Kotimaa

Vihreää valoa Tunnin junalle ja Suomi-radalle – talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa etenemistä

TS/Marttiina Sairanen
Kun Tunnin juna joskus valmistuu, Kupittaalta Pasilaan pääsee 67 minuutissa.
Kun Tunnin juna joskus valmistuu, Kupittaalta Pasilaan pääsee 67 minuutissa.

Turun tunnin junan sekä Helsingin ja Tampereen nopean junayhteyden käsittävän Suomi-radan suunnittelun aloittaminen sai lisävauhtia tiistaina.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi ratojen hankeyhtiöiden osakassopimusten hyväksymistä ja yhtiöiden perustamista yhdessä vähemmistöosakkaiden kanssa.

Taustalla on 13. helmikuuta saavutettu yhteisymmärrys valtion, kuntien ja Finavian välillä.

Tällöin sovittiin hankeyhtiöiden perustamisesta ja eri osapuolten rahoitusosuuksista. Valtiolle tulee kumpaankin yhtiöön 51 prosentin enemmistöomistus.

Kunnista Turun tunnin radan yhtiössä ovat mukana Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Kustannusarvio on noin 2,8 miljardia euroa.

Suomi-radan hankeyhtiössä ovat mukana muiden muassa Helsinki, Tampere, Vantaa, Oulu, Pori, Vaasa, Hämeenlinna, Seinäjoki, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Riihimäki, Lempäälä, Pirkkala, Akaa, Janakkala, Orivesi ja Vesilahti.

Rakennuskustannuksiksi on arvioitu 4,6–5,7 miljardia euroa.

Seuraavaksi hankkeille haetaan Euroopan unionin CEF-rahoitustukea. Osakassopimukset käsitellään keväällä myös kuntien luottamushenkilöelimissä ja Finavian yhtiökokouksessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.