Kotimaa

Parikymppinen mies kaahasi yli tuplasti sallittua nopeutta Turussa – poikkeuksellinen kevät lisännyt ylinopeuksia ympäri Eurooppaa

Timo Jakonen
Arkistokuva poliisin ratsiasta.
Arkistokuva poliisin ratsiasta.

Lounais-Suomen poliisi mittasi ajonopeuksia Helsinginkadulla Turussa perjantain alkuiltapäivästä.

Hieman puolen päivän jälkeen poliisin tutkaan täräytti vuonna 1994 syntynyt mieskuljettaja, jonka kuljettaman henkilöauton nopeudeksi mitattiin 132 kilometriä tunnissa. Paikalla on kuudenkympin nopeusrajoitus.

Kuljettaja määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon epäiltynä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Vastaavien kovien ylinopeuksien lisääntymisestä kuluvan vuoden aikana on uutisoitu Suomessa tiuhaan.

Poliisin tilastojen mukaan törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyivät tammi-maaliskuussa 60 prosenttia viime vuoden alusta. Kevään mittaan poikkeusoloissa kasvu on tasoittunut, ja maalis-huhtikuussa poliisi on kirjannut ylinopeuksia enää noin 30 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisihallitus selvitti tilannetta muissa Euroopan maissa lähettämällä kyselyn eurooppalaisen liikennepoliisiverkosto ROADPOLin noin kolmenkymmenen jäsenmaan yhteyshenkilöille. Vastauksensa lähettivät Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kroatia, Liettua, Puola, Serbia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Turkki, Unkari ja Viro.

– Selvityksen mukaan ylinopeuksien, jopa kovienkin sellaisten, lisääntyminen ei ole ongelma ainoastaan Suomessa, vaan monessa Euroopan maassa. Koronakriisi näyttää lisänneen liikenneturvallisuuden kannalta riskialtista ja erittäin moitittavaa liikennekäyttäytymistä, poliisitarkastaja Heikki Kallio kertoo Poliisihallituksen tiedotteessa.

Helsingin poliisilaitoksen tietoanalyytikko Mika Sutelan mukaan suuret ylinopeudet ovat lisääntyneet muun muassa Itävallassa ja Sveitsissä. Virossa ylinopeuksia on tullut aiempaan tahtiin, vaikka liikennemäärät ovat vähentyneet yli kolmanneksella.

– Monet maat raportoivat tyhjien teiden saavan aikaan sen, että ”tilaisuus tekee varkaan”. Kun tilaa on, suuriakin ylinopeuksia ajetaan huolettomasti, Sutela sanoo.

Muun muassa Alankomaissa liikennerikokset ovat lisääntyneet voimakkaasti ja siellä suunnitellaankin jo erikoistoimenpiteitä ongelman kitkemiseksi.

Serbiasta raportoidaan, että liikenneonnettomuudet ja tieliikennekuolemat ovat puolittuneet koronakriisin aikana. Unkarissa ylinopeusrikkomukset, tieliikennekuolemat ja muun muassa moottoripyöräonnettomuudet ovat vähentyneet poikkeusolojen aikana.

Myös Sloveniassa ja Kroatiassa liikenneturvallisuustilanteen kerrotaan yleisesti ottaen parantuneen.

– Kroatiassa kuitenkin nuorille kuljettajille kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut useita. Taustalla on ollut ajokokemuksen puutetta sekä ylinopeuksia. Tshekissä ja Liettuassa on tapahtunut viime viikkoina useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, muun muassa moottoripyöräilijöille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koronasta pahoin kärsineessä Espanjassa muun muassa turvavöiden käyttämättömyyttä on havaittu aiempaa enemmän ja myös ylinopeudet ovat sielläkin lisääntyneet. Italiassa ylinopeudet ovat vähentyneet kovien koronarajoitusten vuoksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.