Kotimaa

Kolumni: Toivotan opettajille voimia ja paneutumista uudessa tilanteessa – ja rajuimmille jäitä hattuun: Ei nyt suututa kaikesta

Matti Posio
Matti Posio

Vielä on aikaista arvioida, jääkö koronakevään 2020 ikäluokka koululaitoksen historiaan kaikkien aikojen parhaana vai väliinputoajana, jonka opintie uuvahti maaliskuussa kotona istumiseen.

Opetus voi olla erinomaista ja oivaltavaa etäoloissa, kuten normaalioloissakin. Yhtä hyvin se voi jättää toivomisen varaa.

Varmaa on vain, ettei kaikki koskaan miellytä kaikkia kaiken aikaa.

Opettajien palaute kielii pinnan kiristymisestä. Kun toimittajamme Armi Auvinen kirjoitti jutun (LM 28.3.) arjestaan ekaluokkaa käyvän etäkoululaisen kanssa, sähköposti alkoi laulaa kiukkuisesti. Kiitostakin sateli.

Jutussa Lapin yliopiston erityispedagogiikan dosentti Tanja Äärelä sanoi, ettei pelkkä Wilma-viesti ole etäopetusta. Pitää nähdä opettajan naama ruudulla joka aamu. Äärelä ei esimerkiksi hyväksynyt selitystä, ettei opettaja ehtisi opettaa, koska tämän pitää hoitaa omiakin lapsia. Silloin ei toteutuisi palkanmaksuperuste.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

"Kuilu oppilaiden välillä kasvaa jo nykykoulussa. Etäopetus eriarvoistaa oppilaita entisestään", Äärelä totesi.

Eka- ja tokaluokkalaisten opetus on olennaisilta osiltaan vuorovaikutusta. Selvää on, ettei virtuaaliyhteyksillä kyetä samanlaiseen vuorovaikutukseen kuin tavanomaisissa oloissa. Ilmeisesti tätä ei kuitenkaan saisi sanoa ääneen.

Toimittaja sai parikymmentä henkilökohtaista viestiä opettajilta ja vanhemmilta. Osassa hänet leimattiin huonoksi vanhemmaksi ja "kusipääksi". Dosentin facebook-profiilissa asia keskustelutti yli 200 kommentin verran.

"#*&! mikä nillittäjä, toivottavasti tuommoiseen iskee korona ja lujaa, niin oppisit maailmasta jotain!" julisti yksi sähköposti toimittajalle ja dosentille. Kivuliasta kuolemaahan siinä toivoteltiin.

Tilanne on kaikille uusi. Opetus on täytynyt nopeassa tahdissa järjestää virtuaaliyhteyksillä ja niin, että oppilaat istuvat kodeissaan vanhempiensa kanssa. Vanhemmilla on etätöitä ja taloushuolia.

Ihme olisi, jos kaikki sujuisi saumattomasti kertaheitolla.

Etätöihin sopeutuneiden toimittajien tehtävänä on myös kriisioloissa kysyä ja kyseenalaistaa. Ilman julkista keskustelua ei yhteiskunta toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi kysymme hallitukselta esimerkiksi, miten oppivelvollisuus toteutuu loppukevään aikana? Kuinka erityistarpeisten oppilaiden oikeudet toteutuvat?

Osaa oppilaista ei tavoiteta lainkaan. Miten kurjaa mahtaakaan kodeissa olla nyt niillä, joilla tavallisestikin on kotona ihan kamalaa? Varmaan sama huolettaa myös opettajia.

Toimittaja sai parikymmentä henkilökohtaista viestiä opettajilta ja vanhemmilta. Osassa hänet leimattiin huonoksi vanhemmaksi ja "kusipääksi". Dosentin facebook-profiilissa asia keskustelutti yli 200 kommentin verran.

Opetusministeri Li Anderssonilta (vas) toimittajamme Joonas Kuikka kysyi maanantai-illan suorana televisioidussa tiedotustilaisuudessa, mitä poikkeustoimia vielä harkitaan. Voidaanko esimerkiksi syyslukukauden alkua aikaistaa, kun opetuksen tehokkuus ei tässä tilanteessa ihan vastaa normaalioloja?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toimittajan tehtävä on kysyä. Hallituksen pitää vastata, etenkin valmiuslakien aikana, kun koronariskin takia tiedottaminen tapahtuu videoyhteyksillä – ja kysyminen videolinkin tai valtioneuvoston viestintäjohtajan välityksellä. Vastauksessaan Andersson viittasi siihen, että kunnat päättävät lukuvuoden alkamisen ajankohdan. Ei hän ajatusta sulkenut poiskaan.

"Toimittajanne kommentti kevään tehottomammasta opetuksesta eilisessä hallituksen tiedotustilaisuudessa oli ala-arvoinen. Se teki täysin tyhjäksi opettajien, oppilaiden ja kotien tekemän työn. Kaikki joutuivat käytännössä yhdessä yössä keksimään polkupyörän uudestaan ja opettelemaan täysin uuden tavan tehdä työtään ja opiskella. Mahtaisi kesällä olla Suomen kouluissa virkeitä työntekijöitä ja oppilaita, jos lukuvuoden alkua vielä aikaistettaisiin tämmöisen 'tehottoman' kevään jäljiltä. Kyllä lämmitti ympäripyöreää päivää tekevän opettajan mieltä!" kommentoi eräs opettaja Facebook-viestillä.

Vakuutan, ettei kysymys sisältänyt opettajien työn halveksintaa. Toimittajan kuuluu hakea uutista, vaikkei sekään aina miellytä. Raskaan kevään jälkeen opettajilta vielä leikattaisiin kesälomasta.

Iso osa opettajien palautteesta toimitukselle on fiksua ja asiallista, kuten hienolle ammattikunnalle kuuluu. Räikeimmistä haistatteluista ei voi varmaksi sanoa, onko kirjoittaja oikean oloisesta nimestä huolimatta opettaja vai ammattimainen trolli.

Toimituksiin tuleva palaute kertoo hermostumisen ja raivostumisen olevan nyt herkässä kautta yhteiskunnan. Kiihdyksissä aletaan helposti haukkua vähäisestä asiasta ja väärää puuta.

Kun kyse on terveyskriisistä, talouskriisistä ja kokonaisen sukupolven ainutkertaisesta koulukeväästä, suosittelen kaikille jäitä hattuun. Pienistä tappelemalla ja joka sanomisesta suuttumalla ei tätäkään sotaa voiteta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjoittaja on Lännen Median yhteistuotannon päätoimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
ulkopaikkakuntalainen
kiteytys
Löytyy lauseesta "Kaikki joutuivat käytännössä yhdessä yössä keksimään polkupyörän uudestaan ja opettelemaan täysin uuden tavan tehdä työtään ja opiskella." KUka sanoi, että se piti yhdessä yössä keksiä? Koulu on nykyään on/off periaatteella toimiva ja siinä on ongelma. Opettajille jäitä hattuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
ADD ja ADHD
Juttelin tänään Kajaanissa asuvien serkkuni ja hänen kahden nuorensa kanssa. Vanhemmalla ADD ja nuoremmalla ADHD, molemmat diagnosoitu. Väliin opiskelu on koulussakin ollut hankalaa ja nyt entistään hankalampaa, mutta nyt syynä eivät ole oppilaat vaan opettajat.

Molemmat kertoivat opettajiensa tekemisistä ja satojen kilometrien päähänkin alkoi hahmottua, että kaikki ei ole kuten pitäisi.
Vanhempi kuittasi kertomansa sanomalla, että ”ei kai ne osaa etäopettaa, kun eivät saa käytettäviä ohjelmia ja sovelluksia auki tai toimimaan lähiopetuksessakaan, vaan oppilaat joutuvat auttamaan heitä luokassa”.

Nuorten molemmat vanhemmat ovat korkeakoulutettuja (äiti tietotekniikan parissa) ja kotona etätöissä, sekä hyvin kykeneviä tarvittaessa auttamaan diginatiivejaan, joille ohjelmat tai sovellukset ja niiden käyttö ei todellakaan ole ongelma.
Ongelma on aivan muualla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tilastonlukija
Hyöty?
Jos syyslukukausi alkaisi aiemmin, miten se hyödyttäisi esimerkiksi tämän kevään yhdeksäsluokkalaisia? Arvosanat olisi annettu kaikille keväältä, kuka päättäisi, mitä ja miten pitää opiskella lisää? Myös toimittajalle soisi jäitä hattuun uutisten metsästyksen huumassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.