Kotimaa

Saksan matkailu voi avautua heinäkuussa – Laivayhtiössä iloista odotusta: "Rajan soisi avautuvan saksalaisten tavaroiden lisäksi myös ihmisille"

Matkustajat odottavat Frankfurt am Mainin lentokentällä 23. kesäkuuta. 15. kesäkuuta Saksa avasi rajansa EU-/ETA-maista saapuville turisteille.
Matkustajat odottavat Frankfurt am Mainin lentokentällä 23. kesäkuuta. 15. kesäkuuta Saksa avasi rajansa EU-/ETA-maista saapuville turisteille.

Suomen hallitus valmistautuu avaamaan matkailun Saksaan ja useisiin muihin EU-maihin heinäkuussa, jos koronatilanne Itämeren eteläpuolella ei nykyisestä pahene uudelleen liiaksi.

Päätös tarkoittaa, että pian Itämeren yli pääsevät rahdin lisäksi liikkumaan myös ihmiset eli matkailijat. Tärkeä tavaravirta ei pysähtynyt korona-aikaankaan.

Koko pandemian ajan Suomeen on tullut tavaroita, joista jopa 80 prosenttia tulee merireittejä pitkin, pääosin Saksasta.

– Suomi on saari. Tätä ei moni tajua. Laivoilla tänne tuodaan hedelmiä, huonekaluja, lääkkeitä, auton osia, oikeastaan kaikkea mitä ihminen näkee ympärillään, Finnlines Oyj:n talous- ja rahoitusjohtaja Tom Pippingsköld luettelee.

Vuosittain tämä tarkoittaa miljoonaa yksikköä eli rekkaa tai traileria, joiden sisällä tavaroita kuljetaan Suomeen ja Suomesta. Kaikista yksiköistä kolmannes, 334 000 rekkaa, kulkee Finnlinesin laivoilla. Se on Suomen suurin rahtivarustamo, jonka laivat ovat liikennöineet aikataulun mukaan läpi pandemian.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomen huoltovarmuuden turvaamisessa Finnlinesilla oli merkittävä rooli, sillä ilman näitä laivoja ei Suomeen olisi tullut esimerkiksi lääkkeitä, koneita ja laitteita sekä välttämättömiä taloustavaroita, joita suomalaiset pandemian alussa hamstrasivat kaupoista.

"Saksalaisturisteilla vaikutusta koko kansantalouteen"

Normaalisti laivoihin otetaan myös matkailijoita. Koronan aikana kulki vain rahti.

Kymmenes Finnlinesin liikevaihdosta tulee matkustajaliikenteestä. Lisäksi pandemian jähmettämä taloustilanne näkyi myös rahtiliikenteessä niin, että yhtiön liikevaihto laski huhti-kesäkuun aikana toistakymmentä prosenttia.

Suomesta vietiin tavallista vähemmän elektroniikkaa, sähkölaitteita ja metsäteollisuuden välineitä, eikä täällä puolestaan ollut yhtä voimakasta kysyntää muualta tuleville tavaroille.

Suuri yksittäinen tekijä liikevaihdon laskussa oli luonnollisesti matkustajien katoaminen. Normaalisti kymmenen prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostava henkilöliikenne lakkasi kokonaan. Matkustajia kulkee Finnlinesin laivoilla vuosittain 665 000 ja heistä jopa puolet on saksalaisia.

– Kyllä sitä soisi Suomen rajojen avautuvan tavaroiden lisäksi ihmisille, sillä Saksa on meidän tärkein talouskumppanimme. Meidän lisäksi saksalaisten tuleminen Suomeen olisi tärkeää myös kansantaloudelle, Pippingsköld sanoo.

Finnlines-yhtiön laivoilla oli merkittävä rooli Suomen huoltovarmuuden ylläpidossa. Laivoissa kulki pandemian aikana tuhansia kiloja tavaraa.
Finnlines-yhtiön laivoilla oli merkittävä rooli Suomen huoltovarmuuden ylläpidossa. Laivoissa kulki pandemian aikana tuhansia kiloja tavaraa.

Moni saksalainen haluaisi jo kesä-Suomeen

Saksalaisten lomasesonki alkaa heinäkuun ensimmäisenä. Suosituimpia lomakohteita ovat etelän aurinkorannat, mutta monille myös Suomi ja Skandinavia ovat tärkeitä. Viime vuonna saksalaiset olivat venäläisten jälkeen toiseksi suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä Suomessa. Yöpymisiä oli peräti 660 700.

Moni saksalainen varaa lomansa hyvissä ajoin. Suomessa saksalaisten mieluisin majoitusmuoto on mökki, joka varataan mielellään jo lomaa edeltävänä vuonna.

Sekä Suomen että Saksan suurlähetystöihin on tulvinut kyselyitä mökkinsä varanneilta saksalaisilta. Lukuisten soittojen myötä molemmat suurlähetystöt päättivät julkaista facebook-sivuillaan saksankielisen selvityksen rajatilanteesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nimettömänä puhunut saksalaisdiplomaatti ei halunnut kommentoida matkailupäätöksiä Lännen Medialle. Hän tyytyi kehumaan yleisellä tasolla Saksan ja Suomen läheistä suhdetta.

Saksa avasi rajansa kesäkuun puolivälissä Suomelle. Suomen hallitus käsitteli neuvotteluissaan tiistaina 23.6. matkailun avaamista Saksaan ja muihin vapaan liikkuvuuden Schengen-alueen maihin. Matkustaminen on määrä avata 13. heinäkuuta alkaen, mutta ennen määräaikaa koronatilanne tarkistetaan vielä uudelleen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.