Kotimaa

Uhkaako lentoliikenteen lama maakuntakenttien tulevaisuutta? – "Ei ole mitään lakkautuslistaa"

Tampereen lentoasema on Suomen 9. suurin lentoasema. Sen matkustajamäärät ovat laskusuunnassa.
Tampereen lentoasema on Suomen 9. suurin lentoasema. Sen matkustajamäärät ovat laskusuunnassa.

Kapea näkökulma kannattavuuden arvioinnissa uhkaa maakuntien lentokenttiä.

WPS Finlandin kehitysjohtaja Jorma Mäntynen pelkää, että koronakriisin seisauttamaa lentoliikennettä käytetään keppihevosena niiden sulkemisessa.

– Suuriin matkustajavolyymeihin tuijottaminen johtaa kapea-alaiseen kannattavuusajatteluun. Maakuntien lentoasemien aluetaloudellinen näkökulma jää kokonaan pois, sanoo Mäntynen.

Mäntynen toimi yli 20 vuotta Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professorina.

Kysymys on Finavia Oy:n roolista lentoasemien ylläpitäjänä. Muihin liikennemuotoihin verrattuna on erikoista, että keskeisen liikennemuodon infrasta huolehtii osakeyhtiö.

– Nykyinen malli pitää haastaa. Nyt Finnairia tuetaan sadoilla miljoonilla euroilla ja muita yrityksiä vielä suuremmilla summilla. Alueelliset lentoasemat pyörisivät siihen verrattuna taskurahalla, sanoo Mäntynen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Finavia ilmoitti pari viikkoa sitten Enontekiön lentoaseman sulkemisuhasta. Perusteluina ovat säännöllisen reittiliikenteen puuttuminen ja myös Helsinki-Vantaan -lentokentän kalliit laajennusinvestoinnit.

Mäntysen mielestä Enontekiö on hyvä esimerkki kapea-alaisesta kannattavuusarviosta, jossa aluetalouden merkitys unohdetaan täysin.

– Enontekiön matkailuelinkeinohan on lentoyhteyden varassa, sanoo Mäntynen.

Finavia katsoo osakeyhtiönä vain matkustajavolyymeja, josta sen suurimmat tulot, matkustajamaksut, tulevat. Se on eri logiikka, mihin on totuttu rautatie- ja tieliikenteen investointeja harkittaessa.

Tieliikenteeseen sovellettuna se tarkoittaisi vähäliikenteisten teiden sulkemista, jos niillä ei kulje kuin puutavararekkoja.

– Siinä unohdettaisiin kokonaan metsäteollisuuden merkitys vientitulojen tuojana, sanoo Mäntynen.

Moni maakunnan kenttä sijaitsee alueella, jossa elinkeinoelämä tuottaa miljardien vientitulot. Näin on esimerkiksi lähes kaikkien läntisen ja pohjoisen Suomen kenttien osalta.

– Pelkästään niiden osalta puhutaan yli 10 miljardin euron vientituloista. Eikö sillä ole mitään merkitystä Suomelle? Vientiyritykset tarvitsevat toimiakseen lentoyhteyksiä, sanoo Mäntynen.

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki ei allekirjoita ajatusta, että yhtiö ratkaisisi, mihin Suomessa lennetään.

– Kysyntä tulee matkustajilta ja lentoyhtiöiltä, jotka matkustajakysyntään perustuen tarjoavat lentokapasiteettia. Finavia tarjoaa palveluita siellä, missä on tarvetta.

Mäki ei myöskään hyväksy ajatusta, että Finaviaa ei kiinnosta kuin Helsinki-Vantaan lentokenttä. Ja että nyt käynnissä olevien investointien vuoksi maakuntien kentät ovat sulkemisuhkan alla.

– Suurin osa maakuntakenttien matkustajista tarvitsee Helsinki-Vantaata. Kyse on verkostomaisesta toiminnasta, jossa Helsinki-Vantaan lentoasema palvelee koko Suomen tarpeita, Mäki sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Helsinki-Vantaa on myös toisessa mielessä tärkeä maakuntien lentokenttien kannalta. Sen tuotoilla tuetaan maakuntakenttiä yli 20 miljoonalla eurolla vuodessa.

Mäki muistuttaa, että Finavia on investoinut myös maakuntien lentokenttiin; esimerkiksi Lapin lentoasemiin on investoitu yli 100 miljoonaa euroa viimeisten vuosien aikana.

– Osakeyhtiömuoto takaa sen, että investointeihin ei ole tarvittu verovaroja, huomauttaa Mäki.

Juuri nyt kun lentotoiminta on pudonnut koronaepidemian vuoksi säästöliekille, myös Finavian liiketoiminta kärsii. Suurin tulonlähde, eli matkustajamaksut, ovat pudonneet murto-osaan.

Mäki vakuuttaa, että lentoasemien sulkemispäätöksiä ei tehdä koronan varjolla.

– Meillä ei ole mitään lakkautuslistaa, emmekä tässä tilanteessa tee hätiköityjä päätöksiä, sanoo Kimmo Mäki.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
K.Erving
Etelän kentät
Etelän alle 200 km Helsingistä olevat pikkukentät pitää lakkauttaa ja liikenne keskittää Vantalle. Turun ja Tampereen tunnin junien ehtona pitää olla se, että lentokentät lakkautetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Etelän kentät
Ehkäpä ei olisi voimassa olevan ilmapuolustusstrategian mukaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Etelän kentät
Juna on kyllä niin epävarma kulkuväline, että sitä käyttäen ei uskalla lentomatkalle lähteä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Miten on
Jos vain raha ratkaisee, tarvitaan Suomessa vain yksi lentokenttä. Ilmeisesti Finavialle ei ole asetettu mitään vaateita palvelutasoon liittyen. Osakeyhtiön tarkoitushan on vain tuottaa mahdollisimman suuri voitto osakkeenomistajille. Jos oululainen haluaa Kanarialle, hiihtäköön Helsinkiin, sillähän Finavia saa parhaan tuoton.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.