Kotimaa

Kokkolassa ja Kajaanissa suuri huoli Finnairin lentojen vähennyksistä – Turkuun lennetään heinäkuussa

Finnair julkisti sunnuntaina suunnitelmia lentoliikenteen jatkosta maakuntiin.
Finnair julkisti sunnuntaina suunnitelmia lentoliikenteen jatkosta maakuntiin.

Finnair tiedotti sunnuntaina Kainuun Sanomien ja Ylen jo aiemmin uutisoimasta lentotauostaan tietyillä kotimaan kentillä.

Finnair on koronavirusepidemian aikana lentänyt kotimaassa vain Maarianhaminaan, Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle. Yhteensä kotimaan lentoja on ollut 21–33 vuoroa viikossa. Matkustajakäyttöaste oli huhtikuussa alle 22 prosenttia.

Heinäkuusta alkaen Finnairin lentoja ja kohteita jälleen lisätään matkustusrajoitusten vähitellen poistuessa. Heinäkuussa Finnair lentää kotimaassa Kuopioon, Maarianhaminaan, Ouluun, Rovaniemelle, Turkuun ja Vaasaan.

Elokuussa alkavat lennot Ivaloon ja Kittilään ja syyskuussa Kuusamoon ja Tampereelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan ei lennetä vielä kesän 2020 aikana. Talvikautta 2020–2021 koskevat päätökset tehdään kyseisten kohteiden osalta myöhemmin, kun lentoliikenteen yleisen kysynnän kehitys on selvillä.

– Toivoimme, että tässä poikkeuksellisessa tilanteessa nämä kaupungit ymmärtävät päätöksen perusteet. Ymmärrämme hyvin lentoyhteyksien merkityksen alueiden elinkeinoelämälle, mutta näiden reittien täyttöasteet ovat jo ennestään olleet alhaisia, ja kysyntä on nyt koronatilanteen johdosta normaaliakin pienempää, Finnairin myynnistä vastaava johtaja Mikko Turtiainen sanoo tiedotteessa.

Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila on äärimmäisen huolissaan, jos Finnairin aikeet toteutuvat.

– Tämä on meidän elinkeinoelämällemme todella kova paikka. Meillä on vientiteollisuutta, joka asioi maailmalla, sanoo Mattila.

Hän pitää lentojen säilyttämistä Kokkolan–Pietarsaaren lentokentällä elintärkeänä asiana koronavirustilanteessa.

– Jotta elinkeinoelämä toipuu, eikä vaikeuteta tilannetta yhtään enempää.

Kokkolan kaupungille lentoaseman pitäminen toiminnassa on jatkuvan edunvalvonnan kohteena, ja siitä aiotaan taistella tiukasti. Finnairin lentojen loppuminen olisi kova isku koko lentoaseman toiminnalle.

Kajaanin kaupunginjohtaja Jari Tolonen kertoo, että kaupunki pitää palaverin Finnairin kanssa maanantaina.

– Lentojen lopettaminen olisi hankala juttu. Jos tulee tauko, on mietittävä, miten reagoidaan, sanoo Tolonen.

Lentoasema on tärkeä vetovoimatekijä maakunnalle, jossa on kotimaanliikenteen lisäksi myös kansainvälistä turismia. Kainuu on tunnettu urheilu- ja luontokohteistaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Vuokatissa oli kaikkien aikojen kovimmat matkailuluvut ennen koronaa.

Torniolainen keskustan puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Katri Kulmuni vaati Twitterissä tuoreeltaan Finnairia ruotuun.

– Kotimaan yhteyksiä on syytä palauttaa mahdollisimman pian, kun koronasta toivutaan. Kaikkinainen spekulaatio maan sisäisten reittien kokonaan lakkaamisesta kannattaa lopettaa ennen edes sen alkamista, Kulmuni kirjoitti.

Yksi Finnairin lentojen lentojen lakkauttamisista kärsinyt lentoasema on Kemi–Tornio.

Myös Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen oli huolissaan.

– Jos Finnair toteuttaa nämä aikomukset, se on hirveä isku maakuntien elinvoimalle ja yrittäjyydelle – ja outo kiitos siitä, että veronmaksajia tarvitaan yrityksen pelastamiseen.

Rkp:n pietarsaarelainen puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson totesi, että lentoliikenteessä on kyse yritysten kilpailukyvystä.

– Me tarvitsemme vientiteollisuutta ja työpaikkoja enemmän kuin koskaan, hän kirjoitti Twitterissä.

WPS Finlandin kehitysjohtaja Jorma Mäntynen kertoi tiistaina 12.5. Lännen Median uutisessa, että häntä huolestuttaa koronakriisin käyttäminen keppihevosena maakuntien lentokenttien sulkemiseen. Finavia kertoi pari viikkoa sitten Enontekiön lentoaseman sulkemisuhasta.

Mäntynen toimi yli 20 vuotta Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professorina.

Moni maakunnan kenttä sijaitsee alueella, jossa elinkeinoelämä tuottaa miljardien vientitulot. Näin on esimerkiksi lähes kaikkien läntisen ja pohjoisen Suomen kenttien osalta.

– Pelkästään niiden osalta puhutaan yli 10 miljardin euron vientituloista. Eikö sillä ole mitään merkitystä Suomelle? Vientiyritykset tarvitsevat toimiakseen lentoyhteyksiä, sanoi Mäntynen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hänen mukaansa alueelliset lentoasemat pyörisivät taskurahoilla verrattuna Finnairin tukiin.

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kommentoi tuolloin Lännen Medialle, ettei yhtiö tee lentokenttien sulkemispäätöksiä koronaviruksen varjolla. Päätökset perustuvat lentojen kysyntään ja lentoyhtiöiden tarjontaan.

– Meillä ei ole mitään lakkautuslistaa, emmekä tässä tilanteessa tee hätiköityjä päätöksiä, sanoi Mäki.

Uutista täydennetty Finnairin lähettämän tiedotteen tiedoilla kello 12.45.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Kainuun Sanomat lauantaina, Yle sunnuntaina.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.