Kotimaa

Kansanedustajat tukevat maakuntalentoja – Professori haluaa analyysin reittien tarpeellisuudesta ja maksajasta

Arttu Laitala
Lentoreittejä hiljaisille maakuntakentille ei pidä keskeyttää, mutta keinoista ollaan eri mieltä.
Lentoreittejä hiljaisille maakuntakentille ei pidä keskeyttää, mutta keinoista ollaan eri mieltä.

Valtiovarainvaliokunnassa niin hallituspuolueiden kuin oppositionkin kansanedustajat näyttävät olevan sitä mieltä, että lentoja maakuntien vähemmän liikennöidyille lentokentille ei saa keskeyttää.

– Peruste Finnairin pääomittamiselle 700 miljoonalla eurolla on yhtiön keskeinen strateginen rooli turvata koko Suomen saavutettavuus ja yhteydet paitsi muualle Suomeen myös maailmalle, sanoo kansanedustaja Markus Lohi (kesk).

– On ehdottoman tärkeää, että Marinin hallitus varmistaa, että maakuntakentille säilyy vähintään nykyisen tasoiset lentovuorot. Näitä ei ole mahdollista vähentää, vastaa kansanedustaja Timo Heinonen (kok) Lännen Median sähköpostikyselyyn.

Toimitus tavoitteli valtiovarainministeri Katri Kulmunia (kesk) kysyäkseen kommenttia asiaan, mutta Kulmuni on avustajansa mukaan lomalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuka maksaa kannattamattomat yhteydet?

Lännen Media kysyi kaikilta valiokunnan jäseniltä, pitääkö pääomittamisen yhteydessä asettaa Finnairille velvoite jatkaa lentämistä niihin maakuntakaupunkeihin, joihin Finnair ilmoitti keskeyttävänsä lentämisen.

Mielipiteet hajaantuivat, pitääkö asiasta päättää nyt vai myöhemmin. Ja kenen tehtävä on maksaa Finnairille mahdollisten kannattamattomien yhteyksien tappiot.

Valtiovarainvaliokunnan jäsen Jussi Saramon (vas) mielestä maakuntien liikenteen tuesta on päätettävä muulloin kun nyt pääomittamisen yhteydessä.

– Yhtiöllä on vastuu kotimaan liikennöinnistä. Ehtojen asettaminen pääomitukselle ei ole oikea keino ratkaista liikennöintiongelmaa, sanoo Timo Heinonen

– Jos lennot Finnairilla eivät onnistu, toinen vaihtoehto on lentojen ostopalvelut, joilla turvataan yhteydet jo nyt esimerkiksi Savonlinnaan, sanoo kansanedustaja Heli Järvinen (vihr).

– Ei pitäisi asettaa ehtoja pääomittamiselle. Mahdollinen liikennöinnin kulujen tukeminen on erotettava ehtojen asettamisesta pääomittamiselle. Mikäli puuttuminen on tarpeellista, tulisi harkita väliaikaista suoraa rahallista tukea, vastaa puolestaan kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok).

Vasemmistoliiton Pia Lohikoski toteaa sähköpostivastauksessaan, että toimivat yhteydet kaikkialle Suomeen ovat monelle paikkakunnalle edellytys työpaikkojen turvaamiseksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tyhjinä koneita ei toki ole järkevää lentää, joten siksi tarvitaan tarkkaa harkintaa. Pidemmällä tähtäimellä on siirryttävä yhä enemmän raiteille, etenkin lyhyillä matkoilla, Lohikoski sanoo.

Valiokunta käsittelee lisämäärärahapakettia tiistaina

Valtiovarainvaliokunnan on tiistaina tarkoitus käsitellä hallituksen esitystä, jossa esitetään valtion omistajaohjaukselle 700 miljoonan euron määrärahaa osakehankintoihin. Kyse on Finnairin osakkeiden ostamisesta kyseisellä summalla.

Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen sanoo, että nyt on vaarassa puurot ja vellit mennä sekaisin.

Puttonen muistuttaa, että Finnair on pörssiyhtiö, jossa on muitakin omistajia kuin valtio. Valtio omistaa 56 prosenttia lentoyhtiön osakkeista.

– Jos kannattamattomien maakuntalentojen jatkamisesta halutaan päättää, sitä ei pidä tehdä pääomittamispäätöksen yhteydessä.

Puttosen mielestä maakuntalentojen jatkamisesta ei voi päättää huutoäänestyksellä. Tarvitaan vähintään kunnon analyysi, ovatko kannattamattomat reitit ylipäätään tarpeen ja jos ovat, kuka ne maksaa.

Hän itse sanoo luottavansa Finnairin johdon arvioihin, ettei kannattavuutta ole nyt keskeytettäville reiteille näkyvissä.

– Jos halutaan kuitenkin lentää myös kannattamattomiin kohteisiin, valtio voi tehdä sen ostopalveluna, niin kuin se ostaa esimerkiksi kannattamattomia junayhteyksiä VR:ltä, sanoo Puttonen.

Puttonen kirjoitti maakuntalentokiistelyn ollessa kuumimmillaan Twitter-viestin, jossa hän ilmoitti, ettei halua omia veroeurojaan käytettävän kannattamattomien Kajaanin-lentojen tukemiseen.

Rahoituksen professorin mielestä keskustelu oli menossa siihen suuntaan, että asia ratkaistaisiin huutoäänestyksellä.

– Kun tehdään kunnon analyysi, reittikohtainen kannattavuus tulee läpinäkyväksi. Jos sen jälkeen todetaan, että kannattamattomia reittejä on syytä lentää, täytyy löytää markkinaehtoinen tukimuoto. Tekohengitys ei ole Finnairin tehtävä, sanoo Puttonen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös:

Ilman Finnairin lentoja kesäksi jäävät kaupungit eivät aio lähteä rahoittamaan yhteyksiä itse – Porin tukimalli ei innosta

Kolumni: Maakunnissa heräsi huoli lentoyhteyksistä, mutta onko valtion tehtävä tukea tappiollisia lentoreittejä?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Rainer Kryssi
Kyllä nyt raha kelpaa...
Kokoomus on aina ollut sitä mieltä että veronmaksajien vastikkeeton raha on sosialismia, jos se menee esim. laiskoille työttömille. Kun se veronmaksajien raha meneekin yrityksille, jotka vaikka lentävät tappiolla kone tyhjänä, niin se onkin hyvä asia... Mikä onkaan Kokoomuksen ajaman markkinaliberalismin ja sosialismin käytännön ero?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.