Kotimaa

Taksimatkustajien luottamus halutaan palauttaa taksilain korjauksella – Taksimatkan hinnat ovat paikoin nousseet ja syrjäseuduilla palvelu on heikentynyt

Edellisen hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteutti taksilain uudistuksen, joka on herättänyt kritiikkiä. Helsinki–Vantaan lentokentällä liikenne muuttui 1.7.2018.
Edellisen hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteutti taksilain uudistuksen, joka on herättänyt kritiikkiä. Helsinki–Vantaan lentokentällä liikenne muuttui 1.7.2018.

Taksilain tuorein uudistus palasi lausuntokierrokselta viime torstaina. Lausuntoja tuli yli sata, joista suuri osa yrittäjiltä ja kansalaisilta.

– Oli odotettua, että taksilaki on tavallista lakihanketta kiinnostavampi. Ei ainakaan meidän alalla tule yleensä näin paljon lausuntoja, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Sini Wirén.

Taustalla on entisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin (kesk) vetämä taksiuudistus, joka monin osin epäonnistui.

Takseja kohtaan on aiempaa enemmän epäluottamusta, palvelu on syrjäseuduilla heikentynyt ja hinnat paikoin nousseet.

Osa taksiyrittäjistä haluaa selkeät pelisäännöt matkan hinnoitteluun

Taksimatkan hinnoittelussa uudessa laissa mielipiteet jakautuvat.

Monet taksiyritykset kannattavat lausunnoissaan vapaan hinnoittelun jatkamista nykylain mukaisesti, osa taas haluaisi takaisin pelisäännöt matkan hinnoitteluun.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Laissa esitetään selkeyttä hintoihin ja enimmäishintoja erityisryhmien kuljetuksiin, mutta osa yrityksistä pitää sitä byrokraattisena ja vaikeana toteuttaa.

– Enimmäishintojen asettaminen erityisryhmille ei ole tarpeellinen, koska yhteiskunnan maksamat kuljetukset on jo pääsääntöisesti kilpailutettu, toteaa Suomen esteettömät ja paaritaksit ry lausunnossaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan vapaan kilpailun ongelmana on myös se, että kyytien välityskeskusten omistus on paikallisesti keskittynyttä, jolloin kyytejä voidaan jakaa halutuille yrityksille. Toiseksi julkisten kuljetusten määrä on paikoin suuri.

Kaikkia uusia takseja ei tunnista takseiksi

Taksiliiton mukaan taksilaissa ei ole tartuttu laittomiin kyyteihin, jotka rehottavat useilla paikkakunnilla sosiaalisen median välityksellä.

Poliisihallituksen mukaan valvontaa vaikeuttaa se, ettei kaikkia uusia takseja tunnista takseiksi. Siksi poliisi lausunnossaan kannattaa esityksen mukaisesti taksivalaisimen eli katolla olevan kuvun käyttöpakkoa.

Helsingin taksiautoilijat ry vaatii lisää valvontaa, kun se kertoo viranomaisten järjestämästä valvontaiskusta Uudellamaalla marraskuussa 2019.

– Tuloksena löytyi esimerkiksi etsintäkuulutettuja, ajokortittomia, kuljettajia, joilla ei ollut taksinkuljettajan ajolupaa ja katsastamattomia autoja. Valvontaiskussa löytyneiden puutteiden määrä on aivan liian suuri.

Erityisryhmien huomioimista esitetään kuljettajakoulutukseen

Kelan, sosiaali- ja terveysministeriön ja Invalidiliiton lausunnot korostavat erityisryhmien turvallista ja laadukasta palvelua.

Ne pitävät hyvänä lakiesitykseen kirjattua esitystä erityisryhmien huomioimisesta tavallisessa kuljettajakoulutuksessa ja mahdollisuutta erilliseen erityisryhmien palvelemiskoulutukseen.

– Kela esittää harkittavaksi, että erityisryhmien kuljettajakoulutus säädettäisiin pakolliseksi niille taksinkuljettajille, jotka ajavat kuljetuksia esteettömillä ajoneuvoilla, lausuu Kela.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuntaliitto ja A-klinikka nostavat esiin huolen syrjäseutujen taksipalveluista. A-klinikan mukaan turvallisen ravintolakyydin puuttuminen on voinut siirtää alkoholin juomista kotiin ja lisännyt rattijuopumuksia.

Taksiliikenteen turvallisuutta halutaan parantaa

Wirénin mukaan runsasta lausuntomäärää käsittelemään on suunnattu tavallista enemmän liikenne- ja viestintäministeriön työvoimaa.

Edellisen Juha Sipilän (kesk) hallituksen taksilaki on tarkoitus uudistaa syksyn aikana. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus aikoo muun muassa puuttua taksilupien myöntämiseen, kuljettajien koulutukseen ja matkojen hinnoitteluun kitkeäkseen alan vapauttamisesta seuranneita epäkohtia.

Tarkoituksena on parantaa taksiliikenteen turvallisuutta, mikä auttaisi taksimatkustajien luottamuksen palauttamisessa.

Juttua korjattu 13.7.2020 kello 23.50: Jutun kirjoittajan nimi korjattu.


Tausta

Taksilain mutkat

Taksilakia ollaan jälleen uudistamassa syksyn aikana. Edellinen lakiuudistus tuli voimaan 1.7.2018.

Tavoitteena on parantaa taksien turvallisuutta, harmaan talouden torjuntaa ja hinnoittelun selkeyttä.

Taksiliikenneluvan edellytykseksi aiotaan säätää yrittäjäkoulutus. Aiemmin luvan saaneiden tulisi hankkia koulutus tai suorittaa yrittäjäkoe. Luvan hakijalla pitää olla jatkossa y-tunnus. Lupa pitää olla matkustajan nähtävillä.

Kaikissa autoissa on käytettävä taksamittaria tai vastaavaa järjestelmää. Matkatiedot on kerättävä laitteella. Taksivalaisinkupu tulee pakolliseksi.

Taksien on näkyvästi esitettävä 10 kilometrin ja 15 minuutin matkan esimerkkihinta tai tarjottava kiinteää hintaa.

Pakollista taksinkuljettajan koetta kehitetään huomioimaan erityisryhmien kuljettaminen ja avustaminen.

Tuoreimman lakihankkeen lausuntoaika päättyi torstaina 9.7.2020.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
S.F.
Reunaehdot
Luottamus palautuu, kun
a) taksikuskit osaavat suomea
b) taksikuskit osaavat ajaa haluttuun osoitteeseen
c) taksikuskit maksavat veroa samoin kuin muut
d) takseissa on luotettavat mittarit
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Reunaehdot
Entä jos a) on oikein ja muut väärin? Näitä taitaa olla enemmistö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Reunaehdot
e) taksikuskit avustavat aktiivisesti poliisia ja muita viranomaisia
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Reunaehdot
Tuo a-kohta on ehdoton vaatimus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Cyril N. Parkinson
Ei ymmärrä
Jos palataan enimmäishintaan siitä muodostuu taas vakiohinta. Ei hyvä. Aikaisemmin, kun mentiin orjallisesti taksamittarin ilmoittaman mukaan se oli se hinta vaikka se oli vain se asetuksen mukainen enimmäishinta. Kukaan ei ole koskaan kieltänyt pyytämästä alempaa hintaa, eli siis kilpailemaan esim. hinnalla.

Lisäksi on matkan hinnasta voinut ja saanut sopia aina, vanhan ja uuden "taksilain" aikana. Jolloin mittari on hyödytön kapistus hinnoittelumielessä, kirjanpitoteknisesti ehkä ei. Kuitin saa pyytää ja vaatia, ja kuski voi sellaisen kirjoittaa vaikka paperinenäliinalle, kunhan sen tietosisältö on lain ja asetusten mukainen. Voisi oikeastaan mennä Viron mallilla: jos ei pyytäessä saa kuittia ei matka maksa mitään, ja tarvittaessa poliisit paikalle. Tosin silloin pitäisi poliisin myös tulla paikalle, ja mieluummin heti eikä 55 min kuluttua.

Taksilla ajelu on palvelun ostamista. Tingitäänhän muidenkin palvelujen ja tavaroiden hinnasta, tai ainakin kysytään paljonko maksaa, ja sen tulee sitten pitää. Tai, kuten kahvipaketti: hyllyn reunalla lukee paljonko se maksaa tässä kaupassa, mutta hinta voi olla eri toisessa kaupassa. Miksi taksit pitäisi asettaa jotenkin eri asemaan? Ei käytetä niitä joiden palvelussa on jotain epäselvää. Siperia opettaa, taksejakin. Joku ajaa varmasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.