Kotimaa

SpaceX pyrkii halventamaan avaruuslentoja turismin vuoksi – apulaisprofessori: kuka haluaa kiertoradalle ja millä hinnalla?

Nasan astronautit ja SpaceX:n miehistökapseli noukittiin Meksikonlahdesta Floridan edustalta sunnuntaina.
Nasan astronautit ja SpaceX:n miehistökapseli noukittiin Meksikonlahdesta Floridan edustalta sunnuntaina.

Avaruusyhtiö SpaceX:n Kansainväliselle avaruusasemalle toukokuussa lähettämät Nasan astronautit Doug Hurley ja Bob Behnken laskeutuivat suunnitellusti mereen sunnuntai-illalla Suomen aikaa.

Falcon 9-kantoraketilla toukokuussa suoritettu lento oli ensimmäinen yksityisen yrityksen suorittama avaruuslento. Aalto-yliopiston apulaisprofessori Jaan Praks avaruustekniikan ryhmästä kertoo, että lento edesauttaa kaupallista toimintaa avaruudessa.

– Lennolla on laajoja ja kauaskantoisia seuraamuksia. Se on vienyt miehitettyjen lentojen osalta Yhdysvallat seuraavan aallon kärkeen. Yhdysvalloilla on paljon kaupallisia toimijoita, jotka pystyvät rakentamaan omaa infraa avaruuteen. He voivat alkaa käyttää avaruutta kaupallisesti.

Astronautti Robert Behnken saapui merivoiminen lentoasemalle Pensacolaan Floridaan sunnuntaina.
Astronautti Robert Behnken saapui merivoiminen lentoasemalle Pensacolaan Floridaan sunnuntaina.

Muskilla kunnianhimoiset tavoitteet

Yksi kaupallisen toiminnan muodoista on avaruusmatkailu. SpaceX:n takana olevan Elon Muskin tavoitteena on laskea avaruuslentojen kustannuksia, jotta matkailu avaruudessa voitaisiin mahdollistaa entistä paremmin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Musk on kertonut Inc.-aikakauslehden mukaan viime marraskuussa pyrkivänsä laskemaan kehitteillä olevan Starship-kuljetusjärjestelmän lennon hinnan kahteen miljoonaan per lento. Nasan avaruuslennon laukaisuhinta on lehden mukaan keskimäärin 152 miljoonaa euroa.

Praks kertoo pitävänsä Muskin väitettä mahdollisena.

– Muskin suurin raketti Falcon Heavyn kilokohtainen laukaisuhinta on jo melko pieni. Raketti vaatii vaan todella isoja hyötykuormia, joten sitä ei pystytä käyttämän, jos ei ole tarvetta kuljettaa kymmeniä tonneja tavaraa avaruuteen.

Falcon 9-rakettia voidaan käyttää uudelleen

Myös Falcon 9-rakettia suunniteltaessa on otettu kustannukset huomioon.

Toukokuussa käytetyn Falcon 9 -kantoraketin runkoa ja päämoottoria voidaan käyttää uudelleen. Tämä ei ole Praksin mukaan teknisesti uutta, mutta se on uutta miehitetyissä lennoissa.

Praksin mukaan Falcon 9 toimii vanhanaikaisella kapselitekniikalla avaruussukkulan sijaan. Kapselitekniikka on halvinta ja turvallisinta avaruustekniikkaa, kertoo Praks.

SpaceX:n toukokuisella avaruuslennolla käyttämä tekniikka ei ole kuitenkaan kovin turistiystävällistä, varsinkaan mereen laskeutuvan kapselin takia.

– Se ei ole välttämättä paras tapa turisteille. Se on fyysisesti vaativaa ja epämukavaa, Praks sanoo.

Nasan astronautit laskeutuivat onnistuneesti mereen SpaceX:n miehistökapselilla sunnuntaina noin kymmeneltä Suomen aikaan.
Nasan astronautit laskeutuivat onnistuneesti mereen SpaceX:n miehistökapselilla sunnuntaina noin kymmeneltä Suomen aikaan.

Onko avaruusturismille markkinoita?

Lähimpänä Praksin mukaan turistilentoihin sopivaa konseptia on Virgin Galactic, joka on kehitellyt kevyttä avaruuslentokonetta, jolla mennään korkealle ilmakehässä ja laskeudutaan sitten takaisin lentokentälle.

Vaikka kustannukset saataisiin teknisin ratkaisuin halvemmiksi, ja avaruusmatkailusta kehitettyä miellyttävämpää, on vielä epäselvää kuinka suuret markkinat avaruusmatkailulla on. Praks on hieman skeptinen avaruusturismin suhteen.

– Kuuhun meno on todella kallista ja turistina kuuhun meneminen ei ole ihan kovin pian mahdollista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ihmiset pääsevät kiertoradalle ja lyhyille avaruushypyille, mutta kuka haluaa sinne mennä ja millä hinnalla. Pitää miettiä onko matkailu turvallista ja mitä markkinoille tapahtuu, jos turisti kuolee avaruudessa.


Fakta

Avaruusturismi

Avaruusturismi on vapaa-ajan matkustamista avaruuteen niin, että matkustaja maksaa itse matkansa. Matka voi suuntautua maan kiertoradan sisäpuolelle, kiertoradalle tai sen ulkopuolelle.

Ensimmäinen avaruusturisti on avaruustieteitä opiskellut miljonääri ja insinööri Denis Tito, joka vietti 2001 lähes kahdeksan päivää maan kiertoradalla.

Turistilentojen kehityksessä on tapahtunut vastoinkäymisiä ja viivästyksiä. Esimerkiksi Virgin Galacticin koelennolla 2014 tapahtui onnettomuus, jossa kuoli yksi lentäjä ja toinen loukkaantui.

Vuosi sitten Nasa ilmoitti avaavansa kansainvälisen avaruusaseman turisteille. Yö asemalla maksaa noin 30 000 euroa, mutta matkat täytyy maksaa erikseen. Esim. SpaceX veloittaisi matkasta noin 51 miljoonaa euroa.

Maaliskuussa uutisoitiin, että SpaceX lähettää kolme turistia asemalle 2021 Falcon 9-raketilla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.