Kotimaa

Lintilä keskustelee Finnveran johdon kanssa – suhdannelainoja avuksi kriisiin joutuneille matkailualan yrityksille

Elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo, että Finnveralla on hyvä ymmärrys matkailualalla syntyneeseen tilanteeseen ja kokemusta suhdannelainoista.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo, että Finnveralla on hyvä ymmärrys matkailualalla syntyneeseen tilanteeseen ja kokemusta suhdannelainoista.

Helsinki

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) tapaa huomenna keskiviikkoaamuna Finnveran johdon. Keskusteluissa nousee esille matkailualan hätähuuto. Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti sanoi Lännen Median haastattelussa, että kassakriisi ja yt-neuvottelut uhkaavat nyt monia vakavaraisia matkailualan yrityksiäkin, ja alalle tarvitaan nyt nopeasti hätäapua.

– Käydään läpi Finnveran liikkumatila ja se, mitä elementtejä on, elinkeinoministeri Lintilä sanoo.

Käytännössä kyseessä ovat suhdannelainat yritysten käyttöpääoman turvaamiseksi.

Lintilän mukaan Finnveralla on kokemusta suhdannelainojen ja -takausten käyttöönotosta vuoden 2008 finanssikriisin ajalta.

– Finnvera tuli silloin mukaan ketterästi, ja heillä on ymmärrys tällaista tilannetta kohtaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suhdannelainat ja -takaukset on tarkoitettu pk-yrityksille ja enintään 1 000 henkilöä työllistäville suurille yrityksille, joiden rahoituksen saatavuus on suhdannetilanteessa vaikeutunut.

Lintilä kuitenkin muistuttaa, että Finnvera on osakeyhtiö ja sitä sitoo laki ja omat säädökset.

– Totta kai toimitaan niillä liikkumatiloilla kuin Finnveralla on ja uskon, että liikkumatilaa on. Samaan hengenvetoon on muistettava se, että yrityksen, jota Finnvera lähtee rahoittamaan käyttöpääomalainalla, on oltava lähtökohtaisesti kunnossa.

Lintilän mukaan Finnveran taloustilanne on hyvä, mutta sen rahoitusta on mahdollisuus katsoa myös lisäbudjettien yhteydessä.

– Ei me päästetä tilannetta siihen, että Finnveralla olisi mahdollisuus toimia, mutta siltä loppuvat rahat.

Lisäbudjetti on arvioitu tehtäväksi toukokuussa, mutta sitä voidaan joutua aikaistamaan korona-viruksen vaikutusten takia. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriö voi tarvita lisärahoitusta.

Alihankintaketjuja takaisin Suomeen

Matkailualan lisäksi Lintilä saa viestejä alihankintaketjujen pettämisestä korona-viruksen takia. Monet yritykset kärsivät komponenttipulasta.

– Tämä on nyt se kohta, jossa meidän pitää käydä läpi sitä, kuinka me pystyttäisiin palauttamaan kotimaahan alihankintaketjuja. Se ei ehdi todennäköisesti tähän hätään, koska tilanne menee toivottavasti ohi. Jatkoa varten alihankintaketjujen siirtämiset pitää käydä läpi.

Lintilä kertoo, että esimerkiksi Ranskaan on palautunut lääketeollisuuden alihankintaketjuja.

Lue myös: Matkailuala huutaa nyt valtiolta hätäapua – kassakriisi uhkaa isoa joukkoa matkailuyrityksiä

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.