Kotimaa

5,5 miljardin lisäbudjetti: Kunnille 1,4 miljardia ja liikenteeseen yli miljardi – Näin lisärahaa jaetaan

Korkeakouluihin lisätään lähes 5000 uutta aloituspaikkaa, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) kertoo. Hallitus neuvotteli lisäbudjetista Säätytalolla, mutta pääministeri Sanna Marin (sd) osallistui neuvotteluihin etäyhteydellä aiemman flunssan vuoksi.
Korkeakouluihin lisätään lähes 5000 uutta aloituspaikkaa, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) kertoo. Hallitus neuvotteli lisäbudjetista Säätytalolla, mutta pääministeri Sanna Marin (sd) osallistui neuvotteluihin etäyhteydellä aiemman flunssan vuoksi.

Helsinki

Hallitus päätti myöhään tiistaina Suomen historian suurimmasta lisätalousarviosta, joka on kooltaan 5,5 miljardia.

Pääministeri Sanna Marin (sd) perusteli suurta lisäbudjettia ennen kaikkea koronakriisillä.

– Koronaviruksen aiheuttama kriisi on vaikuttanut merkittävästi Suomen kansantalouden kehitykseen, yritysten toimintaedellytyksiin ja ihmisten pärjäämiseen, Marin totesi tiedotustilaisuudessa

Suurin menokohde on kuntatalouden tukeminen.

Valtio tukee kuntia noin 1,4 miljardilla, valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk) kertoo.

– Kriisinhoitoa on yhä jatkettava vahvistamalla kuntien taloutta ja yritysten tukemista uudella kustannustuella, jotta irtisanomisilta vältytään.

Hallituksen maanantaina päättämää kustannustukea aletaan jakaa yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut 30 prosenttia tai enemmän.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) painotti Säätytalolle saapuessaan, että elvytystarpeesta ja menolisäyksistä huolimatta on pyrittävä julkistalouden tasapainottamiseen.
Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) painotti Säätytalolle saapuessaan, että elvytystarpeesta ja menolisäyksistä huolimatta on pyrittävä julkistalouden tasapainottamiseen.

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen aloituspaikkojen määrää lisätään lisäbudjetissa noin 4 800 paikalla.

Korkeakoulutuki on 134 miljoonaa euroa.

– Lisätalousarvioon on koottu merkittävä yli 200 miljoonan tukipaketti oppimista kasvua ja opetusta tukemaan niin kouluissa kuin harrastuksissa, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) sanoo.

Panostuksia lisätään myös tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin.

Elvytystoimissa korostuvat väyläinvestoinnit ja ympäristö.

Liikenteen suorat investoinnit ovat arvoltaan noin 450 miljoonaa euroa. Pidemmällä aikavälillä liikenteen kehittämiseen varataan yli 755 miljoona euroa.

– Näistä raide- ja ratikkainvestointeja on yli 600 miljoonaa euroa, Ohisalo sanoo.

Joukkoliikenteelle ehdotetaan lisäksi noin 100 miljoonan euron tukea lipputulojen menetyksen vuoksi.

Aiemmin perustettavaksi sovittua ilmastorahastoa pääomitetaan lisäbudjetissa 300 miljoonalla eurolla.

– Ilmastorahasto keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan, digitalisaation edistämiseen sekä teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen, Ohisalo kertoo.

Tiistaina laadittu lisätalousarvio on Suomen historian suurin.

Aiemmin tänä vuonna hallitus on tehnyt jo kolme muuta lisäbudjettia, joissa on varauduttu koronakriisin aiheuttamiin vaikeuksiin.

Valtiontalouden alijäämä oli jo kolmen aiemman lisätalousarvion jäljiltä noin 13,5 miljardia euroa. Nyt se nousee noin 18,8 miljardiin.

Hallituksen tavoite on Kulmunin mukaan vakauttaa valtionvelka suhteessa bruttokansantuotteeseen vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Vaikka valtio ottaa velkataakkaa kantaakseen, on samalla tehtävä suunnitelma siitä, miten velan kasvu saadaan hallintaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Syksyn budjettiriihessä hallitus aikoo asettaa nykyistä 60 000 työpaikkaa suuremman työllisyystavoitteen.

Neuvotteluissa lisäbudjetista oli hallituspuolueiden välillä ennakoitua enemmän kipukohtia.

Suurimpia kiistoja aiheuttivat elvytystoimien kohteet sekä toimeentulotuen korotus, jota vaati painokkaimmin vasemmistoliitto.

Kiistat näkyivät myös neuvotteluiden tuntikausien viivästymisessä.

Alun perin ne oli tarkoitus aloittaa kello 12, mutta ensin neuvotteluja lykättiin kello 15:ta ja pian uudestaan kello 17:ta.

Valtaosa ministereistä ehti saapua Säätytalolle jo puolilta päivin, mutta lopulta hallituspuolueiden puheenjohtajat kävivät neuvotteluja lähes iltakuuteen asti ilman muuta hallitusta.

Pääministeri Marin osallistui neuvotteluihin etäyhteydellä Kesärannasta. Marin oli viime viikolla sairaslomalla flunssan takia ja kärsii tiettävästi yhä äänen käheydestä.

Juttuun lisätty tarkennuksia, lisäyksiä menoista, faktaboksi.


Lisäbudjetti

Historiallisen suuri paketti

Hallituksen lisätalousarvio on kooltaan 5,5 miljardia euroa.

Talousvaikeuksissa olevat kunnat saavat mittavan 1,4 miljardin euron tukipaketin muun muassa peruspalveluiden ylläpitämiseksi.

Joukkoliikennettä tuetaan 755 miljoonalla eurolla, josta noin 600 miljoonaa menee raitiovaunu- ja raideliikenteeseen.

Lasten ja nuorten hyvinvointiin varataan 320 miljoonaa euroa.

Toimeentulotukea korotetaan väliaikaisesti vuoden loppuun asti, minkä kustannus on 60 miljoonaa.

134 miljoonan euron korkeakoulutuella lisätään korkeakouluhin lähes 5 000 aloituspaikkaa.

Ikäihmisten palveluiden turvaamiseen on varattu 60 miljoonaa euroa.

Arkkitehti- ja desingmuseon säätiölle annetaan tukea enintään 60 miljoonaa euroa.

Journalismia tuetaan 5 miljoonalla eurolla. Uutistoimisto STT:lle annetaan 2,5 miljoonan tuki. Pörssiyhtiö Sanoma omistaa enemmistön STT:stä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Åboriginal
Turha toivo
Tunnin juna ei tule saamaan latiakaan. Kaikki raiderahat menevät hki-tre ja hki-itäsuomi väleihin. Marin heitti kapuloita tunnin junan eteen jo ennen pääministeriaikoja eikä hallituksessa ole yhtään ministeriä joka ajattelisi Varsinais-Suomen etua. Andersson ei aio riitaantua muun hallituksen kanssa tästä asiasta koska hänelle sopii pysyä näkymättömänä ja sopivan harmittomana vasemmistoliiton johtajana. Raideinvestoihin pääsemme tietysti osallistumaan maksamalla aina vain korkeampia veroja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Jokaiselle jotakin
Olikohan kaikki tarpeen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jaguar_XJ8
kovia veronkorotukdia tulossa
Valtion velka lisääntyy kymmenillä miljardeilla kevääseen 2023 mennessä joten kuka tämän velan oikein maksaa - sinä ja minä - entä muut? Kun Orpo on seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä keväällä 2023 niin silloin Orpo joutuu leikkaamaan valtion / kuntien menoja miljardeittain jonka seurauksena valtio / kunnat joutuu vähentämään kymmenillä tuhansilla työntekijöidensä määrää sillä muuten ei tästä selviydytä. Samaan aikaan valtiovarainministerinä Orpo joutuu korottamaan veroja.

Ennen tätä kaikkea nykyinen hallitus laittaa autoilijat maksamaan entistä enemmän veroja sillä jostakin valtion on vaan saatava lisää verotuloja monta miljardia.

Ei ole mikään ihme että nykyisen hallituksen viisi naista jotka johtavat hallitusta ovat hyvin väsyneen näköisiä tähän kaikkeen joten pitää toivoa että heidän viiden naisministerin terveys säilyy kevääseen 2023 saakka jolloin uusi hallitus muodostetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: kovia veronkorotukdia tulossa
Kun Jyrki Katainen (Kokoomus) oli hallituksissa, Suomi otti uutta velkaa yli 40 miljardia €. Orpo tuskin on lähitulevaisuudessa muualla kuin taloyhtiön hallituksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: kovia veronkorotukdia tulossa
Kataisen hallitus olikin yksi Suomen historian huonoimmista ja vahingoitti kokoomusta pahasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: kovia veronkorotukdia tulossa
Samat tahot sen maksavat jotka maksavat kokoomuksen vuodesta 1987 alkaen ottamat 120 miljardia euroa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: kovia veronkorotukdia tulossa
Tästä muuten tulee virkistävä vuosi. Ensimmäinen vuosi yli 50 vuoteen kun valtio ottaa velkaa eikä kokoomus ole hallituksessa :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.