Kotimaa

Suomen ratahankkeet kovassa kilpailussa EU-rahoista – "Uskomme, että tulemme pärjäämään"

Suomi haluaisi saada EU-rahaa suunnittelutyöhön Turun tunnin junaan ja Suomi-rataan Helsingistä Tampereelle. Pienempiä potteja haetaan Pasila-Riihimäki rataosuudelle ja Vantaan ratikalle
Suomi haluaisi saada EU-rahaa suunnittelutyöhön Turun tunnin junaan ja Suomi-rataan Helsingistä Tampereelle. Pienempiä potteja haetaan Pasila-Riihimäki rataosuudelle ja Vantaan ratikalle

Suomi kisaa EU:n ratahankkeisiin jakamista tukirahoista 180 muun hankkeen kanssa, mikä tarkoittaa, että Suomen hankkeiden pitää olla kärkipäässä saadakseen EU-rahoitusta. Tämä käy ilmi komissiolta saaduista tiedoista. Laskennallisesti potista riittää rahoitusta vain noin neljäsosalle hankkeista.

Keskeinen rahanjakokriteeri on hankkeiden valmiusaste.

– Olemme tehneet hartiavoimin hyvää valmistelutyötä. Rahoituksen haun ohjeistusta on luettu tarkkaan ja mietitty, mille hankkeelle kannattaa hakea tukea, sanoo liikenneneuvos Marjukka Vihavainen-Pitkänen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Suomi hakee Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun Euroopan komissiolta rahoitustukea. Lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle. Yhteensä haetaan 76,85 miljoonaa euroa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rahoitusta haetaan verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF Connecting Europe Facility), joka edistää Euroopan laajuisen TEN-T -liikenneverkon investointeja.

Onnistuakseen mahdollisimman hyvin Suomi on pilkkonut rahoitushakemuksensa viideksi erilliseksi hankkeeksi.

– Uskomme, että tulemme pärjäämään kilpailussa muiden hankkeiden kanssa, sanoo Vihavainen-Pitkänen.

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) ja sittemmin Sanna Marinin (sd.) hallitukset kirjasivat hallitusohjelmiinsa, että hallitus käynnistää kolme ratahanketta. Hallituksen aktiivisuus on kohdistunut Turun tunnin junaksi -kutsuttuun Turun suunnan ratahankkeeseen ja Suomi -rataan, joka tarkoittaa päärataa Helsingistä Tampereelle.

Neuvottelut hankeyhtiöiden perustamisesta junnasivat kuukausikaupalla ratavarren kuntien kanssa, kunnes ne saatiin helmikuussa valmiiksi. Yhtenä vauhdittajana oli EU-rahoituksen hakuaikataulu.

EU:n CEF-rahoituksessa ei ole maakohtaisia kiintiöitä, vaan rahoista kilpailevat kaikkien jäsenmaiden hankkeet keskenään.

Komissio arvioi ja valitsee hankkeet ulkopuolisten riippumattomien asiantuntijoiden avustuksella.

Yksi poikkeus kilpailuperiaatteen noudattamisesta kuitenkin on. EU:n heikommin kehittyneille niin sanotuille koheesiomaille on varattu osassa CEF-rahoitusta oma kiintiönsä.

Esimerkiksi Suomea kiinnostavasta 1,1 miljardin euron osarahoituspotista yli puolet, 600 miljoonaa euroa, on varattu koheesiomaille.

Koheesiomaihin kuuluu 15 EU:n 27:stä jäsenmaasta. Koheesiomailla tarkoitetaan itäisen EU:n jäsenmaita, joiden bkt jää alle 75 prosenttiin EU:n keskiarvosta.

Suomella on hyvä historia CEF-rahojen saamisessa. Edellisellä rahoituskaudella 2014-2019 Suomi sai 44 hankkeeseen 179,6 miljoonaa euroa. Rahat menivät suurelta osin satamahankkeisiin.

Tosin suuret jäsenmaat kahmivat yleensä myös suuret rahat liikennehankkeillaan. Saksa sai samalla jaksolla 111 hankkeeseen 2,3 miljardia euroa. Niillä rahoitettiin Saksassa pääasiassa rautateiden rakentamista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tausta

Hankkeita 262,

kova kisa rahasta

EU jakaa käynnissä olevalla rahoituskierroksella CEF-rahoitusta liikennehankkeisiin 1,4 miljardia euroa. Hakemuksia tuli jäsenmaista 262 hankkeeseen 4,5 miljardin euron verran.

Rahoilla tuetaan kaikkien liikennemuotojen; rautateiden, teiden, satamien ja lentokenttien rakentamista. Rahoitusta ei ole jyvitetty maakohtaisesti, mutta heikommin kehittyneille 15 koheesiomaalle on noin puolet 1,4 miljardin euron potista.

Suomen ratahankkeet, Turun tunnin juna ja Suomi-rata, kilpailevat 1,1 miljardin euron suunnittelurahoituspotista. Samoja rahoja tavoittelee 180 hanketta eri EU-maista, yhteissummaltaan 4 miljardia euroa.

Suomen tavoitteena on saada potista 76,85 miljoonaa euroa Turun tunnin junaan ja Suomi-rataan liittyvään suunnittelutyöhön sekä lisäksi Pasila-Riihimäki- radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Näitten varaan on laskettu liikaa?
Tähän asti on puhuttu ilmaisesta EU-rahasta, jota jaetaan, jos vaan ymmärtää hakea.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Hullun hommaa?
Ensin Suomi maksaa EU:lle 580 miljoonaa euroa vuodessa jäsenyydestään. Sitten päättäjät luulevat voittaneensa jotain vastikkeetonta rahaa, jos onnistuvat saamaan työllä ja tuskalla siitä 78 miljoonaa takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hullun hommaa?
Suomen hyödyt EU:ssa olemisesta ovat miljardeja euroja vuodessa. Ei kai kukaan muuten menisi näin hulluun sopimukseen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.