Kotimaa

Kysely: Suomalaiset paheksuvat autoilijoiden piittaamattomuutta liikennevaloista ja -merkeistä

Jane Iltanen

Liikenneturvan kyselyn mukaan suomalaiset pitävät rattijuopumusta edelleen vakavimpana liikennerikkomuksena.

Myös tahallinen tarkkaamattomuus liikenteessä saa vastaajilta tuomion. Neljä viidestä suomalaisesta pitää viestin kirjoittamista autoa ajaessa erittäin vakavana tai vakavana liikennerikkomuksena. Lähes yhtä moni mieltää punaista päin ajamisen vakavaksi liikennerikkomukseksi ja vain hieman tätä harvempi, 73 prosenttia, ajamisen stop-merkin ohi pysähtymättä.

Autoilijoiden piittaamattomuutta liikennevaloista ja -merkeistä paheksutaan, vaikka kyselyn mukaan moni kuljettaja kertoo ajavansa joskus esimerkiksi stop-merkin ohi pysähtymättä. Joka viides Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista kertoo ajaneensa jo punaisiksi vaihtuneiden valojen läpi vähintään joskus.

Vuosi sitten Liikenneturva teki seurantaa, jossa paljastui, että peräti kolme kymmenestä kuljettajasta ajaa stop-merkin ohi pysäyttämättä.

Kyselyn mukaan vähemmän vakavina liikennerikkomuksina vastaajat pitivät aikuisen jalkakäytävällä pyöräilyä, alle 15 kilometriä tunnissa ylinopeudella ajamista maantiellä sekä huomattavaa ”alinopeutta”.

Helmikuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1060 henkilöä. Heistä autoilevia oli 82 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vastaa
Jussiv
Samoin
Pyöräilijöitä ja jalankulkijoita paheksumme, kiinnittäkään huomionne liikkumiseenne eikä kännykkään
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
besserwisser
Autoilijana paheksun
mopoilijoita, pyöräilijöitä, potkulautailijoita, jalankulkijoita, ym... joita eivät mitkään säännöt näytä koskevan. Kännissä kurvaillaan kaks päällä missä vaan miten sattuu, kulkupeli ei ole tieliikennekelpoinen, liikennemerkit ja -valot lienevät täysin tuntemattomia. Seriffit voisivat vähän enemmän puuttua asiaan ja sakottaa näitä. Autoilijan selkänahasta revitään kaikki raha liikenneinfran kehittämiseen mutta nämä edellä mainitut vapaamatkustajat huutelevat jatkuvasti lisää autovapaita alueita ja muita etuoikeuksia vaikkeivät senttiäkään tuo kassaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilijana paheksun
Moni autoilija on paheksunut pyöräilyäni kunnes on kasvokkain yrittänyt sönköttää että mikä siinä oli vialla. Ainoa mitä lopulta keksivät on että koska olen polkupyörällä liikkeellä niin rikon heidän sääntöjään ja pyöräilijän pitäisi aina väistää koska autoilija on isompi. Eivätpä ole olleet isompia sönköttäessään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa Pasa
Se koira älähtää...
Kuinka ollakaan, kaksi ensimmäistä kommenttia ei liity mitenkään aiheeseen, vaan niissä siirretään keskustelu jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin.

Ottakaa nyt vaan, autoilijat, se kritiikki vastaan kuin aikuiset.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Se koira älähtää...
Just näin. Tätä nämä liikennekeskustelut aina ovat, yksi ryhmä syyttää toista, joka vastaa syyttelemällä takaisin ja saman tien muitakin ryhmiä, jotka vastaavat syyttelemällä muita... Eikö voisi pysyä uutisen aiheessa? Jos uutinen on, että ihmiset laajasti (myös autoilijat!) pitävät vakavimpina liikenteessä eräitä autoilijoiden rikkeitä, niin voitaisiinko keskustella etupäässä autoilusta ja sen ongelmista? Kyllä varmasti tulee vielä tilaisuuksia keskustella pyöräilystä, jalankulusta ja potkulautailustakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Se koira älähtää...
Masa Pasa otsikoi: "Se koira älähtää..." ja kirjoittaa: "Kuinka ollakaan, kaksi ensimmäistä kommenttia ei liity mitenkään aiheeseen, vaan niissä siirretään keskustelu jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin."

Ihan oikeassa olet Masa, vastakkainasettelu on edelleen voimissaan, puolin ja toisin.

Mutta jonkin sortin liennytystäkin tuntuu olevan ilmassa.
Huomasit varmaan Masa että uutisen taustalla oli Liikenneturvan tutkimus ja yksi ahkera kirjoitta tuntuu olevan siihen ihan tyytyväinen. Aiemmin Liikenneturva on hänellä aina muuntunut muotoon Liikenneturma, joka on hänelle ollut aina se kaiken pahan alku ja juuri. Toivottavasti suuntaus jatkuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Se koira älähtää...
T.S. ei näytä huomaavan että tällä kerralla Liikenneturma haastatteli myös autoilijoita ja siksi ei päätynyt opastamaan kuinka pienemmällä autolla ajavan kannattaisi käyttää kypärää jottei loukkaa kun isompi ajaa päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Se koira älähtää...
Nimimerkki Pyåräilijä: "T.S. ei näytä huomaavan että tällä kerralla Liikenneturma..."

Kuinka ollakaan, Masa Pasa valitsi alaotsakkeeksi: "Se koira älähtää..."
Mutta tuli nyt kuitenkin selväksi että tilanteesta riippuen voi olla se hyvä Liikenneturva, tai sitten se paha Liikenneturma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Vaikkapa Epsanjassa on toisin
Autoilija on Suomessa edelleen syyllistetty kansanvihollinen. Espanjassa STOP-merkin tarkoitus on saada autoilijat (mukaanlukien bussit) vähäsen hidastamaan risteyksiin tultaessa, mikä onkin tarpeelista, koska risteykset ovat usein täynnä niihin pysäköityjä autoja, jotka rajoittavat näkyvyyttä.
Meillä autiolla alueella sijaitsevan STOP-merkin vahtiminen onkin resurssipulasta kärsivälle poliisillemme ja rahapulasta kärsivälle valtiollemme oiva kohde.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vaikkapa Epsanjassa on toisin
Ai, luulet siis oikeasti että Suomessa poliisi valvoo STOP-merkin noudattamista. Voin kertoa sinulle että edes poliisi ei STOP-merkkiä ja sen määräyksiä autoillessaan noudata. Puhumattakaan siitä että kun autoilija ajaa STOP-merkin takaa KKO:n eteen syyllistyen ennakkopäätöksen mukaisesti törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, poliisi ilmoittaa että ei rikosta (video todistaa että autoilija ei pysähtynyt risteyksessä tullessaan STOP-merkin takaa ja vielä ajoi eteen siten että pyöräilijä joutui väistämään ja jarruttamaan).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää