Kotimaa

Lidl ilmoitti alentavansa syksyn aikana satojen tuotteiden hintaa, S-ryhmä on valmis hintahaasteeseen

Jonny Holmén

Kauppaketju Lidl kertoi keskiviikkona alentavansa satojen tuotteiden hintaa pysyvästi lähiviikkojen aikana.

Tavoitteena on tarjota kuluttajalle edullisin kokonaisostoskori ja vahvistaa kaupan hintajohtajuutta Suomessa.

– Mielikuva Suomen edullisimmasta ruokakaupasta on ihmisten mielissä muuttunut epäselväksi. Halvat hinnat ovat osa Lidlin dna:ta ja siksi olemme päättäneet laskea satojen tuotteiden hintaa pysyvästi. Näin vahvistamme antamaamme asiakaslupausta, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström sanoo ketjun tiedotteessa.

Ruokakaupoissa ostoskorien hintavertailuissa Lidl ja S-ryhmän Prisma ovat käyneet kovaa kamppailua ykköspaikasta. Helsingin Sanomien hintavertailussa (5.11.2019) Lidl oli halvin, ja toiseksi Prisman ohi kiri Keskon K-Citymarket.

Myös Iltalehden (24.7.2020) tuoreessa suurten kauppaketjujen ruokakorivertailussa Lidl oli edullisin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Herättääkö Lidlin avaus hintakilpailun kauppojen välillä?

"Hintaeroa kilpailijaan ei voi olla, jos haluaa menestyä"

S-ryhmä on valmis tarttumaan haasteeseen.

– Meillä ei ole tällaisissa tilanteissa jääty käsien päälle istumaan, sanoo Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja.

Päällysahon mukaan odotettavissa ei ole silti mitään yksittäistä hintakampanjaa. Kyse on hintakilpailun jatkumisesta kireänä tai "jatkuvasta edullisuudesta".

S-ryhmä on jo pärjännyt kilpailussa hyvin, Päällysaho arvioi.

– Nyt on jo saavutettu tilanne, että ero ostoskorin kokonaishinnassa on Lidliin verrattuna suuruusluokaltaan joitakin senttejä ja sen päälle voidaan maksaa asiakasomistajien bonukset. Olemme pitäneet hintakilpailukyvystä huolta aiemmin, ja pidämme siitä huolta jatkossakin.

Keskon päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Harri Hellman toteaa, että vaikka ketju seuraakin tarkkaan kilpailijoiden hintoja, se ei ole silti sille tärkein asia.

– Etenkin ruokakaupassa hinnan merkitys voi olla suuri. Hintaeroa kilpailijaan ei voi olla, jos haluaa menestyä. Itse haluamme kuitenkin keskittyä korkeaan laatuun, laajaan valikoimaan ja lähiruokatuotteisiin, toki hintaa unohtamatta, Hellman sanoo.

Hänestä yksittäisten tuotteiden hintojen sijaan tärkeämpää on kokonaiskorin edullisuuden katsominen.

– Ei haluta hintakilpailussa hävitä, vaikka se ei ykköskärki olekaan. Normaalihintojen ja tarjoushintojen yhdistelmä on oltava sellainen, että asiakkaat haluavat meidän kaupoissa käydä.

Sampo Päällysahon mukaan ruokakauppojen välinen hintakilpailu on Suomessa jo varsin kovaa. Tätä hän pitää kuluttajan kannalta positiivisena asiana.

– On vain myönteistä, että haastetaan toinen toisiamme jatkuvassa kilpailutilanteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskon Harri Hellman arvioi, että Lidlin ilmoituksessa on kyse mainosulostulosta, jonka tavoitteena on saada julkisuutta ilmoittamalla normaali toiminta poikkeuksellisena.

– Syyskuu on tyypillinen kuukausi uudistaa valikoimia. Viime vuoden syyskuussa meillä Citymarketeissa laski 600 tuotteen ketjuhinta.

Ensimmäiset alennukset voimaan huomenna

Hintojen alentaminen toteutetaan porrastetusti syksyn aikana. Lidlin mukaan halvempi hinta näkyy torstaista alkaen "useiden kymmenien tuotteiden" kohdalla. Hintojen alentaminen jatkuu seuraavina viikkoina.

Hinnanalennukset koskevat lähes 300 tuotetta. Lidlin vakiovalikoimaan kuuluu yhteensä noin 2500 tuotetta, joten joka yhdeksännen tuotteen hinta laskee.

Alennuksen määrä vaihtelee tuotteesta riippuen joistain senteistä jopa 90 prosenttiin.

Alennettavien tuotteiden joukossa on tuotteita kaikista tuoteryhmistä. Alennukset koskevat maitotuotteita, juustoa, kuivatuotteita, kahvia, valmisruokia ja makeisia ja suklaata. Mukana on myös eläinten ruokaa.

Hintojen alennus koskee pääasiassa kaupan omia merkkejä, joita on Lidlin valikoimasta valtaosa. Joukossa on sekä kotimaisia että kansainvälisiä tuotteita.

Lidlin mukaan myyntihintojen alennus ei vaikuta tuotteen valmistajan tai raaka-aineen tuottajan tuotteesta saamaan hintaan. Alennukset otetaan kaupan omista katteista.

Kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo tiedotteessa Lidlin hintojen laskun tulevan kaupalle "todella kalliiksi". Kyseessä on miljoonainvestointi.

– Mutta uskomme, että tämä uutinen otetaan koronakevään jälkeen vastaan erityisen hyvin suomalaisten keskuudessa.

Juttua päivitetty kello 16.40: Lisätty S-ryhmän ja Keskon kommentit.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
IleTku
Muka kalliiksi!
Muka kalliiksi, ottaa rahat muilta tuotteilta ja nämä alenus tuotteiden hinnat on jo aikaisemmin korotettu. Kuluttajien rahat menee Saksaan. Itse suosin kotimaisia yrittäjiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Muka kalliiksi!
Tämä Lidlin toimintaperiaate on niin edullinenja hankintamäärät niin valtavia, että Prisma ja K jäävät auttamattomasti jalkoihin jos kilpailu käydään pudotuspelinä. Tähän saamme tottua. Globalisaatio, eurooppasaatio ja vapaa kilpailu vievät suomalaisia yrityksiä kuin litran mittaa.
Sitä saa mitä on tilannutkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Tuttu kuvio taas
Lidl on alkuvuodesta nostanut paljon hintoja. Nyt on ilmeisesti tullut ns. pää vetävän käteen ja asiakasmäärät lähteneet laskuun. Näin on ennenkin käynyt monelle halpakaupalle. Suurena ongelmana tulee olemaan selkänsä kääntäneiden saaminen takaisin asiakkaaksi. Lidlin valikoima on niin suppea, että sen hintataso pitää olla reilusti S-ryhmää alempana, muuten asiakkaat kaikkoavat. Nyt hintataso on noussut liian lähelle varsinkin Prismoja ja asiakkaat menevät paremman valikoiman perään. Saavat näin yhdestä kaupasta kaikki tarpeellisen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tuttu kuvio taas
Olisiko hintoja Lidlissä nostettu juuri "mahtavaa alekampanjaa" ajatellen?

Olen samaa mieltä valikoimista. Käyn Lidlissä harvoin, koska yleensä joudun kuitenkin täydentämään ostokseni muussa kaupassa saadakseni haluamani. Ärsyttää myös jatkuva tarjoustuotteiden loppuminen kesken.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.