuista kelluvaa saarta – tältä se voisi näyttää

Alustavissa suunnitelmissa kelluva saari näyttää tältä.
Alustavissa suunnitelmissa kelluva saari näyttää tältä.

Jotkut uskaltavat ajatella ja puhua isosti näinä ikävien talousuutisten aikoinakin.

Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelihankkeen keulakuva Peter Vesterbacka ja hänen yhtiökumppaninsa Kustaa Valtonen kertoivat torstaina solmineensa kahden kansainvälisen yhtiön kanssa yhteistyösopimuksen, jonka hedelmänä on tarkoitus rakentaa tulevaisuudessa tekosaari Tallinnan edustalle.

Suomalaiskaksikon Finest Bay Area Development -yrityksen tuoreet kumppanit ovat hollantilainen Blue21 ja japanilainen Shimizu Corporation.

Suunnitelmissa on 1,2 kertaa 2,5 kilometrin kokoinen kelluva saari, johon tulisi asuntoja, työ- ja koulutuspaikkoja sekä mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon.

Suunnitelmat ovat vielä alkutekijöissään. Esimerkiksi hankkeen budjetti ja saaren rakennusmateriaalit ovat vielä avoinna.

– Hinta riippuu paikasta, toteutustavasta ja toiminnoista, mitä saarelle lopulta tulee. Joka tapauksessa puhutaan vähintään satojen miljoonien eurojen hankkeesta. Mahdollisesti budjetti asettuu miljardiluokkaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tekosaaren rakenteiden ydinmateriaalit ovat metallia, mutta sen tarkemmin rakennusaineista on tässä vaiheessa vaikea puhua. Ympäristöystävällinen toteutustapa on kuitenkin ehdoton edellytys, Valtonen toteaa.

Valtosen mukaan vastaavan tyyppisiä tekosaaria on jo olemassa.

– Esimerkiksi Singaporen edustalla on tekosaari, missä on tiloja muun muassa musiikin ja urheilun tarpeisiin. Blue21 on ollut mukana Rotterdamissa paviljonki-tyyppisen saariratkaisun suunnittelussa ja toteutuksessa.

– Jos meidän hankkeemme valmistuisi nyt, se olisi lajissaan maailman suurin. Suurempiakin hankkeita on silti vireillä. Tekosaaret ovat nouseva ilmiö, Valtonen arvioi.

Kustaa Valtosen mukaan kelluvan saaren ympyrärakenne minimoi myrskyjen, meren jäätymisen ja muiden luonnonolojen vaikutuksia.
Kustaa Valtosen mukaan kelluvan saaren ympyrärakenne minimoi myrskyjen, meren jäätymisen ja muiden luonnonolojen vaikutuksia.

Miten tekosaari kestää Suomenlahden jäätymisen, myrskyt ja muut luonnonolot?

– Ympyrärakenteella minimoidaan näitä vaikutuksia. Saari kiinnittyy pohjaan metallisilla ankkureilla. Tekniikka on hieman vastaava kuin öljynporauslautoissa. Shimizu Corporationilla on kokemusta arktisille alueille rakentamisesta.

– Jos käy niin, että merenpinta nousee seuraavan sadan vuoden aikana vaikkapa metrin tai kaksi, se otetaan kelluvan saaren tekotavassa huomioon.

Tallinnan tekosaarella on synergiaetuja Tallinna-Helsinki-tunnelihankkeen kanssa, vaikka ne ovat erillisiä projektejaan.

– Tunnelihanketta varten tarvitaan hätäpoistumisteitä sekä paikkoja savupoistolle.

Tunnelihankkeeseen liittyy myös saarihanke Helsingin edustalle. Se ei ole kuitenkaan kelluva.

– Siitä tulee kiinteä saari, joka rakentuu tunnelityömaalta tulevasta kiviaineksesta. Se tulee olemaan 3–5 neliökilometrin laajuinen eli samankokoinen kuin Lauttasaari.

Sekä Tallinnan että Helsingin saarien paikat ovat vielä auki.

– Tunnelille on olemassa kolme eri linjavaihtoehtoa. Saarien sijainnille on Helsingissä neljä ja Tallinnassa kolme mahdollista paikkaa lopullisesta tunnelilinjasta riippuen.

Mitä sanot heille, joiden mielestä tekosaaren rakentaminen kuulostaa epärealistiselta?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ei kelluvassa saaressa ole nykyään enää mitään ihmeellistä. Vastaavia hankkeita on vireillä ympäri maailmaa.

– Maata on rajallisesti ja rakentamiseen liittyy rajoitteita. Helsinkikin laajenee merelle: Hernesaari ja Jätkäsaari ovat uusia alueita, Koivusaareenkin yritetään saada mittavia rakennuskantoja. Kelluvien rakenteiden yksi idea on, että rantoja ei tarvitse rakentaa liian täyteen, eikä rantaviivaa muuttaa. Kun kelluva saari rakennetaan oikein, se on ympäristöystävällinen tapa edesauttaa kaupungin kehitystä ja kilpailukykyä, Valtonen arvioi.

Havainnekuva Tallinnan ja Helsingin välille suunniteltavasta merenalaisesta tunnelista.
Havainnekuva Tallinnan ja Helsingin välille suunniteltavasta merenalaisesta tunnelista.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Mankala
Puutaheinää jälleen
Vain rahoitus puuttuu. Nämä Veijot veivaavat taas jotain suurta hiekkalaatikkoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Voi hyvänen aika
Vai alkaa maa jo loppua Virossa ja Suomessakin? Mikäs se onkaan asumistiheys toisaalta jutussa mainitussa Singaporessa ja toisaalta Virossa?

Jos maarakentamiseen liittyy rajoitteita, niin ei kai tuollaisiakaan voi rajoituksetta rakennella. Luulisi, että varsinkin ympäristövaikutukset pitäisi syynätä tarkkaan. Eikä noita varmastikaan voi rakentaa mihin vain esim. jonkin alueen eteen.

En oikein käsitä tuollaisten tekosaarten perimmäistä tarkoitusta. Rakentaa tosirikkaille rantaviivaa, erikoisuutta ja etuoikeuksia? Julkisia tiloja noille varmasti tulisi hyvin vähän jos lainkaan, pitäähän rakentajien omansa pois saada mehevän voiton kera. No, melkoiset mahikset on, ettei tuo koskaan toteudu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Voi hyvänen aika
100 prosentin varmuudella ei toteudu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Olli Pesonen
HIENOA.
minusta tämä on hienoa että eest/viro luo uusia rakennuksia myös meren päälle.tästä tulee vielä hieno kallis casino alue jota suomalaiset varmasti kadehtivat tulevaisuudessa.nämä rakennukset kun ovat valmiita.niin matkailu liiketoiminta ja yritys liiketoiminta saa uusia tuulia eesti/viro malle.HYVÄ EESTI/VIRO
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: HIENOA.
Yksittäinen pieni tekoalusta tuon tapaiseen käyttöön ei ehkä olisikaan hassumpi. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kasinolautasta, vaan oikeastaan kylästä tai pienestä kaupungista. Lautta muuten on luonnon kannalta kevyempi ratkaisu ja ihmisen kannalta muunneltava ja siirrettävä toisin kuin tekosaari. Ainakin Suomen puolella myös ihan oikeita saaria on paljon, ja vaikka niiden käyttö nykyään on aika tiukasti kontrolloitu, eiköhän jokusen saisi huvikäyttöönkin. Kyllähän niitä onkin, tänäkin päivänä.

Mieleen tulee Kustavin Merimotelli, joka aikanaan oli hyvin suosittu ja silloin vähän eksoottinen huvittelupaikka. Nykytilannetta en varmasti tiedä, mutta jo vuosia sitten paikka oli lähes hylätty ja rappiolla. Ja se oli sentään mantereella, minne pääsi autollakin, ei ollut kulku- ja kuljetusongelmia. Vastaavia tarinoita on muitakin. Hetken ne voivat viehättää ja siinä se. Jäljelle jää lähinnä ongelmakiinteistöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Hyvin menee
"Voi hyvänen aika
Vai alkaa maa jo loppua Virossa ja Suomessakin? Mikäs se onkaan asumistiheys toisaalta jutussa mainitussa Singaporessa ja toisaalta Virossa"
Suomessa on kyllä maata yllin kyllin, mutta sitä maata ei ole Helsingissä.
Mielenkiintoinen haihatus tunnelit + kelluvat saaret. Taidan tulla sadan vuoden päästä ihmettelemään niitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvin menee
"Suomessa on kyllä maata yllin kyllin, mutta sitä maata ei ole Helsingissä." Joten sen sijaan, että edistettäisiin sitä yltäkylläisen maan käyttöä Hesan ulkopuolellakin, keskitetään kaikki mahdollisimman tiiviisti pääkaupunkiin ja jatketaan kaupunkia tekosaarilla. Mitäs sitten kun alkaa aluevesirajat tulla vastaan :-) Ja samaan aikaan muu maa on lähinnä autiona!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.