Kotimaa

Pienten maakuntien lentoreittien tulevaisuus on edelleen auki – "Valtion puolelta ratkaisuesityksiä ei ole"

Koronavirus on vaikuttanut merkittävällä tavalla Finnairin lentoliikenteeseen. Viiden maakuntakentän lentoreittien tulevaisuus on vielä auki.
Koronavirus on vaikuttanut merkittävällä tavalla Finnairin lentoliikenteeseen. Viiden maakuntakentän lentoreittien tulevaisuus on vielä auki.

Valtionvarainministeri Matti Vanhasen (kesk) mukaan valtiolla ei tällä hetkellä ole ratkaisuesitystä siitä, millä tavalla viiden maakuntakentän lentoreittien tulevaisuus voitaisiin turvata. Vanhanen kertoo, että asiasta on keskusteltu keskustan johdossa.

– Finnairilla on tavattoman suuret vaikeudet saada kapasiteettia edes kohtuudella käyttöön ja se on hyvä esimerkki siitä, mitä korona talouselämässä aiheuttaa. Keskustelimme maakuntalentojen tilanteesta, mutta mitään ratkaisua ei ole olemassa, Vanhanen sanoo Lännen Medialle. Keskustan johto oli koolla tiistaina Nokialla.

Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan ostoliikenne on mahdollinen tapa turvata lentoreittien jatkuminen.

Hän ei kuitenkaan ota asiaan kantaa, sillä se kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Pääministeri Marinin hallitus on sopinut kesäkuussa lisäbudjetin yhteydessä tarkastelevansa kaikkia käytössään olevia vaihtoehtoja kotimaan lentoyhteyksien turvaamiseksi Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään, Kokkola-Pietarsaareen ja Kemiin, Tuppurainen sanoo sähköpostivastauksessaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kommentoi asiaa myöhään tiistai-iltana lyhyesti.

– Keskusteluja käydään jatkuvasti hyvässä hengessä, jotta koko Suomen saavutettavuus varmistetaan myös pitkällä aikavälillä.

Maakuntareittien varmistamista ostopalveluina on esittänyt muun muassa kokoomus.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi kesäkuussa Lännen Median haastattelussa, että mikäli lentoreitit avataan kilpailutukselle, Finnair olisi kilpailussa mukana.

Päätös talvikauden reittien avaamisesta siirtyi

Finnair kertoi tiistaina, että päätökset viiden maakuntakentän talviliikenteen osalta tehtäneen syyskuun alkupuolella. Asiasta kertoi ensimmäisenä Kainuun Sanomat.

Alun perin lentoyhtiön piti kertoa jo elokuussa siitä, lennetäänkö pienille maakuntakentille talvikauden 2020 aikana. Nyt Finnair on viivästyttänyt päätöksen tekemistä.

– Seuraamme tilannetta ainakin elokuun loppuun asti. Päivitämme tilanteen, kun näemme miten matkustajamäärät kehittyvät ja millaista kysyntää koko lentoverkostoomme ja näille maakuntareiteille tulee, Manner kertoi kesäkuun alussa.

Finnair kertoi ensimmäisen kerran Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion lentojen perumisesta maaliskuun alussa, kun lentoyhtiöt alkoivat peruja lentoreittejään koronavirustilanteen vuoksi.

Pääomittamiseen 700 miljoonaa euroa

Toukokuussa eduskunnan valtiovarainvaliokunta päätyi puoltamaan Finnairin pääomittamista 700 miljoonalla eurolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pääomittamiseen ei kytketty vaatimusta, että lentoyhtiön olisi pakko jatkaa kannattamattomia lentoja maakuntakentille.

Eduskuntasalissa asiasta käytiin vilkas keskustelu, mutta omistajuudestaan huolimatta valtio ei voi vaikuttaa pörssiyhtiön päätöksentekoon. Suomen valtio on Finnairin pääomistaja.

– Yksittäisiä reittejä koskevat päätökset ovat operatiivisia asioita, jotka kuuluvat pörssiyhtiön toimivan johdon ja hallituksen vastuulle, eivät yksittäiselle osakkeenomistajalle. Myös valtio on omistajana Finnairissa yksi osakkeenomistaja muiden joukossa, Tuppurainen sanoo.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi kesäkuussa, että lentoreittien tilannetta päivitetään sen mukaan, miten niille on kysyntää.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi kesäkuussa, että lentoreittien tilannetta päivitetään sen mukaan, miten niille on kysyntää.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.