Kotimaa

Vihreät haluaa ratayhteyden Torniosta Ruotsiin – "Junalla illalla Oulusta ja yhdellä vaihdolla seuraavana aamuna Tukholmassa", kaavailee Ohisalo

Kun Laurila–Tornio-ratayhteys sähköistetään, pitää sähköistyksen vuoksi avartaa useita siltoja, muun muassa tämä Tornionjoen ylittävä rautatiesilta.
Kun Laurila–Tornio-ratayhteys sähköistetään, pitää sähköistyksen vuoksi avartaa useita siltoja, muun muassa tämä Tornionjoen ylittävä rautatiesilta.

Liikkuminen muuttuu kun lentohäpeä leviää. Eikä saapuminen nopeasti perille ole tärkeintä, sanoo vihreiden puheenjohtaja.

Vihreät valmistautuvat jo siihen, että hallituspuolueilta alkaa tipahdella esityksiä elvytyshankkeiksi.

Puheenjohtaja Maria Ohisalo sanoo, että kriisipaketissa kannattaa toteuttaa sellaisia hankkeita, joilla tuetaan vihreää kasvua ja hallituksen ilmastopolitiikan tavoitteita.

Siihen sopii hallitusohjelmaankin sisältyvä ratahanke Pohjois-Suomessa, Laurila–Tornio-rataosuuden sähköistys.

– Se tarjoaisi mahdollisuuden lähteä junalla illalla Oulusta ja yhdellä vaihdolla olla seuraavana aamuna Tukholmassa, sanoo Ohisalo.

Väylävirasto julkisti kuukausi sitten selvityksen Laurila–Tornio-rataosuuden sähköistyksen kannattavuudesta. Sen mielestä yhteiskuntataloudellinen kannattavuus olisi nolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Maata pitkin matkustaminen on trendinomaisesti nousussa. Ruotsissa puhutaan jo lentohäpeästä (flygskam). Raideyhteyksiä on syytä parantaa niin, että ne olisivat kilpailukykyisiä myös lentämisen kanssa, sanoo Ohisalo.

Vihreiden puheenjohtajan mielestä liikkumisvälinettä ei enää valita sillä perusteella, millä ollaan nopeimmin perillä.

– Myös matkustaminen on itsessään elämys, kun se tehdään hyvillä yhteyksillä ja hyvillä junilla. Ruotsin yhteys olisi molempiin suuntiin hyvä hanke. Se palvelisi myös Lapin matkailua, ja olisi kannattava, sanoo Ohisalo.

Työelämäprofessori Vesa Vihriälän työryhmä esitti, että koronakriisistä selviämiseksi tarvitaan mittavaa elvytystä.

Milloin elvytyshankkeisiin liittyvien päätösten aika on, sitä sisäministeri Maria Ohisalo ei vielä ryhdy tarkasti määrittelemään.

– Muutaman kuukauden ajan tehdään vielä akuutteja kriisitoimia, mutta samalla siirrytään kohti elvytysaikaa.

Väyläviraston huhtikuussa julkaiseman selvityksen tuomio oli tyly: sähköistämisen yhteiskuntataloudellinen kannattavuus olisi nolla eli se olisi täysin kannattamaton hanke.

Perusteluna oli se, että sähköistämisen vastapainoksi ei tulisi riittävää rahtiliikennettä. Henkilöliikenteen merkitystä ei edes kannattanut arvioida.

Selvitystä tekemässä ollut Väyläviraston projektipäällikkö Jarno Viljakainen sanoo, että yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden pitäisi olla vähintään 1.

Siihen päästäisiin, jos tavaraliikennettä olisi 3,5 miljoonaa tonnia. Vuonna 2018 sitä oli 0,33 miljoonaa tonnia.

Tavaraliikenne on suorastaan romahtanut 10 vuodessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Siirtokuormaus toisesta junasta toiseen junaan Haaparannalla maksaa. Rautatie on hävinnyt merikuljetuksille, sanoo Viljakainen.

Henkilöliikenteen puuttuminen ei kannattavuuslaskelmassa auttaisi.

Viljakainen sanoo, että henkilöliikenne olisi joka tapauksessa yhteiskunnan subventoimaa liikennettä, jolloin yhteiskuntataloudellinen kannattavuus laskisi edelleen.

Sujuvan ratayhteyden saamiseksi Suomen ja Ruotsin välille tarvitaan sähköistys noin 20 kilometrin matkalle Keminmaan Laurilasta Tornioon. Hinta on noin 14 miljoonaa euroa.

Se tarvitaan, että Ruotsin suuntaan voitaisiin ajaa samoilla sähkövetureilla kuin Kemiin saakka.

Sen lisäksi henkilöliikennettä varten tarvitaan tekniset järjestelyt, joita kutsutaan junakulkuteiksi. Niillä tarkoitetaan tavaraliikennettä parempia turvalaitteita ja muun muassa matkustajalaitureita asemille. Sen lisäksi paria siltaa, muun muassa rautatiesiltaa yli Tornionjoen, pitäisi korjata, että sähköistys saadaan mahtumaan silloille. Hinta on 10 miljoonaa euroa.

Näillä toimilla päästäisiin tilanteeseen, jossa junat Oulusta Tornioon voisivat ajaa 140 kilometrin tuntinopeutta. Tosin sekin on kaukana siitä, että rajan toisella puolella Ruotsissa päästellään pian nopeimmillaan 250 kilometriä tunnissa.

– Tasoristeykset pitäisi poistaa, ja perinteisellä kalustolla ajettaessa kaarteita pitäisi loiventaa, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarno Viljakainen.

Parhaimmillaankin Suomen radoilla voidaan ajaa 200 kilometriä tunnissa.

Ruotsi puolestaan satsaa voimakkaasti Pohjois-Ruotsin ratayhteyksiin. Mittavin hanke on kokonaan uusi rautatie Uumajan ja Luulajan välille. Norrbotniabanan nimellä kulkeva, 270 kilometriä pitkä rata maksaa noin 3 miljardia euroa. Uuden ratayhteyden pitäisi olla valmis koko pituudeltaan vuonna 2030.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jo ennen sitä aloitetaan valtion tukemana henkilöjunaliikenne Haaparannan ja Pohjois-Ruotsin suurimman kaupungin Luulajan välillä. Se on tarkoitus aloittaa keväällä 2021. Nyt rataosuudella kulkee vain tavarajunia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
tjl57
Raideleveys
Vihreiile ei näköjään tullut mieleen että Suomessa on eri raideleveys kuin Ruotsissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raideleveys
Ruotsissa ja Suomessa on sama eurooppalainen raideleveys 1435 mm. Venäjällä sen sijaan 1520 mm.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankkala
Vast: Raideleveys
Suomen rautateiden normaali ja aivan ylivoimaisesti yleisin raideleveys on 1524 mm kun taas Ruotsissa on käytössä normaaliraiteinen 1435 mm rataverkosto.
Juuri tästä raideleveyden erosta johtuen Turun satamassa oli aikoinaan rautatievaunujen telinvaihtohalli SeaWind Linen harjoittaessa junalauttaliikennettä Suomen ja Ruotsin välillä.
Joten hyvä Mankala, ei ole asiallista tälläkään kertaa levitellä väärää tietoa lukijoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raideleveys
Pyydän anteeksi väärää tiedonvälitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eetu Nimi
Ruotsinlaivoihin lisää nopeutta
Pitäsköhän ruotsinlaivoihin saada lisää höökiä. Ei tunnu oikealta, että Oulusta pääsisi Tukholmaan samalla aikataululla kuin Turusta. Yksi pika-alus jolla pääsisi samana päivänä takaisin. Eli aamulla palaveri ja illalla kotona.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Cyril N. Parkinson
Vast: Ruotsinlaivoihin lisää nopeutta
Kulkeehan Vaasa - Uumaja (no, Holmsund) välillä laiva. Junalla Oulusta Vaasaan, laivalla yli (muistaakseni n 3,5 h) ja sitten taas junaan Uumajassa ja siitä sitten Tukholmaan.

Tosin se(kin) laivaliikenne taisi vähän kyykähtää kun EU tuli, eli tax-free loppui. Aiemmin kulki jopa kaksi laivaa sitä väliä, ja lisäksi vielä Ruotsin puolella etelämmäs Sundsvalliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautis
150 vuotta odotusta
Tarvittais puuttuva rata Turku-Rauma-Pori välille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: 150 vuotta odotusta
Kannatetaan! Tosin nykyään en itse juuri tarvitsisi (joskus kyllä), mutta aikanaan kaipasin sellaista kovastikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Kannattavuus nolla
Eli sama kuin Tunnin junalla. Silti suunnitelmat elävät.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää