Kotimaa

Sveitsissä ja Norjassa liikenteessä kulkee vetybusseja ja vetyrekkoja – Suomessa uusiutuvalla vedyllä olisi mahdollista vähentää päästöjä

Tutkimusalus Arandaan asetetaan loppuvuodesta polttokennoteknologia, jossa käytetään polttoaineena uusiutuvaa vetyä.
Tutkimusalus Arandaan asetetaan loppuvuodesta polttokennoteknologia, jossa käytetään polttoaineena uusiutuvaa vetyä.

Suomessa uusiutuvan vedyn tuottaminen polttoaineeksi olisi edullista, koska olosuhteet tuulivoimalle ovat suotuisat.

Vetyä ei vielä käytetä rekkojen ja linja-autojen polttoaineena Suomessa, vaikka monessa Euroopan maassa raskaassa liikenteessä sitä käytetään jo lisääntyvin määrin. Uusiutuva vety polttoaineena olisi hyvä vaihtoehto ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.

Energiateollisuus ry esitti viikonloppuna, että Suomeen pitäisi laatia vetystrategia. Euroopan komissio haluaa kymmenien miljardien eurojen investointeja vetyyn osana EU:n koronaelvytyspakettia. Komissio julkistaa vetystrategiansa tällä viikolla.

Meriteollisuuden toimitusjohtaja Elina Andersson kannattaa vetystrategian tekemistä. Teknologiayritys ABB:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Klaus Vänskä näkee vedyn yhtenä merkittävänä vaihtoehtona meriteollisuuden tulevaisuuden polttoaineena.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sveitsissä on päätetty laittaa teille jo tuhansia vetyrekkoja. Norjassa on ollut monta vuotta testiyksiköt käytössä, esimerkiksi Osloon on tulossa lisää vetybusseja. Lontoossa on ollut vetybusseja jo vuodesta 2012. Henkilöautoihin soveltuvat akut soveltuvat heikosti rekkoihin, jotka pitäisi pysäyttää useiksi tunneiksi lataukseen. Vetytankkaus taas ei kestä yhtään kauemmin kuin dieseltankkaus.

Vänskän mukaan Suomessa keskityttiin meriliikenteessä pitkään nesteytettyyn maakaasuun LNG:hen. LNG:llä hiilidioksidipäästöjä ei saada vähenemään riittävästi. Merenkulun kansainvälinen kattojärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi, että meriliikenteen päästöt vähenisivät 50 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

– ABB Marinessa olemme kehittäneet vuodesta 2015 alkaen polttokennoteknologiaa, jossa käytetään polttoaineena uusiutuvaa vetyä. Olemme mukana EU-rahoitteisissa hankkeissa, joissa demonstroidaan kahta järjestelmää, Vänskä sanoo.

Tutkimusalus Arandassa tehdään parhaillaan testejä ja teknologia tullaan asentamaan alukseen tämän vuoden loppupuolella. Toinen ABB Marinen EU-hanke on täysin vetykäyttöinen jokihinaaja Ranskaan.

– Lisäksi kehitämme isompiin laivoihin vetyyn perustuvia voimajärjestelmiä. Silloin puhumme tehoiltaan jo useiden megawattien laitoksista.

Meriteollisuuden Elina Anderssonin mukaan tutkittavia vaihtoehtoja meriliikenteessä on vedyn lisäksi muitakin kuten ammoniakki tai metanoli.

– Olemme käännekohdassa, mikä se tulevaisuus tulee olemaan.

Meriteollisuus on teettänyt tänä vuonna julkaisun, jossa vaihtoehtoja tarkastellaan.

– Ensimmäiseksi pitäisi pystyä hyödyntämään täysimääräisesti biopolttoaineita. Myöhemmin pitää päästä siitäkin eteenpäin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Biopolttoaineista on puhuttu Suomessa julkisuudessa vetyä enemmän myös tieliikenteessä.

Vänskän mukaan vedyn puolesta puhuu se, että vety on ensimmäinen tuote, kun uusiutuvia polttoaineita aletaan tuottaa joko aurinko- tai tuulienergialla.

– Kaikki muut vaihtoehdot kuten ammoniakki tai synteettinen diesel ovat jatkojalostustuotteita. Silloin hinta nousee koko ajan.

Suomessa vedyn tuottaminen olisi edullista, koska tuulivoimalle on hyvät olosuhteet.

– Kaikki ylijäämäsähkö voidaan käyttää vedyn tuottamiseen.

Vänskän mukaan kymmenen vuoden päästä raskaassa liikenteessä vetyä on Suomessakin mahdollista käyttää yleisesti.

– Se tarkoittaa, että isoja investointeja pitäisi aloittaa jo muutaman vuoden sisällä. Tarvitaan tankkausasemia, jakelua ja vedyntuotantolaitoksia tuulivoimaloiden lähelle. Tuotantoteknologia on jo hyvässä vaiheessa.


Energianlähde

Vety

Saadaan maakaasusta ottamalla hiiliatomi pois tai vedestä irrottamalla vety ja happi.

Vedestä vedyn erottamiseen tarvitaan sähköä.

Suurin osa komission kaavailemasta vetyrahoituksesta kohdentunee vedyn vedestä erottamisen kehittämiseen.

Se tarkoittaisi Energiateollisuuden mukaan tukea esim. aurinkosähkön tuotantoon Portugalissa tai tuulivoimaan Pohjanmerellä.

Maailmassa tuotetaan vetyä 80 miljoonaa tonnia vuodessa.

Nykyisin vedystä 95 prosenttia on hiilivetyä. Se ei ole siis päästötöntä toisin kuin vety, jota saadaan erottamalla vety vedestä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
S.F.
Joustavampi kuin raitsikka
Bussiverkoston kehittäminen olisi joustavaa ja järkevämpää kuin massiivisen ja monoliittisen raidejärjestelmän luominen Turkuun. Osalla bussilinjoista voisi kulkea sähköbusseja ja tekniikan kehittyessä niitä voitaisiin korvata vetybusseilla. Raitsikka olisi niin iso hanke, että Turku onnistuisi taatusti möhlimään sen sekä kustannusten, aikataulun että toimivuuden suhteen. Emme kaipaa toista jumikulaaria tänne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Joustavampi kuin raitsikka
Eiköhän raitiovaunutkin saada kulkemaan vielä vedyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Joustavampi kuin raitsikka
Mankala, S.F. puhui ratikan massivisuudesta ja joustamattomuudesta sekä Turun hankintojen suurista ongelmista paljon pienemmissäkin hankkeissa kuin ratikka. Pelkkä vedyn käyttö raaka-aineena ei näitä ratikan ongelmia poista. Toisaalta ratikkaa puolustetaan ekologisempana vaihtoehtona busseille, mutta jos molemmat kulkevat vedyllä, puolustukselta putoaa pohja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Joustavampi kuin raitsikka
Lättähatut kulkivat Dieselöljyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Joustavampi kuin raitsikka
Edsel Murphyn II (väitetty) laki: If anything can go wrong - it will.
Joustavasti käännettynä Turun olosuhteisiin sopivaksi: Käske turkulaisten hommaa ratikka, niin saat köysiradan varustettuna vesihaudoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Nikola
Nikola Motor Company Yhdysvalloissa on kehittänyt jo vuosia vetykäyttöisiä puoliperävaunurekkoja, ja nyt sellainen on suunnitteilla erityisesti Eurooppaan.
Yhtiön osake on noussut kolmessa kuukaudessa 430%

Euroopassa puuttuu vahva teknologiasektori ja näin Yhdysvallat menee menojaan.
Punavihreä ilmastovaahtoaminen pilaa loputkin mahdollisuudet Euroopassa.
Yhdysvalloissa tehdään, osataan ja kääritään hihat.


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Nikola
Ai USA pärjää kun johdossa on Trump, joka irrotti maansa ilmastovouhotuksesta? Tulkinta tuokin. Aku Ankassako näin kerrottiin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mara
Vety korvaa fossiiliset raudan jalostuksessa, miksei siis myös liikenteessä?
SSAB:n terästehdas aikoo tuoda fossiilivapaan teräksen markkinoille Raahen tehtaalta lähivuosina. Koksi, jota nykyisin käytetään, korvataan juuri vedyllä sekä sähköllä.
Kun terästä voidaan tuottaa fossiivapaasti vedyllä, varmaan myös rekat ja laivat saadaan näin liikkeelle.
Ongelmana tulee olemaan sähkön riittävyys, koska vedyn tuottamiseen vedestä tarvitaan hyvin paljon sähkönergiaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ado Atero
Vedyllä on kilpailija
Juttu sisältää mielenkiintoista tietoa, mutta vetykäytön kilpailijan, akkukäytön, puuttuminen tekee tarkastelusta yksipuolisen. Hintapaine tulee väistämättä työntämään ajoneuvoja yhä enemmän akkukäyttöisyyden suuntaan. Vetykäyttöisyyteen päädytään vain erityisistä syistä, esimerkiksi latausmahdollisuuksien vähäisyyden vuoksi. Henkilöautot tulevat ilman muuta olemaan alusta lähti akkukäyttöisiä (harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta), ja pakettiautotkin luultavasti. Kuorma-autoja voi aluksi olla vetykäyttöisiä, mutta nekin siirtynevät melko pian sähköakkuihin. Rekkaliikenteen siirtyminen kestää pisimpään, mutta kyllä sekin jossain vaiheessa akkuihin siirtyy. Olettaen että vetykäyttö toteutuu, ilma- ja meriliikenne pysyvät vetykäytössä ehkä pisimpään. Laivat kulkevat suoraan tankkauspisteeltä toiselle, ja isot polttokennojärjestelmät ovat suhteessa pieniä halvempia. Myös pitkänmatkan lentokoneisiin vety sopii hyvin, sillä energianlähteen paino on niissä erityisen tärkeä asia. Sähköakut eivät luultavasti vielä pitkään aikaan pysty kilpailemaan painossa vedyn kanssa. Lyhyessä reittiliikenteessä siirrytään alan teknologiayhtiöiden mukaan muutamassa vuosikymmenessä sähköakkuja käyttäviin lentokoneisiin. Ensimmäiset sähkökäyttöiset pienlentokoneet ovat jo kaupallisessa tuotannossa, ja kokemukset niistä ovat erittäin hyviä.

Vedyllä tulee ilman muuta jo melko läheisessä tulevaisuudessa olemaan iso merkitys tuulivoiman energiavarastona. Kun tuulee runsaasti, kulutuksen ylittävä tuotanto kannattaa varastoida. Vetyhän tuotetaan elektrolyysillä, ja elektrolyysitekniikka on viime vuosina tehostunut ja halventunut voimakkaasti. Vedyn tuotanto tuulivoimalla (ja mahdollisesti muilla tuotantomuodoilla) kannattaakin riippumatta siitä, toteutuuko kulkuneuvojen vetykäyttöisyys.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Vedyllä on kilpailija
Ja arabeilla öljyn sijaan uusi ehtymätön energiamuoto myytäväksi-aurinkoenergialla tuotettu vety.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.