Kotimaa

Suomen- ja ruotsinkielen taitoiset ruuhkauttavat Kelan vieraskielisen puhelinpalvelun

Timo Marttila

Kelan arabian-, somalin- ja venäjänkielisessä puhelinpalvelussa on ruuhkaa, kertoo Kela. Jonotusaika voi olla pitkä eikä kaikkiin puheluihin ehditä vastata.

Kelan monikielinen puhelinpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät pysty asioimaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Palvelun pyrkimyksenä on sujuvoittaa asiointia, tukea kotoutumista ja vähentää tulkkien tarvetta. Kun kielitaito kehittyy, asiakas ohjataan Kelan suomen-, ruotsin- ja englanninkielisten palvelujen pariin. Lisäksi asiakkaita suositellaan siirtymään itsenäiseen verkkoasiointiin.

– Tällä hetkellä arabian-, somalin- ja venäjänkielisiin palvelunumeroihin soittavat myös asiakkaat, jotka ovat aiemmin hoitaneet asioitaan suomeksi tai ruotsiksi. Toivomme, että he jatkaisivat suomen- tai ruotsinkielisten palveluiden käyttöä, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön ryhmäpäällikkö Sanna Piironen Kelan tiedotteessa.

Suomen- ja ruotsinkielisissä puhelinpalveluissa palvelutilanne on tällä hetkellä hyvä, jonotusaika on lyhyt ja puhelinajan voi varata parin päivän päähän.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Angus
Voi olla hyväkin syy
Jos "Tällä hetkellä arabian-, somalin- ja venäjänkielisiin palvelunumeroihin soittavat myös asiakkaat, jotka ovat aiemmin hoitaneet asioitaan suomeksi tai ruotsiksi" - siitä huolimatta, että numerot ovat kerrotun mukaan ruuhkaisemmat kuin suomen- ja ruotsinkieliset - , tulee ainakin minulle mieleen, etteivät soittajat ole kokeneet pärjäävänsä suomeksi tai ruotsiksi. Kapulakieli on vaikeaa omankielisellekin. Netissäkään hankalat ohjeet eivät ehkä avaudu, kun kielitaito ei ole täysi kymppi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Voi olla hyväkin syy
En ole Kelaa tarvinnut häiritä muistaakseni koskaan, mutta valitsen aina joko ruotsin- tai englanninkielisen palvelun jos niitä on saatavilla. Syykin siihen on yksinkertainen; valovuosia lyhyemmät jonotusajat!

Tosin, siinä saattaa käydä vanhanaikaisesti, joudumme siirtymään suomen kieleen koska puhelimen toisessa päässä ei hallita varsinkaan ruotsia asian hoitamiseksi. Viimeksi näin kävi VR:llä, vaikka yleensä siellä on kielitaitoista kansaa.

Ja todella, suomen kapulakieli ei todellakaan ole helppoa. Se on kuin tehty väärinymmärretyksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Voi olla hyväkin syy
Eikös Suomi jaRuotsi ole ne maamme viralliset kielet.miksi KELA palvelee avainasiakkaitaan muilla kielillä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.