Kotimaa

M/S Viking Glory kasvattaa tavarayhteyksiä – Suomen ja Ruotsin välinen rahtiliikenne paranee

Jori Liimatainen
Viking Line ei aio asentaa roottoripurjeita Kiinassa rakenteilla olevaan uudislaivaansa Gloryyn.
Viking Line ei aio asentaa roottoripurjeita Kiinassa rakenteilla olevaan uudislaivaansa Gloryyn.

Varustamo Viking Line kasvattaa rahtikapasiteettia Suomen merireiteillä, kun M/S Viking Glory aloittaa liikennöinnin vuonna 2021. Uusi risteilyalus korvaa M/S Amorellan ja tuo noin 500 kaistametriä lisäkapasiteettia Turku–Tukholma-reitille.

M/S Viking Glory tulee olemaan Viking Linen laivaston tehokkain alus rahdin kuljettamiseen. Jo nyt Viking Line kuljettaa pohjoisella Itämerellä vuosittain yli

133 000 rahtiyksikköä. Koko konsernin rahtimarkkinaosuus nousi vuonna 2019 arviolta 18,4 prosenttiin.

– Suomi on Euroopan markkinoita tarkasteltaessa käytännössä saari. Turun ja Tukholman talousalueen väliset merimatkat ovat sekä viennissä että tuonnissa elintärkeitä, kuten tänä erikoisena keväänä olemme huomanneet, ja siksi halusimme panostaa uuden aluksemme rahtikapasiteettiin, kertoo Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vuonna 2019 Viking Linella kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 31,9 %. Viking Gloryn autokansi on edeltäjänsä Amorellan kantta suurempi ja korkeampi, ja keskeisenä tavoitteena on ollut saada tila mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.

– Vuosien varrella autojen koko on kasvanut ja teknologia kehittynyt enemmän kuin on pystytty ennustamaan. Kun nyt jokaisella lähdöllä kapasiteettia on enemmän ja se hallitaan paremmin, tulee rahdin kuljettamisesta myös ilmastofiksumpaa, Tamminen kertoo.

Ajoneuvojen sekä vienti- ja tuontitavaroiden lisäksi Viking Linen aluksilla matkaa myös ammattikuljettajia. Heidät pyritään huomioimaan uudella risteilyaluksella entistä paremmin.

– Kuljettajan työ sisältää paljon matkustamista, ja se voi pidemmän päälle käydä raskaaksi. Haluamme olla mahdollistamassa kuljettajille parempaa arkea. Viking Glorylla laivan hiljaiseen osaan on sijoitettu kuljettajien omat matkustustilat, joissa on noin 70 kuljettajanhyttiä sekä oma saunaosasto ja olohuone, Tamminen kertoo.

Lue myös: Viking Linen uusi alus valmistuu myöhässä – kiinalaistelakka purki force majeure -tilanteen maanantaina

Viking Linen uudislaiva Glory jää ilman roottoripurjeita – Gracen kannella kiisteltyä tötteröä testataan vielä vuoden

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.