Kotimaa

MTK: Kausityöntekijöitä lennätetään Ukrainasta Suomeen jo torstaina – moni on ehtinyt järjestää matkansa Valko-Venäjän kautta

Ukrainalaisten kausityöläisten tulo Suomen maatiloille lentoteitse katkesi hallituksen päätöksellä.
Ukrainalaisten kausityöläisten tulo Suomen maatiloille lentoteitse katkesi hallituksen päätöksellä.

Lisää ukrainalaisia kausityöntekijöitä saapuu Suomeen jo tämän viikon torstaina. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vahvistaa Lännen Medialle, että torstaille on suunnitteilla yksi lento. Sille on yhteensä vajaakaksisataa paikkaa.

– Kyse on lennosta, jonka piti lähteä jo viime viikolla. Lisää lentoja järjestetään tarpeen mukaan, Mäki-Hakola toteaa.

Mäki-Hakola korostaa, että lennot hoidetaan niin tautiturvallisesti kuin mahdollista. Kaikki ukrainalaiset joutuvat Suomeen saavuttuaan kahdeksi viikoksi karanteenia vastaaviin olosuhteisiin ennen työnteon aloittamista.

Lentojen tarve ei ole kuitenkaan enää akuutti, sillä moni ukrainalainen kausityöntekijä ei jäänyt odottamaan viranomaisten päätöksiä mahdollisista yhteislennoista vaan järjesti Suomeen pääsynsä omatoimisesti. Tilanteen kehittyminen on yllättänyt myös suomalaisosapuolen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mäki-Hakola kertoo, että MTK luuli kaikkien Ukrainan rajojen olevan täysin kiinni kausityöntekijöiltä.

Ukrainalaiset kausityöntekijät ovat hyödyntäneet viime päivinä ahkerasti yksityisten kuljetusfirmojen Ukrainasta Valko-Venäjän Minskiin meneviä autokyytejä. Kyytejä mainostetaan sosiaalisessa mediassa Suomessa työskentelemisestä kiinnostuneiden ryhmissä ja ne ovat herättäneet laajaa kiinnostusta.

Mainoksissa kyytiläiset luvataan tuoda suoraan Minskin lentokentälle, josta matka jatkuu Helsinki-Vantaalle Finnairin vakiovuorolla. Finnair liikennöi Minskin ja Helsinki-Vantaan väliä neljästi viikossa. Valko-Venäjän kautta Suomeen saapuminen maksaa alle puolet charter-lennon hinnasta. Reitti sisältää kuitenkin riskejä, sillä Valko-Venäjän koronaepidemiatilanne on huolestuttava. Maa ei ole ryhtynyt torjumaan virusta samalla tavalla kuin muut Euroopan maat.

Ukrainalaisia kausityöntekijöitä välittävässä yrityksessä työskentelevä Serhi Shramov arvelee, että Suomeen on saapunut viimeisen viikon aikana Minskin kautta vähintään kolmatta sataa henkilöä.
Ukrainalaisia kausityöntekijöitä välittävässä yrityksessä työskentelevä Serhi Shramov arvelee, että Suomeen on saapunut viimeisen viikon aikana Minskin kautta vähintään kolmatta sataa henkilöä.

Moni Ukrainan ja Valko-Venäjän välinen rajanylityspaikka on tällä hetkellä kiinni, mutta osa toimii melko normaalisti.

– Ukrainan rajat eivät ole yhtä suljetut kuin vaikkapa Venäjän, kausityöntekijöiden tilanteen hyvin tunteva Serhi Shramov huomauttaa.

Shramov työskentelee suomalaisyritys Temporel Oy:ssa, joka välittää vuosittain satoja ukrainalaisia kausityöntekijöitä Suomeen. Yrityksellä on toimisto Kiovassa.

Shramov muistuttaa, että ukrainalaisia kausityöläisiä lentää Minskistä myös muun muassa Saksaan ja Ruotsiin ja Ruotsista edelleen Norjaan.

Shramov arvelee, että Suomeen on saapunut viimeisen viikon aikana Minskin kautta vähintäänkin kolmatta sataa henkilöä.

– Jos henkilö on ministeriön päättämällä kausityöntekijöiden listalla ja lentoyhtiö saa vahvistuksen asiasta Suomen rajavartiolaitokselta, pääsee kausityöntekijä lennolle, Shramov kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ukrainalaiset pääsevät asianmukaisen ulkomaan työluvan kanssa myös esimerkiksi Puolaan ja muihinkin naapurimaihin, mutta niistä ei ole tällä hetkellä suoria lentoyhteyksiä Suomeen.

Shramovin mukaan Ukraina ei missään vaiheessa sulkenut rajojaan siten, kuten Suomessa uutisoitiin. Hänen mukaansa kyse oli lähinnä siitä, että Ukraina ei hyväksynyt kansalaistensa lennättämistä pois maasta suurilla charter-lennoilla.

Ukrainalaismedian mukaan Britanniaan lennätettiin jo viime viikolla kaikessa hiljaisuudessa ukrainalaisia maataloustyöntekijöitä. Kyseinen Kiova-Lontoo -lento melkein peruttiin viime hetkellä, mutta loppujen lopuksi se pääsi lähtemään.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Kuka maksaa nämä lennot?
Tuskin MTK. Ilmeisesti Suomen valtio?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jallu
Vast: Kuka maksaa nämä lennot?
Luitko koko artikkelin? Siintä kävi varsin hyvin kuka maksaa. Miksi levität tällaista disinformaatiota!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kuka maksaa nämä lennot?
Ei se tästä jutusta mitenkään selviä ilman meedion apua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SaunaSivari
Vast: Kuka maksaa nämä lennot?
No kerro kuka ne maksaa?
Yhtään "kotimaista" kasvista ei meidän huusholli enää syö, jos ei ulkomaista saa ollaan ilman!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kuka maksaa nämä lennot?
Eikä käy varsin hyvin ilmi, kuka maksaa. Todetaan osan ukrainalaisista järjestäneen matkansa itse. Matkan järjestäjä ei aina ole matkan maksaja (vaikka tässä ilmeisesti onkin). Lisäksi kyseessä on vain osa ukrainalaisista, entä ne loput? Mainitaan tahoja jos toisiakin - ukrainalaiset työntekijät, välitystoimisto, MTK, ja lukuun voi ottaa myös suomalaiset maatalouden harjoittajat ja valtionkin. Puhutaan autokyyteistä, vakiolennoista ja charter-lennoista. Onko kaikilla sama maksaja?

Voi myös ajatella pidemmälle. Jos ukrainalainen maksaa matkansa itse, mistä ne rahat tulevat? Eli mistä hänen palkkarahansa tulevat? Eikö siinä ole valtiolla (ja EU:lla) mitään osuutta? Kuka ne rahat valtiolle (ja EU:lle) antaa? Onko eroa siinä, jos maajussi maksaa lennon ja sitten vähän heikompaa palkkaa, tai jos työntekijä maksaa lennon itse ja saa vähän parempaa palkkaa?

En ota kantaa siihen, onko hyvä vai huono asia, että meille tulee ukrainalaisia kausitöihin. Ei kuitenkaan minusta voi mitenkään sanoa, että matkan maksaja käy selvästi ilmi tästä artikkelista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuka maksaa nämä lennot?
Angus lopettaa viestinsä näin: "En ota kantaa siihen, onko hyvä vai huono asia, että meille tulee ukrainalaisia kausitöihin. Ei kuitenkaan minusta voi mitenkään sanoa, että matkan maksaja käy selvästi ilmi tästä artikkelista."

Eipä tuo nyt kovin selvä asia ole.

Mankala esitti kysymyksenoloisen väitteen maksajasta: "Ilmeisesti Suomen valtio?"
Tuolle ei löydy jutusta minkään laista perustetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pääskynen
Yhteisövaino
Nyt on selvinnyt että suomalaisetkin haluaisivat töihin maalle mutta maatilat haluavat palkata vain suomalaisia vain jos maatiloille maksetaan siitä palkkatukia, yritystukia ym

Eli orjia ovat vailla. Toinen yhtä vakava suomalaisten tele rikos on yhteisövaino, jossa viha ja melu tutkintapyyntökampanjan tarkoitus on lopettaa kohteen elämä joukkovoimalla
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jallu
Vast: Yhteisövaino
Mistä muka käy ilmi että maatilat eivät halua palkata suomaisia ilman palkkatukia tai muia yritystukia. Ei ainakaan ole mitään päätöksiä se suhteen olemassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Yhteisövaino
"Mistä muka käy ilmi että maatilat eivät halua palkata suomaisia ilman palkkatukia tai muia yritystukia. Ei ainakaan ole mitään päätöksiä se suhteen olemassa."
---------------
Maatilat eivät halua palkata suomalaisia koska heille pitää maksaa ihmismäistä palkkaa. Jos valtio maksaa palkkatukia, ehkä silloin suomalaiset kelpaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SaunaSivari
wink wink
Tässä olisi nyt MOT vähän penkomista, miten tämä kuvio maajussi-välittäjä-ukrainali toimii, kuka maksaa ja kenelle, ja minkä verran.
Ei tuollainen tilauslentokaan ihan halpa ole, edes/ istumapaikka laskettuna.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautis
Hei Vaan.
Hassu juttu kun itse olen aina luullut tukevani suomalaista maataloutta ostaessani kotimaista,suomalaista, avainlipullistaja kaikkea muuta diipadaapalla varustettua elintarviketta. En osta enää. Pois maataloustuet joilla tuetaan alipalkattujen ulkomaalaisten työllistämistä Suomessa. Sitäkin "ukea" on jaeltu muutenkin täysin leväperäisin perustein vain miten on mahdollista että maamme rikkain ketkumiljonääri on saanut vuodesta toiseen eniten kyseistä Tukea? Sairas maa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jylppy
Vast: Hei Vaan.
Ei toi oikeen kotimaiselta enää kuulosta...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää