Kotimaa

Merenkulkijoiden työllisyystilanne tukala – järjestöt esittävät tilapäistä palkkatukea pikaisesti

Varustamot ovat huolissaan rahtimääristä. ESL Shippingin M/s Viikki on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva rahtilaiva.
Varustamot ovat huolissaan rahtimääristä. ESL Shippingin M/s Viikki on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva rahtilaiva.

Helsinki

Koronakriisi on vaikeuttanut suomalaisen merenkulun toimintaa merkittävästi. Ensin kaikkialle maailmaan levinnyt virus tyhjensi ja pysäytti suuren osan Itämeren matkustaja-alusliikenteestä, nyt putoavat myös rahtialusvarustamojen rahtien määrät.

– Merenkulun työllisyystilanne on nyt hyvin haastava. Keväällä Merimies-Unionin noin 5200 jäsenestä noin 43 prosenttia oli lomautettuina, heinäkuun lopussa kolmannes. Syksy tuo selvästi lisää haasteita, Suomen Merimies-Unionin liittosihteeri Kenneth Bondas sanoo.

Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström on ollut alan edunvalvontatehtävissä yli 30 vuoden ajan ja hänen mukaansa kriisi on pahin hänen uransa aikana.

Ahlströmin mukaan pelkona on, että koronakriisin jälkeen Suomen lipun alla oleva kauppalaivasto on supistunut.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Huoltovarmuuskeskus on turvannut Suomen merikuljetuksia koronakriisin aiheuttamissa poikkeusolosuhteissa. Huoltovarmuuskeskus varautui jo keväällä tukemaan seitsemää Suomen, Ruotsin ja Viron välillä liikennöivää matkustaja-autolauttaa 45 miljoonalla eurolla.

Huoltovarmuuskeskus perusteli tukea sillä, että matkustaja-autolautoilla on tärkeä tehtävä kumipyörärahdin kuljettajina, ja niillä kulkee paljon elintarvikkeita, lääkkeitä sekä muita huoltovarmuustavaroita. Suuri osa tästä rahdista on välttämätöntä Suomen huoltovarmuudelle ja elinkeinoelämälle.

Kesän aikana osa matkustaja-autolauttavarustamoista on palannut liikenteeseen ja liikennettä on ollut muun muassa Tallinnaan, Riikaan ja Ahvenanmaalle.

Merenkulkualan huoleksi matkustaja-alusvarustamojen rinnalle ovat nousseet rahtialusvarustamot.

– Koronan vaikutukset leviävät nyt selvästi rahtialuspuolelle, kun Suomen vienti ja tuonti sakkaavat, Bondas sanoo.

Rahtialusten markkinarahdit ovat pudonneet 30–50 prosenttia, ja tilanne ei ole paranemassa lähiaikoina. Suuri osa varustamoista tekee tappiota tänä vuonna. Pari pienempää rahtialusvarustamoa on jo päättänyt lopettaa toimintansa, kuusi alusta on päätetty myydä ja viittä rahti- tai matkustaja-alusta makuutetaan satamissa.

Suomen Varustamot ja Suomen Merimies-Unioni esittävät nyt yhteisvoimin, että alalle ryhdyttäisiin maksamaan väliaikaista, EU-komission linjausten sallimaa palkkatukea. Tuella turvattaisiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys koronakriisin yli. Suomen Varustamojen Ahlströmin mukaan työllisyystukea tarvittaisiin nopeasti. Bondas suhtautuu optimistisesti mahdollisuuteen saada alalle palkkatukea, koska ministeriöissä tunnetaan merenkulkualan tilanne.


Merenkulku

Työllisyys vaakalaudalla

Suomessa toimii 22 yksityistä varustamoa.

Suomen varustamojen aluksilla työskentelee noin 7000 henkilöä.

Varustamojen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 2,3 miljardia euroa.

Merikuljetusten osuus Suomen tuonnista on noin 80 prosenttia ja viennistä noin 90 prosenttia.

Koronakriisi vaikeuttaa varustamojen toimintaa merkittävästi.

Matkustaja-autolauttaliikenteessä matkustajamäärät ovat pudonneet jopa 85 prosenttia.

Rahtialuksien rahdit ovat vähentyneet 30-50 prosenttia.

Laivojen miehistöstä keväällä oli lomautettuina yli 40 prosenttia ja heinäkuussa noin kolmannes.

Huoltovarmuuskeskus tuki keväällä matkustaja-autolauttavarustamoja, jotta voitiin turvata Suomen tärkeät tavaravirrat.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
AKurkinen
niinpä
Vasemmistohallituksen mielestä talous ei kärsinyt juuri lainkaan !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Reinne
Monenlaista matematiikkaa
Mielenkiintoista millaisella matematiikalla palkkatuki lisää kuljetettavan rahdin määrää tai sen kuljettamisessa tarvittavan henkilöstön määrää.
Vaikuttaa kyllä tulokseen ja osinkopolitiikkaan mutta miehistön määrä minimoidaan joka tapauksessa oli tuki tai ei ja tyhjät alukset eivät kulje muutenkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.