Kotimaa

Kävellen ja pyörällä pitäisi kulkea satoja miljoonia matkoja nykyistä enemmän – nyt selvitetään parhaita tapoja lisätä kevyttä liikennettä

Suomalaiset kulkevat vuorokaudessa keskimäärin 40,7 kilometriä, josta 4 prosenttia kävellen tai pyörällä ja 79 prosenttia autolla, kertoo valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016.
Suomalaiset kulkevat vuorokaudessa keskimäärin 40,7 kilometriä, josta 4 prosenttia kävellen tai pyörällä ja 79 prosenttia autolla, kertoo valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016.

Kävely- ja pyörämatkoja pitäisi lisätä sadoilla miljoonilla, jotta hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä toteutuisi.

Siksi huhtikuussa alkaneessa uudessa tutkimushankkeessa selvitetään, mitä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi pitäisi tehdä ja mitkä keinot toimivat parhaiten.

Hankkeen toteuttaa konsulttiyritys FCG Finnish Consulting Group valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan rahoituksella.

– Kävelystä ja pyöräilystä pitäisi tehdä niin houkuttelevaa, että niiden osuus nousisi ja vastaavasti henkiautoilun osuus laskisi, sanoo tutkimushankkeen projektipäällikkö Max Mannola.

Tällä hetkellä kävelyn ja pyöräilyn osuus eri liikennemuodoilla tehdyistä matkoista on 30 prosenttia. Tämä tarkoittaa keskimäärin vain 4 prosenttia jokaisen suomalaisen matkustetuista kilometreistä

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vuoteen 2030 mennessä pitäisi siis tehdä tapahtua merkittävä muutos liikkumistottumuksissa. Käytännössä suomalaistein pitäisi tehdä kävellen ja pyöräillen vähintään noin 450 miljoonaa matkaa nykyistä enemmän. Jokaisen suomalaisen pitäisi siis lisätä pyörä- tai kävelymatkojaan lähes kymmenellä vuodessa kuluvan vuosikymmenen aikana.

Auto voi voittaa vaivalloisen pyöräilyn

Kävelyn ja pyöräilyn osuus alkaa laskea ja henkilöautoilun osuus nousta jo silloin, kun matkan pituus lähenee kahta kilometriä, kertoo valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016.

Mannola uskoo, että auto valitaan lyhyillekin matkoille esimerkiksi siksi, että pyöräily on vaivalloista.

– Voi olla, että pyörätie ei ole riittävän hyvä tai polkupyörän pysäköinnissä voi olla ongelmia. Tätä kaikkea täytyy parantaa eri keinoin, Mannola toteaa.

– Tavoitteena on lisätä kävelyä ja pyöräilyä liikennemuotoina sekä edistää väestön liikunta-aktiivisuutta. Samat toimenpiteet hyödyntävät molempia näkökulmia.

Mannolan mukaan uuden selvityksen pohjalta voidaan päivittää ja suositella käytännön toimenpiteitä eri tahoille valtionhallinnosta kuntiin. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet 2020–2030 -hankkeen tulokset valmistuvat maaliskuussa 2021.

– Tutkimuksessamme ensimmäisenä esiin noussut rakenteellinen ongelma on nimenomaan kävelyn ja pyöräilyn käsittely erillisenä teemana, juuri edistämisen näkökulmasta. Kestävä liikkuminen on yhteiskuntamme keskeinen haaste, johon liittyy päästöjen vähentämisen lisäksi isoja moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä, tutkija Carlos Lamuela selittää.

Lisää rahaa kävelyyn ja pyöräilyyn

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen tavoitteena on nostaa Suomi maailman ensimmäiseksi hiilineutraaliksi hyvinvointiyhteiskunnaksi vuoteen 2035 mennessä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan Suomen liikenteen päästöjä tulee vähentää puolella vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Lisäksi liikenteen tulisi olla hiilivapaata vuoteen 2045 mennessä.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) sanoi alkuvuodesta, että kävelyn ja pyöräilyn rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa on tärkeä etenkin lyhyillä matkoilla.

Kesäkuun alussa hallitus esitti vuoden neljännessä lisätalousarviossaan 18 miljoonan euron lisäystä kävelyä ja pyöräilyä edistäviin toimenpiteisiin tälle vuodelle. Lisäksi vuoden 2021 talousarvioon tullaan esittämään 25 miljoonan euron lisäystä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen.

Yhteensä liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle esitettiin 240,3 milj. euron määrärahalisäystä vuodelle 2020. Historiallisen suuri, yhteensä 5,5, miljardin euron neljäs lisäbudjetti on osa koronavirusepidemian jälkihoitoa. Se on parhaillaan käsittelyssä valtiovarainvaliokunnassa.

Vihreät esitti toukokuun lopussa kuudelle Suomen isoimmalle kaupungille yhteensä noin miljardin euron elvytysrahaa muun muassa joukkoliikenteen turvaamiseksi, jotta hallituksen ilmastotavoite on mahdollista toteuttaa. Tavoitteena on saada esimerkiksi pyöräteitä läpi maan Lappiin asti.

Kevyen liikenteen lisääntyminen voi tuoda säästöjä

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi vuonna 2018 Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman, jonka kevyen liikenteen 30 prosentin kasvutavoitteesta myös nykyhallitus pitää kiinni. Tavoite löytyy jo viimeisimmästä ilmasto- ja energiastrategiasta vuodelta 2016.

Osana edistämisohjelmaa kaupungeille ja kunnille on jaettu valtionavustusta kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen vuodesta 2018 lähtien. Tähän mennessä rahaa on myönnetty yhteensä seitsemän miljoonaa euroa 27 hankkeeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aiempina vuosina määräraha on ollut 3,5 miljoonaa euroa, mutta tänä vuonna summaan on luvassa merkittävä korotus. Määrärahan suuruus julkaistaan samaan aikaan, kun hankehaku aukeaa alkukesästä.

Edistämisohjelman mukaan kävelyn ja pyöräilyn lisääntyminen vähentää liikenteen päästöjä, liikennekuolemia ja onnettomuuksia sekä kohentaa kansanterveyttä, millä haetaan yhteiskunnalle miljardien eurojen säästöjä.

Ohjelmassa keskeisiä keinoja kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ovat muun muassa infrastruktuurin ja maankäytön suunnittelun kehittäminen, rahoituksen kohdentaminen kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä asenteisiin ja liikkumistottumuksiin vaikuttaminen.

Jo viime vuonna laaditussa hallitusohjelmassa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman suunnitteluun ja hankkeiden edistämiseen varattiin 41 miljoonaa euroa vuosina 2020–2022. Lisäksi kävelyn ja pyöräilyn infratarpeet otettiin huomioon väyläverkon kehittämishankkeiden yhteydessä 10 miljoonan euron osuudella kokonaisrahoituksesta.

Juttua korjattu 15.6. kello 15.15: Lisätty faktalaatikkoon hankkeessa mukana oleva ympäristöministeriö ja tieto siitä, että liikenne- ja viestintäministeriö vetää hanketta. Kuntaliitto Holding omistaa FCG:n, ei sen emoyhtiötä. Siirretty tutkijan sitaatti faktalaatikosta leipätekstiin.


Tutkimushanke

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet 2020–2030 -tutkimushankkeen tarkoituksena on löytää vahvat perusteet sille, miksi jotkin toimintaperiaatteet edistävät kävelyä ja pyöräilyä ja toiset eivät.

Lisäksi selvitetään, mitä synergioita tai haittoja toimintaperiaatteiden välillä on ja miksi hyvienkään toimenpiteiden toimeenpanossa ei ole päästy riittävästi eteenpäin.

Työn tuloksena selviää, mitkä asiat ovat edesauttaneet ja voisivat tulevaisuudessa edesauttaa parhaiten kävelyn ja pyöräliikenteen lisääntymistä.

Tutkimuksessa haastatellaan ihmisiä laajasti valtion virastoista, ministeriöistä ja sidosryhmistä. Mukana ovat esimerkiksi Pyöräilykuntien verkosto ry, pyöräilyyn liittyviä yrityksiä sekä Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES.

Haastateltavina on lisäksi erikokoisia esimerkkikaupunkeja ja -kuntia sekä työnantajien ja koulujen edustajia.

Selvityksessä vertaillaan eri toimenpiteiden vaikuttavuutta kirjallisuuskatsauksen sekä vuonna 2018 tehdyn kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman pohjalta.

Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan laajemmin syitä muutoksen esteiden ja mahdollisuuksien takana.

Hanketta vetää liikenne- ja viestintäministeriö. Ohjausryhmässä on mukana edustajia ympäristöministeriöstä, opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä sosiaali- ja terveysministeriöstä, Väylävirastosta ja Traficomista.

Tutkimushankkeen toteuttaa FCG Finnish Consulting Group, jonka omistaa Kuntaliitto Holding.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vastaa
Jylppy
Pyhäpeltilehmä
Autoilun kulut nousee jatkuvasti niin ihan itsestään kävely ja pyöräily tulee lisääntymään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyhäpeltilehmä
Ei ole vielä autoilu niin kallista. Autoilu tuntuukin vain listääntyvän kun sen kustannuksia nostetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Tästähän on kysymys
Miten tuo pyörätie Helsinki-Lappi ja Suomen talvi mahtaa sopia yhteen?
Ai niin, se talvipyöräilyhän on vain pukeutumiskysymys ja pyörätiethän voisi lämmittää niin ei kaadu.
Tässä taas tutkitaan miljoonilla itsestään selviä asioita. Eli työllistetään virkamiehiä ja konsultteja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tästähän on kysymys
Jos minä menisin 'polkupyörällä' Lappiin talvella niin sähköavusteinen läskipyörä ja Junalla Rovaniemelle. Jos Saariselälle pitää päästä niin bussilla Rovaniemeltä perille.

Mutta pyöräilyantagonisti ei ymmärrä eri liikennemuotojen yhdistämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Tästähän on kysymys
Kylläpäs oli upea olkiukko :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Häkellyttävän nerokasta
Kyllä siinä on fiksu konsulttiyritys kun on saanut tutkituksi ja pääteltyä, että; "Kävelystä ja pyöräilystä pitäisi tehdä niin houkuttelevaa, että niiden osuus nousisi ja vastaavasti henkiautoilun osuus laskisi"
Tämä on myös erittäin tavoiteltava; "Tavoitteena on saada esimerkiksi pyöräteitä läpi maan Lappiin asti."
Miettikääpä kuinka monta autoilukilometria säästyy kun täältä Turustakin perheet käyvät polkupyörillä talvilomillaan Lapin laskettelukeskuksissa.
Luuleekohan joku aidosti, että ihmiset ihan ajankulukseen ja tarpeettomasti käyttävät autoja kun se on täällä suomessa tehty niin vastustamattoman helpoksi ja edulliseksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
1350 ei ole vissiin kuullut junasta koskaan. Sitä käyttää aika moni Lappiin menevä vaikka sinne autotie kulkeekin. Näin turkulaisen kannalta on täysin rahan haaskuuta rakentaa autotietä edes Tampereelle. Puretaan pois ne autotiet koska jonkun mielestä ei pidä pyöräteitäkään rakentaa koska kukaan ei Turusta Lappiin lomalle polje.

Ja mitäs 1350 luulet että paljonko autoja käytetään tarpeettomasti kun yli puolet 3km matkoista mennään autolla - yksin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Niin, epäilet siis vakavissasi että ihminen joka on autossa yksin, menee 3 kilometrin päähän ihan vaan huvikseen ja ajankulukseen ilman mitää tarvetta päästö ko. paikkaan?
...no päättelyä se on tuokin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
1350: Kyllä. Ihan ilman tarvetta menee autolla sinne. Kävellen pääsee ja polkupyörällä myös,. Polkupyörällä jopa nopeammin kuin autolla. Eli täysin tarpeetonta autoilua. Niin, ei kyse ollut tarpeettomasta kulkemisesta kuten 1350 yrittää olkiukossaan piestä vaan tarpeettomasta auton käytöstä. 95% yksityisautoilla tehdyistä matkoista on täysin tarpeetonta auton käyttöä.

Se, onko matka tarpeellinen vai ei, ei vaikuta auton käytön tarpeettomuuteen kyseisellä matkalla. Tarpeellisen matkan voi tehdä tarpeettomasti autolla ja tehdäänkin aivan liian usein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Häkellyttävän nerokasta
"95% yksityisautoilla tehdyistä matkoista on täysin tarpeetonta auton käyttöä"
Kun noin tarkka prosenttiluku asialle löytyy, niin lienee ihan jokin tutkimuskin tai lähde. Vinkkaatko tännekin (googlaamalla ei ainakaan mitään tuohon viittaavaa faktaa löytynyt), ihan mielenkiinnosta voisin tutustua. Ellei sitten kyse ollut ihan trollaamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Hesarissa on maksumuurin takana juttu asiasta. Koko autoliikenteen voisi hyvin jättää muutaman harvan ammattikuskin heiniksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Häkellyttävän nerokasta
No, eipä löydy siltikään. Lähinnä olisi ollut kiva tietää, että onko mahdollisesti niitä tutkimuksia, joissa; Yksi asioiden hoitokokonaisuus onkin tutkimuksellisesti monta erillistä matkaa.
Eli esim. vanhempi lähtee töistä, hakee lapsen hoidoidosta, käy tankkaamassa auton, vie lapsen kotiin, lähtee viemään toista lasta harrastuksiin, menee tällä välin ruokaostoksille, hakee lapsen harrastuksista ja ajavat kotiin.
Tutkimuksellisesti siis 7 "turhaa" matkaa, joista jopa 3 yksinajaen. Kuitenkin lapsiperheen arjen sujuvuuden kannalta todennäköisesti ainoa toimiva vaihtoehto ja nk. yhtä päivän asiointikonaisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Lapsen arjen sujuvuus on siis kiinni autoilusta :D

Lapsi kulkee kaikkialle helposti rahtipyörällä ja jos on olevinaan niin raihnainen että 'EITULEKUULOONKAAN' niin yksi sana: sähköavustus.

Eli todellakin, 7 täysin turhaa automatkaa ja perustelu niin surkea kuin vain voi olla. Eli Think of the children argumentaatiovirhe.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Pyöräilijä voi olla sitä mieltä, että kaikkien pitäisi hoitaa kaikki kulkemisensa pyörällä (tai sitten jos on ihan ihme syitä niin joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä). Ikävä vain, että se ei ole realistista. Aina on kuljetustarpeita, huonoja säitä, pitkiä matkoja jne. Jos jossain utopiassa autoilukielto asetettaisiin viralliseksi tavoitteeksi x vuoden kuluessa, niin aktiivinen ja passiivinen vastarinta olisi niin voimakasta, että se vesittäisi realistisetkin hankkeet lisätä kevyen ja joukkoliikenteen osuutta matkoista.

Jos sen sijaan ihan todella edistettäisiin kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen mahdollisuuksia, etätyötä ja -yhteyksiä, työn ja asumisen vierekkäisyyttä sekä jätettäisiin autoilu enemmän oman onnensa nojaan, voisi pikku hiljaa jotain tapahtuakin. Asenteet voisivat kehittyä, ja pidemmän päälle autoilua voisi sitten jo vähän kurittaakin. Mutta vasta, kun kunnollinen joukkoliikenne ja kevyen liikenteen väylät, parkit yms. ovat tarjolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Yksityisautolun tarpeettomuus ei ole subjektiivinen kokemus vaan ihan tosiasia. Sen sijaan kuljetustarpeet, pitkät matkat ja säät ovat puhtaasti subjektiivisia asioita eikä mikään noista vaadi yksityisautoilua. Julkisilla (jollaiseksi taksikin lasketaan) hoituu noista ensimmäinen ja viimeinen ja pukeutumisella keskimmäinen. Ja kun sitä autoa ei ole, ei tule houkutusta käyttää sitä silloin kun mainittuja 'tarpeita' ei ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Olen Pyöräilijän kanssa samaa mieltä tästä: ”Sen sijaan kuljetustarpeet, pitkät matkat ja säät ovat puhtaasti subjektiivisia asioita eikä mikään noista vaadi yksityisautoilua.”
Monien ihmisten kannattaisi ihan tosissaan selvittää mihin kaikkeen polkupyörä on kuin onkin kätevä vaihtoehto autolle. Sade ja liukkaus eivät haittaa, se on lähinnä varustautumiskysymys. Kelin mukainen pukeutuminen ei ota edes ylimääräistä aikaa silloin, kun se kuuluu rutiineihin.
Taksi on vain osaksi julkista liikennettä ja se on epäekologisempi verrattuna omaan autoon. Sille tulee tyhjiä siirtymäajoja varsinaisen kuljetusmatkan päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Häkellyttävän nerokasta
Taksi on ekologisempi vaihtoehto kuin se, että hankitaan auto vaikka taksilla tuleekin sitä turhaa ajoa. Turhaa ajoa pystyttäisiin toki nykyään jo vähentämään merkittävästi lisäämällä taksien tilausjärjestelmään tekoälyn joka optimoisi matkat ja tilaukset. Nykyinen järjestelmä taitaa jakaa tilauksia tasaisesti tietyllä alueella oleville takseille jolloin tilausta ei välttämättä saakaan se lähin taksi.

Lisäksi pitkillä matkoilla taksi toimii jo nyt. Eli taksilla lentokentälle. Sama toimii linja-auton ja junankin kanssa.

Autoilussa se suurin yksittäinen epäekologinen vaihe kun on sen auton hankinta. Taksien mahdollsiet turhat matkat ovat pientä verrattuna siihen että hankitaan 2+ miljoonaa autoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Autolle todellinen vaihtoehto
Ei autoilua tarvitse hankaloittaa. Sille on kehitettävä ihmisiä houkuttelevia vaihtoehtoja. Sähköavusteinen polkupyörä on jo yksi erinomainen kulkuväline, johon osa autoilijoista on jo siirtynyt. Markkinoillta löytyy lisäksi monenlaisia sähköisiä kulkuneuvoja, joita autoilijat toivottavasti piankin ottavat käyttöönsä auton tilalle lyhyille matkoille. Itse en lyhyillä matkoilla joukkoliikennevälineitä kaipaa, sillä haluan siirtyä paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti, sekä mieluiten yksilöllisesti. Alle 20 km:n matkat Teen nykyisin sähköavusteisella polkupyörällä.
Minä haluan, että kaupunki hankkii sähköpyörille varkauden estäviä parkkipaikkoja.
Raitiovaunun suunnittelu on lopetettava heti, se ei ole tulevaisuutta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Autolle todellinen vaihtoehto
Tuossahan tuli yhdeksi vaihtoehdoksi vuokrattavat sähköpotkulaudat viime kesänä käyttöön. Kaikestavalittajat eivät oikein niistäkään tykänneet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autolle todellinen vaihtoehto
Tosiasia on se, että autoille houkuttelevien vaihtoehtojen tekeminen tarkoittaa Turussa sitä, että autoilua on pakko hankaloittaa. Otetaan vaikkapa Aninkaistenkatu ja Uudenmaankatu. Molemmat aivan käsittämättömän surkeita väyliä kaikille muille paitsi autoilijoille.

Jotta näistä saataisiin houkuttelevampia niin kävelijöille kuin pyöräilijöille, pitää tila lohkaista ajoradalta. Eli yksi ajokaista suuntaansa pitää muuttaa pyörätieksi samalla jalkakäytävää leventäen koko matkalta aina linja-autoasemalta Kupittaankadulle asti.

Kaupunki voi taputtaa itseään selkään miten paljon lystää mutta niin kauan kuin mm. Aninkaistenkatu ja Uudenmaankatu ovat nykykuosissa, vain kanssa-autoilijoilla on syytä taputtaa kaupungin liikennesuunnittelijoita selkään hyvästä työstä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Autolle todellinen vaihtoehto
Autoille on tosiaankin käteviä vaihtoehtoja. Olen katsellut niiden mainoksia, yhteistä niille on neljä pyörää ja ovat katettuja. Ovat töpselistä ladattavia ja sähkökäyttöisiä.
Niihin saa jopa perävaunun ja tilaa on matkustajallekin. Kätevää ovat melkein yhtä käteviä kuin .......
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.