Kotimaa

Polttoaineiden hintojen nousu koettelee kuljetusalaa – "Öljyn hinta vaihtelee, mutta asetetut verot säilyvät"

Koronaviruksen takia linja-autoliikenne pyörii noin puolella teholla normaalista. Helsingin Sörnäisissä 31. heinäkuuta bussiin riitti menijöitä.
Koronaviruksen takia linja-autoliikenne pyörii noin puolella teholla normaalista. Helsingin Sörnäisissä 31. heinäkuuta bussiin riitti menijöitä.

Liikennepolttoaineiden hinnat nousevat elokuun alussa veronkorotuksen johdosta. Bensiinin litrahintaan veronkorotus tekee nettohinnan pysyessä ennallaan noin 6,3 sentin ja dieselin litrahintaan noin 6,9 sentin korotuksen. Valmisteverot nousevat vuositasolla noin 250 miljoonalla eurolla.

Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä ei halua spekuloida bussilippujen mahdollisella hintakehityksellä, mutta toteaa polttoaineen olevan linja-autoyrityksille noin 20 prosentin erä kokonaiskustannuksista.

Veronkorotusta Mäkilä pitää juuri nyt erityisen vahingollisena.

– Ollaan epidemian jälkeisessä kysyntäkatovaiheessa, eli kyse ei ole pelkästään polttoaineen hinnasta, vaan yleistilanteesta, Mäkilä muistuttaa.

Mäkilän mukaan linja-autoliikenne pyörii koronaviruksen jäljiltä noin puolella teholla normaalista.

– Kun koulut ja oppilaitokset aloittavat toimintansa, tilanne on vähän parempi. Tosi kaukana ollaan kuitenkin normaalitilanteesta, ja kun siihen yhdistettyinä kustannuslisäykset ovat tosi hankalia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Polttoaineiden hinnat ovat viime aikoina olleet öljyn alhaisen markkinahinnan takia alhaisempia kuin kalleimmillaan.

– Öljyn hinta vaihtelee, mutta asetetut verot säilyvät.

Linja-autoliikenteen hankintasopimukset on usein sidottu kustannusindeksiin. Mäkilä muistuttaa, että kesken vuotta tuleva veronkorotus on indeksitarkistusten kannalta ongelmallinen.

– Joissakin hankintasopimuksissa indeksipistetarkistukset ovat kerran vuodessa. Indeksihyvitykset voivat tulla vasta viiveellä.

Johtaja Petri Murto Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä kertoo polttoainekustannusten osuuden olevan raskaimmissa yhdistelmissä jopa 30 prosenttia.

– Polttoaineveron korotus menee välittömästi kuljetusyrityksiin. Polttoaine on sellainen tuotannontekijä, josta kuljetusyrityksillä ei ole omia varastoja. Autoja aletaan heti tankata uudella hinnalla.

Isossa osassa kuljetussopimuksista on polttoaineklausuuli, jonka mukaan kuljetusten hinta elää polttoaineen hinnan kehityksen mukaan.

– Se auttaa kuljetusyrityksiä, mutta kun laajennetaan näkökulmaa, tämä vaikuttaa esimerkiksi teollisuuden kilpailukykyyn. Tuotteet pitää saada kaupaksi, ja olemme jo valmiiksi logistisella takamatkalla Euroopan peränurkassa.

Murto kertoo dieselin verokorotuksella olevan vuositasolla noin 80 miljoonan euron vaikutus kuljetusalaan. Korotus tarkoittaa yli prosentin nousua kokonaiskuluihin.

Murto harmittelee, ettei veronkorotuksen toteutuksessa otettu huomioon koronaviruksen aiheuttamaa talouden hidastumista.

– Muutos valmisteltiin täysin erilaisessa taloudellisessa ympäristössä kuin missä nyt eletään. On hirvittävän ristiriitaista, että yhteiskunnassa on tuettu valtavilla summilla yrityksiä ja toisella kädellä luodaan yhdelle toimialalle merkittäviä lisäkustannuksia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vastaa
Carina
Meillä on erittäin vahingollinen hallitus
Ei pelisilmää sitten yhtään. Muualla lasketaan hintoja, veroja kuten Saksa, Italia jne niin meillä painetaan talousjarrua nostamalla kaikkia veroja, laskemalla ostovoimaa ja pysäyttämällä talous kokonaan. Jostain toki ne rahat on saatava mitkä etelään lähetetään, että Italia saa jatkossakin pitää veropohjan ohuena ja veronkannon epävarmana ja prosentit pienenä. Hieman jopa pelottaa tämä meidän hallitus, velkaa on jo ja lapsenlapsienkin elämästä tehdään jo nyt tulevaisuudessa hankalaa, mutta hallitus on sokea ja tyhmä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Buster
Vast: Meillä on erittäin vahingollinen hallitus
Täytyy muistaa että: Olemme rikas maa(Marin), oma kanaa ensin on vahingollista ajattelua(Tuppurainen), velkoja ei tarvitse maksaa takaisin(Arhinmäki)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Meillä on erittäin vahingollinen hallitus
Niin,Italiassahan hallitus olikin jo lupaillut veronkevennyksiä jos tukipaketit saadaan.Italiassa on myös kotitalouksien varallisuus suomea selvästi korkeampi,vain valtio on velkaantunut.Italian kultavarannot ovat maailman 3.suurimmat.Meillä joudutaan nyt kiristämään verotusta jotta tuon tukipaketin rahat sadaan kasaan.No josko pääsisi eläkkeelle tästä,Basilicatasta saisi edullisesti asunnon ja olisi massa tuttujakin paljon,kielen kanssakin tulisin toimeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Meillä on erittäin vahingollinen hallitus
No ei ole,mutta veronkorotus olisi saanut jättää tekemättä.Tämä hallitus on hoitanut koronakriisin loistavasti.Miten olisi hoitanut esim.Halla-aho pääministerinä???Tai Lillukanvarsi Orpo?Mutta pitkä miinus polttoaineveron korotukselle.Se lisää kuljetuskustannuksia ja siten on pois kilpailukyvystä.Se estää myös työllistymistä.Kuka lähtee töihin,josta ei saa kuin haukkumiset ja rupia käsiin,JA EHKÄ saa kelanta tukia,kun ei omalla palkalla pärjää euroopan kalleimmassa maassa.Ja ilmastonmuutosta veronkorotuksella ei pysäytetä.Tällä touhulla ei aiheuteta muutakuin haittaa.Mutta toki vihreät saatiin hiljaiseksi hallitusneuvotteluissa,lupaamalla 250miljoonan veronkorotuksen.Jos ne yksin saisi päättää,olisi litrahinta ainakin vitosen,jos riittääkään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Meillä on erittäin hyvä hallitus
Suomen hallitus ajaa johdonmukaista ilmastopolitiikkaa: yksityisautoilua on liikaa ja sitä pitää rajoittaa mm. veronkorotuksilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Meillä on erittäin vahingollinen hallitus
Suomen hallituksen ilmastopoliikan johdonmukaisuuden kanssa ei totuuden ja tekojen kanssa ole mitään tekemistä.Ei ole koskaan ollut(Sipilän hallitus).Turhat ajot kyllä vähenee,mutta kun se nostaa myös kustannuksia,ja siten kilpailukykyä muihin maihin verrattuna.Se estää myös työllistymistä.Ne on tasaveroja.Rikkaille ei tee mitään,mutta köyhille tekee pienistä tuloista.Kohta vain rikkailla on varaa käydä töissä.Sitäkö Mankala/Polkupyöräilijä haluatte?Kaikilla ei julkiset kulje.Sitäpaitsi,veronkorotukset siirtyvät myös lippujen hintoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Juuri näin
Lyödään suomen kilpailu kyky maan rakoon näillä veroilla! Jotenkin edes ymmärtäisi jos tämäkin lisä vero laitettaisiin teiden ja infran kehittämiseen.
No toivottavasti etelä euroopan maat muistaa meitä kun me tarvitsemme taloudellista tukea tänne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Juuri näin
Kyllähän kiihkeimmänkin Brysselin puolustelijan on jo pakko myöntää, että, eteläisiltä mailta ei apuja tule mutta sen sijaan ne täysin ilman mitään tunnon tuskia vedättävät hölmöläisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Juuri näin
Suomen kilpailukyky vain paranee näillä veronkorotuksilla. Turha yksityisautoilu jää pois ja rahaa riittää muuhun kulutukseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Juuri näin
Älykköjen "Mankalan" ja "Pyöräilijän" uskoisin pystyvän säätämään elämistään omien julkituotujen tavoitteidensa mukaiseksi, eli luopumaan kaiken sellaisen käyttämisestä , mikä perustuu autokuljetuksiin ja fossiilisiin polttoaineisiin. Jääkö muita vaihtoehtoja kuin penttilinkolamainen luontaiselämä? Kuis on? Ja Linkolakin laisti vanhoilla päivillään periaatteistaan, hyväksyen insuliinihoidon elinpäiviensä jatkamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Juuri näin
Mankala ainakin puhui yksityisautoilusta eikä kuljetuksista. Joiden niidenkin suhteen on toki lupa käyttää harkintaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Rahastusta
Milloinka yrittäjien tarvitsemat dieselkäyttöiset kuljetus-, jakelu-, kylmäkuljetus- ja nosturiautot rupeavat toimimaan sähköakuilla? Taitaa olla vielä pitkän tien päässä. Siksi hallituksen polttoaineiden korotus tuntuu pelkältä rahastukselta. Aikooko hallitus jotenkin kompensoida yrittäjien tulonmenetykset?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Rahastusta
Vastaus tulee nyt:ei ehkä koskaan.mutta ei ainakaan viiteenkymmeneen vuoteen.Sellaista akkumateriaalia ei maapallolta löydy.Ja jos löytyisikin,hinta on järkyttävä.Ja silkkaa rahastustahan tuo on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jylppy
jepjep
Minunkin työajeluiden kulut nousee ja ne kulut siirtyy suoraan asiakkaiden maksettavaksi ja lopulta kuluttaja maksaa. Omat ajelut maksaa mitä maksaa, jos ei rahat joskus riitä niin se on vaan sitten jostain muualta pois, en lopeta moottoriharrastuksiani.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.