Kotimaa

Näkökulma: Avioliittokysymys jakaa piispojen mielipiteet – "On tultava toimeen erilaisten mielipiteiden kanssa"

Arkkipiispa Tapio Luoma on perinteisen avioliiton kannalla, mutta hän soisi papeille omantunnon vapauden vihkiä myös samaa sukupuolta olevat parit. Kirkon sisällä erilaisia näkemyksiä siitä, millä tavalla vihkimiseen liittyvät erimielisyydet voitaisiin ratkaista. Ratkaisua tuskin löytyy aivan heti, joten nyt piispat peräävät sitä, että vaikeistakin asioista on puhuttava tavalla, joka herättää luottamusta ja yhteyttä.
Arkkipiispa Tapio Luoma on perinteisen avioliiton kannalla, mutta hän soisi papeille omantunnon vapauden vihkiä myös samaa sukupuolta olevat parit. Kirkon sisällä erilaisia näkemyksiä siitä, millä tavalla vihkimiseen liittyvät erimielisyydet voitaisiin ratkaista. Ratkaisua tuskin löytyy aivan heti, joten nyt piispat peräävät sitä, että vaikeistakin asioista on puhuttava tavalla, joka herättää luottamusta ja yhteyttä.

Näkökulma

Nyt se on sanottu virallisesti ääneen: evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kirkkoa vahvasti jakavasta avioliittokysymyksestä eri mieltä.

Osa piispoista pitäisi kiinni perinteisestä avioliittokannasta, osa piispoista olisi taas valmiita siihen, että avioliitto muutetaan sukupuolineutraaliksi, jolloin kirkkohäät kuuluisivat kaikille pareille, sukupuolesta riippumatta.

Osa lähtee siitä, että kirkossa olisi yksi avioliittokäsitys, mutta yksittäiset papit voisivat niin halutessaan vihkiä myös samaa sukupuolta olevat parit. Kyse olisi kompromissiratkaisusta, jossa papit saavat omantunnon vapauden, eikä ketään ei pakoteta toimimaan vastoin omaa avioliittokäsitystään.

Piispainkokous antoi torstaina kymmensivuisen selostuksen, joka on vastaus vuonna 2018 kirkolliskokouksessa tehtyyn aloitteeseen. Siinä piispoja pyydettiin selvittämään vaihtoehtoja avioliittokäsityksestä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi ja miten kunnioittavaa keskustelua asiasta voitaisiin kirkossa edistää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Piispankokouksen vastaus ei muuta nykyistä tilannetta millään tavalla. Se viedään kirjeenä tiedoksi ensi viikolla kokoontuvalle kirkolliskokoukselle.

Mikäli kirkolliskokousedustajista joku katsoo, että avioliittokysymyksen käsittelyä pitää jatkaa edelleen, edustajat voivat tehdä tämän vastauksen perusteella aloitteita, jotka kirkolliskokous ottaa käsittelyyn.

Piispainkokouksen lausumaa painavampi paperi voi kuitenkin tulla korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Noin vuosi sitten Oulun hallinto-oikeus katsoi, ettei tuomiokapituli voinut antaa samaa sukupuolta vihkineelle papille varoitusta ja täten tuomiokapitulin antama varoitus kumottiin. Oulun tuomiokapituli haki valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta (KHO).

Jos KHO päätyy hallinto-oikeuden kanssa samalle linjalle, kyse on ennakkotapauksesta, joka vaikuttaa tuomiokapitulien toimintaan.

Avioliittokysymyksessä keskenään eri mieltä olevat piispat käsittelivät lausunnossa pitkin sanakääntein kunnioittavan keskustelun periaatteitta ja luonnetta.

Paperissa korostettiin sitä, kuinka eri tavalla ajattelevia on kuunneltava ja erimielisyydestä huolimatta kirkossa on rakennettava yhteyttä ja luottamusta.

On hyväksyttävä se, että avioliittokysymyksestä ollaan monta mieltä, mutta kirkon ykseyden vuoksi erilaisten mielipiteiden kanssa on elettävä ja tultava toimeen, piispat toteavat.

Piispat vetoavat siihen, että kirkolliskokouksen, piispainkokouksen ja kirkkohallituksen tulee sitoutua ja edistää kunnioittavan keskustelun periaatteitta. Tätä samaa piispat odottavat myös kirkon työntekijöiltä ja luottamushenkilöllöiltä.

Heti piispainkokouksen antaman lausunnon jälkeen Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo tiedotti, että Helsingin hiippakunnassa voidaan vihkiä myös samaa sukupuolta olevat parit.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Perinteisen avioliittokannan edustajat totesivat, että lausunnossa mennään liian pitkälle, eikä avioliittokäsityksestä saa joustaa millään tavoin.

Kompromissiratkaisukaan ei sovi kaikille, koska kompromisseihin liittyy aina sisäinen ristiriita, joka jättää erilaisille tulkinnoille ja toimintamalleille tilaa.

Kunnioittavan keskustelun periaatteiden kirjaukset ovat kaunista luettavaa. Kukin voi itse kohdallaan miettiä, miten kunnioittavaa kirkossa käytävä avioliittokeskustelu julkisuudessa on ollut. Senkin voi päätellä itse, muuttuuko keskustelun sävy piispojen toiveista huolimatta.

Avioliittoon liittyvästä erimielisyydestä on tullut syvä kuilu kirkon sisälle. Tavalliselle kirkon jäsenelle se voi näyttäytyä vahvana signaalina siitä, että tänne sinä et ole tervetullut sellaisena kuin olet.

Eikä kyse ole vain siitä, keitä kirkossa vihitään, vaan siitä saako ihminen olla kirkon jäsenenä sellainen kuin hän on, erilaisista mielipiteistä tai Raamatun tulkinnoistaan huolimatta.

Idealistina voinee toivoa, että juuri kirkossa näytettäisiin rohkeaa mallia siitä, miten periaatteellisista ja vakaumuksellisista eroista huolimatta asioista voidaan keskustella ilman, että toinen ihminen revitään sielua ja ihmisyyttä myöten pirstaleiksi ja hajalle tai ollaan kantelemassa tuomiokapituliin jokaisesta papista, joka toimii eri tavalla kuin itse toivoisi papin toimivan.

Kirkolla on nyt näytön paikka elää kunnioittavan keskustelun periaatteet todeksi, sillä vaikeus elää ja keskustella asiallisesti eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa ei suinkaan ole vain kirkon sisäinen ongelma. Se koskettaa koko yhteiskuntaa.

Lännen Median toimittaja Minna Akimo
Lännen Median toimittaja Minna Akimo
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Einari
Piispat
Kylläpä on keskiaikaista, ellei kivikautista, tämä piispojen keskustelu ja kommentit. Miten ihmeessä joku "piispa" voi laukoa ääneen asioista joista hän ei näköjään ymmärrä mitään. Hohoi, piispat. Nyt eletään jo vuotta 2020, tulkaa jo ajan tasalle!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Piispat
Arvoisa Kunnioitettu Einari!!! On ajattomia muuttumattomia ikiaikaisia asioita. Avioliitto asetettiin jo aikojen alussa itse maailman Luojan tahdon mukaan jo paljon ennen ”kiviaikaa” Pitää kunnioittaa ja arvostaa myös niiden piispojen vakaumusta jonka he ammentavat kirjasta johon kaikki oppi ja elämä kirkossa perustuu. Tämä sukupolvi pyrkii häivyttämään ikiaikaisen itse Luojan säätämän uusien sukupolvien syntymisen mahdollistavan instituution kuitenkaan heillä ei ole tarjota parempaa vaihtoehtoa tilalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Koba
Raamatun mukaan.
Kannattaa piispojen avata Raamattu ja katsoa sieltä mitä siinä sanotaan avioliitosta ja sen solmimisesta.
Suomessa on edelleen voimassa kirkkolaki joka velvoittaa meidän Ev.lut.kirkkoa noudattamaan Raamatun ohjeita ja opetuksia kaikessa toimissaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raamatun mukaan.
Nimimerkki Koba suosittelee: "Kannattaa piispojen avata Raamattu ja katsoa sieltä mitä siinä sanotaan avioliitosta ja sen solmimisesta."

Kun puoliso on harras kristitty niin meillä on selaimessa suosikkisivuna sellainen nettiraamattu, Raamattu eri kielillä ja eri käännöksinä. Siinä voi laittaa sanahaun päälle ja niinpä laitoin hauksi 'avioliit*'
Itse asiassa Raamattu sanoo hyvin vähän avioliitosta, sen solmimisesta ei mitään, eroamisesta kylläkin. Tässä muutama näyte:
"Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan.
Rikkoisimmeko kaiken tämän jälkeen uudelleen sinun käskyjäsi vastaan ja sekaantuisimme avioliittojen kautta kansoihin, joiden tavat ovat kauhistuttavia? Etkö sinä silloin vihastuisi meihin niin, että tuhoaisit meidät viimeistä myöten, antamatta yhdenkään pelastua?
Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vastaus nimimerkille TS
Raamattu on rikas kirja: etsi itse lisää mitä avioliitosta kerrotaan, tässä helpotusta noin aluksi.
Hebr. 13:4 Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.
1Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
Lisää löytyy kun etsit. SIR: Kaikella kunnioituksella terv. Julle
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raamatun mukaan.
Ari Hyvönen: "Eihän tuossa ole mitää tarvetta mielipide-eroille, avioliitto on aina ollut ja tulee aina olemaan miehen ja naisen välinen liitto."

Vaan sitten ilmeni että kaikki ihmiset eivät olleetkaan tasa-arvoisessa asemassa, juuri siitä riippuen mikä oli parisuhteen muoto.
Näin sitten eduskunta toimi, muutti avioliittolakia korjasi asioita.

Näin siis maallisen yhteiskunnan toiminnan kannalta. Kirkkohan saa toki olla omalla kannallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raamatun mukaan.
Julle antaa neuvoja: "Raamattu on rikas kirja: etsi itse lisää mitä avioliitosta kerrotaan, tässä helpotusta noin aluksi."

Ja sitten Julle laittaa niitä jakeita jotka itsekin haullani sain. En vain niitä kaikkia viestiini laittanut, tuli 1800 merkin raja vastaan.

Lopputulokseksi kuitenkin jää ettei tuntunut löytyvän mitään katetta Koban väitteille.
Ei myöskään tälle Jullen omalle julistukselle: "On ajattomia muuttumattomia ikiaikaisia asioita. Avioliitto asetettiin jo aikojen alussa itse maailman Luojan tahdon mukaan jo paljon ennen ”kiviaikaa”".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Raamatun mukaan.
Ev. lut. kirkko e kylläkään noudata Raamatun ohjeita ja opetuksia kaikessa toimissaan. Ehkä ortodoksijuutalaiset pystvät siihen, en tiedä. Lukemattomien kaikkea elämää sääntelevien säädösten huomioon ottaminen on aika lailla vaativaa.

Käsittääkseni jos avioliittoon katsotaan kuuluvan ns. lihallinen yhteys, Raamattu kyllä kieltää homoliitot. Siis homoseksuaaliset seksisuhteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Kummallista
Eihän tuossa ole mitää tarvetta mielipide-eroille, avioliitto on aina ollut ja tulee aina olemaan miehen ja naisen välinen liitto. Mitä ihmeen mielipiteilyä tuossa on?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Kummallista
Pah, avioliitto on maalliseen oikeuteen liittyvä kahden henkilön välinen sopimus. Kirkko voi sitten siunailla omien korvasyyhyjensä mukaan, mutta Suomen perustuslain yli ei heilläkään ole lupa kävellä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Olisikos aika
Eli pistetään uusiksi käsitteet. Kun kerran kyse on kahdenkeskisestä sopimuksesta.

Pyhä avioliitto: kirkon suorittama toimitus. Tehkööt liitossa mitä haluavat tai mitä luulevat satusetänsä haluavan nähdä. Kirkolta verotusoikeus pois ja koulusta uskonnonopetus elämänkatsomustiedoksi niin saavat ihan keskenään päättää keitä vihkivät.

Avioliitto: kahden ihmisen sopima seksi- ja rahaliitto. Velvoitteena jakaa rahat ja seksi.

Rekisteröity parisuhde: Rahaliitto, ei seksivelvoitetta.

Avoliitto: Seksiliitto, molemmat pitävät omat rahansa.

Muita sopimuksia ei oikeasti tarvita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Olisikos aika
Käsittääkseni maistraatissa voi samaa sukupuoltakin olevat virallistaa liittonsa.Kirkossa ei kun Raamattu ei moista tunnusta. Ymmärtääkseni juuri muut kuin varsinaiset kristityt ovat vaatimassa kirkkoa muuttamaan käytäntöjään.Muutettakoon samalla kun ortodoksit,katoliset,juutalaiset ja muslimitkin sen tekevät.Muslimeja ja juutalaisia lukuunottamatta meillä on sama raamattu ja samat ohjeet siellä.Juutalaisilla on vanha testamentti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Olisikos aika
Siinä se. Lyhyesti, ytimekäästi ja ymmärrettävästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.