Ympäristö

Pelkkä tofun syöminen ei riitä ilmastoelvytykseen – Timo Harakka esitteli kahden kärjen tulevaisuusohjelman, joka painottuu nopeisiin junayhteyksiin ja arjen digitalisoitumiseen

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) totesi olevansa myös elvytys- ja tulevaisuusministeri. Hänen mukaansa Suomi ei palaa koronakriisin jälkeen takaisin vanhoihin käytäntöihin ja kulutukseen.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) totesi olevansa myös elvytys- ja tulevaisuusministeri. Hänen mukaansa Suomi ei palaa koronakriisin jälkeen takaisin vanhoihin käytäntöihin ja kulutukseen.

Kestävää kasvua ei edistetä tofua syömällä – tai ainakaan pelkästään sillä. Suuret muutokset tapahtuvat uudistamalla teollisuutta, liikennettä ja digitaalisuutta.

Tuota maata oli liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd) ydinviesti hänen esitellessään ministeriönsä ilmastoelvytyshankkeita ja arkidigi-visioita torstaiaamun tiedotustilaisuudessa.

Tulevaisuusohjelmaksi ja ilmastoelvytykseksi kutsutun kokonaisuuden kaksi kärkeä ovat Harakan mukaan massiivinen raideliikennepaketti sekä maailman tehokkain digi-infra.

– Ne luovat pohjan kestävälle liikenteelle ja hiilineutraalille yhteiskunnalle, ministeri painotti.

Kysyntää ympäristöteknologialle

Hankkeita ovat vauhdittaneet sekä koronakevään kokemukset että EU-huippukokouksessa löydetty sopu 750 miljardin euron elpymisvälineestä.

– Vihdoin meillä on kunnon kannustimet eurooppalaiselle ilmastoelvytykselle, Timo Harakka kehui.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Erinomaiseksi ministeri kehui myös viime viikolla uutisoitua 37,5 miljoonan euron suunnittelurahoitusta, jonka Turun tunnin juna on saamassa EU:lta. Lisäksi luvassa on unionin erillisrahoitusta Espoon kaupunkiradan suunnitteluun.

– Toivon tämän olevan vasta alkua. Seuraavaksi vuorossa on Suomi-radan suunnittelurahoitusta.

Toisena aihekokonaisuutena Harakka nosti tässä yhteydessä esille suomalaisen ympäristöteknologiateollisuuden näkymät.

– Koko markkina-alueemme investoi nyt. Se tietää kysyntää meidän ympäristöteknologiallemme Euroopassa.

Radat kalliimpia kuin hävittäjät?

Raideliikennekokonaisuutta Timo Harakka luonnehti historiallisen suureksi.

Se koostuu Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen kulkevasta Suomi-radasta sekä Turun tunnin junasta. Edellisen kokonaishinta-arvio on runsaan 5 miljardin euron luokkaa ja jälkimmäisen noin 2,8 miljardia euroa. Jos mukaan lasketaan vielä keskusteluasteella olevat idän suunnan raideratkaisut, kokonaiskustannus ylittää summan, jonka Suomi suunnittelee käyttävänsä hävittäjähankintaan.

– Nopeat junayhteydet laajentavat työssäkäyntialueita ja helpottavat kaupunkikeskustojen rakentamispaineita, oli yksi Harakan perusteista.

Ministeri kuitenkin muistutti, että hankkeissa edetään suunnittelu edellä. Suunnittelun pitää osoittaa, että nopeisiin juniin investoiminen on kannattavaa ja viisasta. Työllisyysvaikutusten tiedetään olevan huomattavaa jo nyt.

Lisäksi Harakka totesi myös tiehankkeita olevan luvassa. Sama pätee kevyen liikenteen edistämiseen. Pelkästään pyöräliikenteen kehittämiseen on käytettävissä 42,9 miljoonaa euroa jo tänä vuonna.

Työ ja vapaa-aika muuttumassa

Ministeriön tulevaisuusohjelman toinen pääkärki liittyy digitalisaatioon. Timo Harakka totesi sen edistyneen tänä vuonna merkittävästi, kun etätyöt ja sähköisten palvelujen käyttö nousivat tyystin uudelle tasolle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Perustaa sille, että se oli mahdollista, oli rakennettu pitkään. Mobiilidataa käytettiin paljon jo ennen. Siksi meille menetettiin koronakriisin vuoksi vähemmän työpäiviä kuin kenties missään muualla. Sama pätee koulupäiviin.

Jotta kehitys ei tyssää, liikenne- ja viestintäministeriö perusti keväällä digiloikkatyöryhmän. Sen tehtävänä on varmistaa, ettei loikka jää tilapäiseksi. Sen tulee olla kiinteä osa koronan jälkeistä jälleenrakentamista.

Esimerkkeinä Harakka mainitsi muiden muassa datan liikkuvuuden keväisen 30 prosentin kasvun ja maantieliikenteen 40 prosentin laskun. Ruuan verkkokauppa lisääntyi puolestaan keväällä S-ryhmässä 300 prosenttia ja Keskossa peräti 800 prosenttia, missä pitää toki muistaa alhainen lähtötaso.

– Luvut voivat kuitenkin ennakoida muutoksia ihmisten vapaa-ajankäytössä, Harakka arveli.

– Jotain kertoo sekin, että pyöräkauppa kasvoi Suomessa touko-kesäkuussa 72 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Tunnin juna jyskyttää
Ei onnistunut Orpolta eikä Berneriltä. Tarvittiin Harakka apuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Piikkipensas
Pientä on ilmastoelvytyksen mahdollisuudet
IPCCn AR4 raportin ei poliittisessa lyhennelmässä kerrotaan, että ihmisen aiheuttama hiilidioksidin määrä on 4,6% ja Suomen 0,007%.
Ihmetyttää miten noin pieniä osuuksia kokonaisuudesta pienentämällä ilmasto pelastetaan?
Nyt tuntuu siltä, että kaikki EUssa ja Suomen hallituksessa ovat lukeneet iltasatuja ja ottaneet ne tosissaan ja vaativat muitakin uskomaan niihin.
Jos et usko, niin sinulla on väärä arvopohja ja olet denialisti eli ilmastorasisti, kun et usko poliittiseen ilmastonmuutokseen. Keskiajalla sinut olisi poltettu roviolla. Nykyisin toimeentuloosi puututaan ja siksi vasta emeritusprofessorit uskaltavat kertoa muusta kuin poliittisesta ilmastonmuutoksesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Pientä on ilmastoelvytyksen mahdollisuudet
Kysymyksiä nimimerkille Piikkipensas
1) miksi niinkin vanha kuin vuoden 2007 raportti?
2) mitä tarkoittaa ei poliittinen lyhennelmä, onko loput raportista poliittista?
3) mitä tarkoittaa tuo termi ihmisen aiheuttama hiilidioksidimäärä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.