Uutiset

Ex-komentaja Jarmo Lindberg perusti konsulttiyhtiön karenssiaikana – Puolustusministeriö aloittaa asiasta selvityksen

Entinen Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg kiistää rikkoneensa karenssisopimusta. Arkistokuva.
Entinen Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg kiistää rikkoneensa karenssisopimusta. Arkistokuva.

Puolustusministeriö selvittää Puolustusvoimien entisen komentajan Jarmo Lindbergin toimintaa karenssisopimukseen liittyen. Kyse on siitä, rikkoiko hävittäjävalmistajan lobbariksi siirtynyt Lindberg karenssisopimuksen ehtoja perustamalla Suomalainen kenraalikonsultointi Oy:n viime tammikuussa.

Hävittäjävalmistaja Lockheed Martinin konsultiksi siirtyneellä Lindbergillä on puolustusministeriön kanssa sopimus, joka rajoitti hänen siirtymistään toisen työnantajan palvelukseen tai yritystoiminnan aloittamista kuuden kuukauden ajan virkauran päättymisen jälkeenkin.

Lännen Media on nähnyt sopimuksen. Rajoitus voi astua voimaan reserviin siirtymisen jälkeen tilanteessa, jossa kenraalin uusi toimi liittyy hänen aiempiin virkatehtäviinsä.

Lindberg siirtyi reserviin 1. elokuuta vuonna 2019. STT kertoi tällä viikolla ensimmäisenä hänen siirtymisestään amerikkalaisen Lockheed Martinin hävittäjäkonsultiksi. Kaupparekisterin mukaan Lindberg on perustanut Suomalainen kenraalikonsultointi Oy:n muun muassa konsultointitehtävää varten jo tammikuussa 2020. Yhtiön yritystunnus on tullut voimaan 9. tammikuuta tänä vuonna.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupparekisteriin yritys on merkitty 16. tammikuuta alkaen. Vuoden 2019 elokuun alusta saakka laskettuna karenssisopimuksen mukainen kuuden kuukauden rajoitusaika on siten ollut voimassa vielä tammikuussa 2020, jolloin Lindbergin konsulttiyhtiö perustettiin.

Karenssisopimuksen mukaan Lindbergin on virkasuhteen päättymistä seuraavien kuuden kuukauden aikana ilmoitettava kirjallisesti Puolustusministeriöön "siirtymisestä toiseen palvelussuhteeseen tai tehtävään taikka elinkeinon-, ammatinharjoittamisen tai muun vastaavan toiminnan aloittamisesta". Ilmoitus pitää tehdä, jotta ministeriö voi kuulemisen jälkeen arvioida mahdollista rajoitusajan aloittamista.

Lindberg ei ole kuitenkaan ilmoittanut ministeriöön Suomalainen kenraalikonsultointi Oy:n perustamisesta, kertoo puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti. Hänen mukaansa ministeriön juristit aloittavat nyt asian selvittämisen.

– Laitamme juristit tarkastamaan (asiaa), Juusti sanoo.

Kenraali evp. Jarmo Lindberg kertoo omistavansa Suomalainen Kenraalikonsultointi Oy:n yhdessä läheistensä kanssa. Hän kiistää rikkoneensa karenssisopimusta.

– Yritys on laitettu rekisteriin, mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa (karenssiaikana), Lindberg sanoo.

Hänen mukaansa yhtiöstä ei ole ilmoitettu ministeriöön, koska ”ei ole mitään ilmoitettavaa, kun ei ole mitään toimintaa.”

Osakeyhtiölain perusteella yritystoiminta kuitenkin alkaa rekisteröinnistä. Lain mukaan ”osakeyhtiö on osakkeenomistajistaan erillinen oikeushenkilö, joka syntyy rekisteröimisellä”.

Karenssisopimukseen on kirjattu myös Lindbergiä ja ministeriötä koskevia taloudellisia ehtoja. Rajoitusehdon tullessa voimaan virkamiehelle maksetaan korvaus, joka on suuruudeltaan enintään virkamiehen puolen vuoden palkka.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sopimuksessa on myös sanktiopykälä mahdollisesta sopimusrikkomuksesta. Sakon suuruus on sopimuksen mukaisen kokonaiskorvauksen määrä kaksinkertaisena. Komentaja Lindbergin verotettavat ansiotulot olivat vuonna 2017 vuonna 146 136 euroa.

Karenssisopimuksella pyritään estämään virkatehtävässä saadun tiedon hyödyntämistä uudessa työtehtävässä valtion edun vastaisesti. Ministeriön mukaan tämä koskee "esimerkiksi salaisia tai muuten suojattuja tai arkaluonteisia tietoja, joita virkamies on virkasuhteessaan saanut tietoonsa".

Kansliapäällikkö Juusti kuvaa Lindbergin siirtoa Lockheed Martinin konsultiksi yllättäväksi. Hän muistuttaa, että karenssilainsäädännön valmisteluvaiheessa puolustusministeriö piti minimiaikana vuoden karenssiaikaa. Lainsäädännössä päädyttiin kuitenkin puoleen vuoteen. Hän ei halua suoraan kommentoida sitä, onko Lindbergin siirtyminen konsultiksi ongelmallista HX-hankkeen kannalta.

– En ota siihen oikeastaan kantaa sen enempää kuin sen, että karenssilainsäädännön rakennusvaiheessa pidimme vuotta minimiaikana (karenssiajaksi) ministeriössä, Juusti sanoo.

Lindberg on HX-konsulttien joukossa harvinaisuus, koska hän siirtyi konsultiksi hyvin nopeasti virkauransa päättymisen jälkeen. Hänellä on ollut vielä viime syksynä virassa ollessaan pääsy keskeisiin HX-hankkeen tietoihin ja eri osapuolten tarjouksiin.

HX-hankkeessa korvataan nykyisin Ilmavoimien käytössä olevien Hornetien suorituskyky monitoimihävittäjillä. Puolustusvoimat on linjannut tarjouspyynnössä hankittavien koneiden määräksi 64 kappaletta ja hankkeen hintakatoksi 10 miljardin euroa.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) on tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa keskusteluaan päättänyt perjantaina, että lobbarien roolia hävittäjähankkeessa rajoitetaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hankkeen virkamiesvalmistelussa on vastaisuudessa pidättäydyttävä kaikista yhteyksistä HX-hävittäjähankkeen tarjoajia edustavien konsulttiyritysten ja konsulttien kanssa. HX-hanke tulee vetoamaan myös kaikkiin tarjoajiin, jotta konsultteja ei käytettäisi enää myöskään virallisissa neuvotteluissa.

HX-hanketta tunteva lähde kertoo, että konsultit ovat tähän saakka osallistuneet varsinaisiin tapaamisiin hyvin vähän. Konsultit ovat sen sijaan toimineet laajasti hankkeen taustalla ja tähän toimintaan ei ole tulossa muutosta. Kaikkosen ja Niinistön keskustelujen pohjalta laaditut rajoitukset eivät siis todellisuudessa muuta merkittävästi konsulttien toimintaa HX-hankkeessa.

Esimerkiksi Saabin konsulttina hankkeessa on Nobilitas Oy:n kautta Ilmavoimien entinen esikuntapäällikkö, prikaatikenraali evp. Kari Salmi. Dassaultin asiantuntijana on Merivoimien entinen komentaja, evp. vara-amiraali Kari Takanen.

Puolustusvoimien entinen komentaja Juhani Kaskeala toimii puolestaan Blic Oy:n kautta Boeingin konsulttina. Ex-puolustusministeri Jan-Erik Enestam (r) lobbaa hankkeessa BAE Systemsin Eurofighter Typhoon-hävittäjiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
JMS
And justice for all...
En ole läheskään aina ollut kovin innoissani nähdessäni, mihin Taneli on tällä kertaa hampaansa iskenyt, joskus toiminta on tuntunut jopa aavistuksen asenteelliselta..
Tällä kertaa en voi kuitenkaan lainkaan moittia toimeliasta miestä.
"Siipiveikot" tuntuvat päättäneen jo keskuudessaan valitun konetyypin, ainakin pahasti alkaa näyttää siltä.
Powerplayn makua vahvasti ilmassa..
Lentäjät ovat kuitenkin vain yksi kolmasosa aseen käyttäjistä, niin hullunkuriselta kun se ehkä tuntuukin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: And justice for all...
JMS: ""Siipiveikot" tuntuvat päättäneen jo keskuudessaan valitun konetyypin, ainakin pahasti alkaa näyttää siltä.
Powerplayn makua vahvasti ilmassa..
Lentäjät ovat kuitenkin vain yksi kolmasosa aseen käyttäjistä, niin hullunkuriselta kun se ehkä tuntuukin."

Siipiveikoilla JMS varmaan tarkoittaa Lindbergin ilmavoimat-taustaa, ennen kuin perusti niinkin nasevasti nimetyn firman kuin 'Suomalainen kenraalikonsultointi Oy'.

Vastapainoksi on sitten JMS:n hehkuttama Admiral Consulting Oy joka lobbaa JMS:n kovasti hehkuttamaa Super Hornetia.
Tuonkin firman takaa löytyy entinen puolustusvoimain komentaja. Hän edustaa sitä aselajia jossa huhujen mukaan varusmiespalveluksen päätteeksi sotilaspassin sijasta saa kalastuskortin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Einari
Epäilyttää...
I have a bad feeling about this...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnim
On(han) sitä, miltä näyttää?
"Yritys on laitettu rekisteriin, mutta sillä ei ole ollut mitään toimintaa (karenssiaikana), Lindberg sanoo. "

Suomessa ei todellakaan kannata laittaa yritystä pystyyn jos ei ole 1) myytävää tuotetta valmiina, 2) valmista asiakasrekisteriä ja 3) valmista tilauskantaa. Muu on rahan haaskausta - toisin on, jos löytyy joviaalit toiminnan rahoittajat (joiden kanssa on asiasta jo sovittu ja mahdollisesti sopivaa tietoa jaettu, jotta rahoitukselle on saatu sopiva vakuus).

Jokainen, joka tietää paljonko yritystoiminnan kulut on, ei laita "huvikseen" tai "ilman tietoa tuloista" firmaa pystyyn. Ei vaikka kuinka olisi saanut palkkaansa verotuloista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hapansilakka-liike
Jenkit maksaa, lisää verotettavaa
Varmasti saaneet parasta ymmärtämystä ja maksavat siitä, josta maamme kiittää maksettuina veroina.
Win-win, eikö?
Päätös tehdään muilla perusteilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.