Kotimaa

Liikenneturva: Koulumatkan harjoittelu kannattaa aloittaa jo nyt

Tara Jaakkola

Liikenneturva kannustaa vanhempia harjoittelemaan koulumatkaa jo nyt yhdessä tulevan ekaluokkalaisen kanssa.

Koronaviruspandemia on muuttanut koululaisten arkea etäopetuksen myötä, mutta tilanne vaikuttaa myös syksyllä koulutaipaleensa aloittaviin uusiin ekaluokkalaisiin. Vaikka kouluissa siirrytäänkin takaisin lähiopetukseen 14.5. alkaen, ei perinteisten kouluun tutustumispäivien järjestäminen tai niihin osallistuminen välttämättä onnistu.

Huoltajat voivat joka tapauksessa rakentaa lapselle omanlaisensa tutustumispäivän koulusta saatavien ohjeistusten lisäksi.

– Tulevan koulumatkan harjoittelu kannattaa aloittaa jo nyt, koko perheen yhteisestä ulkoilusta voi helposti tehdä käytännön liikennekasvatushetken. Kävely koululle ja takaisin helpottaa lapsen mahdollista jännitystä, tukee turvallista liikkumista ja luo mukavaa odotusta syksyä varten. Samalla voi jutella siitä, mitä ajatuksia kouluun meno herättää, kannustaa Liikenneturvan suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On aina lapsen huoltajan vastuulla suunnitella turvallisin reitti kodin ja koulun välille. Turvallisin reitti ei aina ole se lyhin mahdollinen. Reitti kannattaa suunnitella niin, että siinä on mahdollisimman vähän tienylityksiä. Usein on hyvä suosia vaikkapa alikulkuja tienylitysten sijaan, vaikka matkasta tulisikin siten hieman pidempi.

– Koulureitti kannattaa kulkea yhdessä lapsen kanssa moneen kertaan ennen koulun alkua. Näin huomaa, millaisia liikennetilanteita lapsi ei vielä hallitse. Vanhemman kanssa liikkuessa lapsi helposti luovuttaa vastuuta liikenteen tarkkailusta aikuiselle. Koulumatkaa harjoiteltaessa onkin hyvä kannustaa lasta havainnoimaan ja toimimaan mahdollisimman itsenäisesti. Lapselta kannattaa myös harjoittelun lomassa kysellä, miten hän toimisi erilaisissa tilanteissa tai paikoissa. Reitin lisäksi mieleen tulisi jäädä myös se, miten toimitaan turvallisesti sen varrella olevissa tilanteissa. Toimintaohjeet onkin hyvä yhdistää tiettyihin paikkoihin.

Ennakkoharjoittelusta huolimatta kannattaa tasaisin väliajoin varmistaa, että toimintaohjeet ovat vielä lapsen mielessä.

– Vanhempi voi vaikkapa lähteä lapsen seuraksi koulumatkalle ja seurata tämän toimimista. Muista koulukuulumisista jutellessa voi kysäistä myös koulumatkan sujumisesta pitkin lukuvuotta.

Lapsen kyky hahmottaa liikennettä ja arvioida etäisyyksiä sekä nopeuksia on vielä kehittymässä, joten pienet koululaiset vaativat muilta tielläliikkujilta erityistä varovaisuutta. Lapsi etenee kohti itsenäistä liikkumista vähitellen seuraamalla aikuisten esimerkkiä ja harjoittelemalla itse. Auton takapenkillä istuessa taidot eivät kartu samalla tavalla.

– Kannattaa siis harkita, onko autokyyti kouluun välttämätön. Myös vireys ja keskittymiskyky ovat parempia silloin, kun koulumatka suoritetaan omin voimin ulkoillen. Vaikka koulumatka olisi pitkä ja suurin osa siitä taittuisikin autokyydillä, voisi lapsen antaa kävellä esimerkiksi viimeisen kilometrin koululle. Silloin hän pääsee nauttimaan ulkoilun hyödyistä eikä koulun ympäristö ruuhkaudu autoliikenteestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikenneturva muistuttaa, että lapsi oppii liikenteessäkin aikuisten esimerkistä. Vanhemman onkin hyvä käyttäytyä itse mahdollisimman esimerkillisesti ja toimia kuten opettaa – eli esimerkiksi käyttää turvavarusteita, kuten pyöräillessä kypärää ja syksyn pimeiden saavuttua heijastinta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Jeppe
Varovaisesti
Sitten kannattaa muistaa, että väistää aina autoa. Kolarissa ei paljon lohduta, että olisi saanut mennä ensin tai kakkoseksi jää, jos auton kanssa törmää. Vastuu on sillä heikommalla osapuolella liikenteessä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.