Onnettomuudet

Pääministeri Marin esitti osanottonsa merivartijan kuolemasta – partiovene upposi juhannuspäivän iltana

Merivartija menehtyi vartiolaiva Turvan partioveneen upottua.
Merivartija menehtyi vartiolaiva Turvan partioveneen upottua.

Merivartija menehtyi juhannuspäivän iltana kymmenen aikaan Suomenlahdella tapahtuneessa onnettomuudessa. Rajavartiolaitos tiedotti asiasta sunnuntain vastaisena yönä.

Merivartioston vartiolaiva Turvan partiovene oli saanut Loviisan edustalla pohjakosketuksen, mistä oli aiheutunut runsas vuoto. Partiovene oli uponnut siten, että vain veneen keula oli jäänyt pinnalle.

Partioveneessä oli kolmen hengen miehistö, josta kaksi onnistui pelastautumaan. Yksi merivartijoista jäi kuitenkin sisään vedellä täyttyneeseen veneeseen.

Veneeseen jäänyt henkilö saatiin lopulta pois veneestä ja hänet kuljetettiin Rajavartiolaitoksen helikopterilla Meilahden sairaalaan. Siellä hänet todettiin myöhemmin menehtyneeksi.

Pelastustehtävissä useita yksiköitä

Pelastustehtävään hälytettiin Suomenlahden merivartioston venepartioita, Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri sekä ensihoidon, poliisin ja pelastuslaitoksen yksiköitä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomenlahden merivartiosto toivoo työrauhaa tapauksen selvittelyyn eikä tiedota asiasta toistaiseksi enempää. Merivartiosto kertoo ottavansa osaa omaisten ja kollegojen suruun. Merivartiosto kommentoi asiaa myös julkaisussa Twitterissä:

– Juhannuspäivän lopuksi ei juhlittu. Monen merivartijan virkauran surullisimpana päivänä johdimme 16 meripelastustehtävää ja tuimme muiden viranomaisten töitä 9 tehtävässä. Päivä oli siis kiireinen mutta juuri nyt se ei tunnu missään, julkaisussa kirjoitetaan.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) esitti osanottonsa sunnuntaina Twitterissä. Rajavartiolaitos toimii sisäministeriön alaisuudessa.

Myös pääministeri Sanna Marin (sd) esitti osanottonsa menehtyneen omaisille ja läheisille sekä toivotti voimia merivartioston työyhteisölle.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo Twitter-tilillään, että se on aloittanut alustavan tutkinnan onnettomuudesta.

Juttua on päivitetty klo 10.30. Juttuun on lisätty muun muassa sisäministerin osanotto.

Juttua päivitetty klo 11.00. Lisätty tieto tutkinnan aloittamisesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Juttua päivitetty klo 13.00. Lisätty merivartioston Twitter-kommentti.

Juttua päivitetty klo 15.40. Lisätty Marinin osanotto.

Arttu Laitala
Sisäministeri Maria Ohisalo esitti osanottonsa merivartijan kuoleman johdosta.
Sisäministeri Maria Ohisalo esitti osanottonsa merivartijan kuoleman johdosta.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
JMS
...jotta toiset saisivat elää.
Perävetolaitteen repeytyessä irti rungosta (oletus) kovalla vauhdilla kivikon päältä ajettaessa, on hyvin vähän enää tehtävissä.
Moottorin/ voimansiirron paino vetää aluksen upoksiin minuuteissa, ja mahdollisesti törmäyksessä keulaan sinkoutunut, ja päänsä lyöneenä pökertynyt työtoveri on jäänyt loukkuun keulan ilmataskuun, perävetolaitteen painon kääntäessä uppoavan veneen pystysuoraan ylöspäin.
Erittäin valitettava tapaus, ja liian paljon yhteneväisyyksiä taannoiseen luotsiveneturmaan.
Syvä osanottoni menehtyneen omaisille ja työtovereille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Baaba
Vast: ...jotta toiset saisivat elää.
Täytyy tosiaan pohtia pelastautumisluukkuja noissa veneissä. Huviveneissä on melkein aina keulassa ulos aukeava luukku. Jos vene uppoaa perä edellä, veneessä olijat pääsee siitä ulos. En muista merivartioston veneissä sellaisia nähneeni. Samoin ohjaushytin katossa pitäisi olla isot luukut. Luotsiveneen tapauksessa ei ollut sisään tai ulos aukeavia luukkuja, joista pääsisi ulos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: ...jotta toiset saisivat elää.
@Baaba
Turmaveneen kaltainen alus ei ole minulle tuttu, mutta olettaisin kyllä, että senkin keulakannella on "perinteinen" pelastautumis-/ lastausluukku.
Sellaisen avaaminen ei käytännössä onnistu käsikopelolla Suomen sameissa vesissä ulkopuolelta, metrin syvyydessä kun sukeltajalta, sisäpuolelta ei senkään vertaa.
Olettaen, että loukuun jäänyt olisi edes toimintakykyinen.
Näen ainoana vaihtoehtona kansiluukkuun räjähtävät pultit, automaattilaukaisimen ja käsilaukaisimen yhdistelmän kera, hävittäjien kuomujen tapaan.
Tämäkään ei luonnollisesti tajutonta-/ toimintakyvytöntä uhria auttaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: ...jotta toiset saisivat elää.
Korjaan "perävetolaitteen" propulsiosuihkuksi, jettihän näissä kaikissa nykyisin taitaa olla...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: ...jotta toiset saisivat elää.
Jetti näkyy nostokuvissa (uskomatonta kyllä) olevan vielä kutakuinkin paikoillaan, joten metallirunkoisen veneen pohjan on todellakin täytynyt aueta kuin sardiinipurkki, karikon yli ajettaessa.
Melko ainutlaatuinen tapaus varmaan tutkijoillekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.