Vesterbacka perusti uuden rahoitusyhtiön Tallinna-tunnelille, tyrmää tunnelia ruotineen Viron tiedusteluraportin

Liikemies Peter Vesterbacka sanoo, että Viron ulkomaantiedustelun raportissa on paljon asiavirheitä. Tallinna-tunneliin haetaan parhaillaan lisärahoitusta muun muassa pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä, Vesterbacka kertoo.

Liikemies Peter Vesterbacka sanoo, että Suomen ja Viron välinen rautatietunneli on tavoitteena saada avattua liikenteelle vuonna 2024. Rakentaminen vie hänen mukaansa noin kaksi vuotta.
Liikemies Peter Vesterbacka sanoo, että Suomen ja Viron välinen rautatietunneli on tavoitteena saada avattua liikenteelle vuonna 2024. Rakentaminen vie hänen mukaansa noin kaksi vuotta.

Petteri Lindholm

Helsinki

Helsinki–Tallinna-tunnelin puuhamiehet Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen ovat perustaneet tunneliyhtiönsä rinnalle rahoitusyhtiö Finest Bay Area Investment Management oy:n.

– Rekisteröimme uuden yhtiön, joka liittyy tunnelin rahoitukseen. Kyse on lisäpalikasta, joka helpottaa rahoituksen teknistä järjestämistä, puhelimitse Vietnamin-matkalta tavoitettu Vesterbacka kommentoi Lännen Medialle.

Yhtiön perustamisilmoitus on merkitty kaupparekisteriin viime perjantaina 14. helmikuuta, ja se on rekisteröity perustetuksi kuluvan viikon maanantaina 17. helmikuuta.

Vesterbacka ja Valtonen omistavat kumpikin puolet yhtiön osakkeista. Valtonen toimii hallituksen puheenjohtajana ja Vesterbacka on hallituksen varsinainen jäsen, minkä lisäksi hallituksessa on yksi varajäsen.

Kaksikon aiemmin, kesällä 2018 perustama ja yhdessä omistama tunnelihanketta ajava kehitysyhtiö kantaa nimeä Finest Bay Area Development.

Tallinna-tunnelin rahoitus on tarkoitus kerätä kokonaan yksityisistä lähteistä.

Vesterbackan ja Valtosen tunneliyhtiö Finest Bay Development ja kiinalaistaustainen Touchstone Capital Partners solmivat viime vuoden maalikuussa aiesopimuksen 15 miljardin euron rahoituksesta Tallinna-tunnelille. Aiemmin tunnelihanke sai suunnittelua ja luvitusta varten 100 miljoonaa euroa dubailaiselta rakennusyhtiö ARJ Holdingilta.

Vesterbacka sanoo, että rahoitusta pyritään täydentämään vielä "paikallisilla rahoittajilla". Keskustelut ovat käynnissä muun muassa eläkeyhtiöiden kanssa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja muualla Euroopassa.

– Uskon, että saamme näitäkin toimijoita ihan hyvin mukaan. Infrahankkeet ovat nyt aika kiinnostavia sijoituskohteita, kun korot ovat alhaalla, Vesterbacka toteaa.

Viron ulkomaantiedustelupalvelun Välisluureametin tuoreessa vuosiraportissa ruoditaan tunnelihankkeen rahoittajia.

Tiedusteluraportin mukaan "viime aikoina on liikkunut huhuja mahdollisuudesta", että tunnelin rahoittaisikin China Investment & Construction Group -yhtiö (CICG), jonka omistajissa on myös Kiinan valtion omistamia yhtiöitä.

Vesterbackan mukaan "kaikki on mahdollista", mutta juuri nyt ei ole uutta kerrottavaa.

– Meillä on useita keskusteluja käynnissä Kiinaan ja muualle, mutta uusia sopimuksia ei toistaiseksi ole.

CICG:n on perustanut kiinalainen Kenny Song, joka on myös aiesopimuksen tunnelista solmineen Touchstone Capital Partnersin perustaja ja pääomistaja.

CICG on verkkosivujensa mukaan Touchstone Capital Partnersin, turkkilaisen Gama Holdingin ja kiinalaisten valtio-omisteisten infra- ja rakennusyhtiöiden yhdessä omistama.

Vesterbackan ja Valtosen tunneliyhtiön kanssa aiesopimukset viime kesänä solmineet rakennusyhtiöt China Railway International Group ja China Communications Construction Company ovat mukana CICG:ssä.

Viron raportissa kirjoitetaan, että CICG olisi hankkimassa pääomia listautumalla pörssiin. Kiinalaisyhtiöiden pörssilistautumiset viittaavat raportin mukaan usein Kiinan valtionyhtiöiden osallisuuteen hankkeissa.

Kiinalainen raha tunnelihankkeessa on herättänyt keskustelua ja huolta Kiinan valtion roolista.

Touchstonella on kytkökset Kiinan valtion kansainväliseen One belt, one road -projektiin (OBOR), jota on nimitetty Suomessa Uudeksi silkkitieksi. Kiinan valtion jättimäinen ohjelma pitää sisällään useita suuria infrastruktuurihankkeita ympäri maailmaa.

Viron ulkomaantiedustelun raportissa turvallisuusasiantuntijat arvioivat, että Kiinan strategiana on hankkia ulkomailla poliittista valtaa ja vaikutusmahdollisuuksia osallistumalla infra- ja liikennehankkeiden rakentamiseen. Vastaavia arvioita on esitetty monissa länsimaissa.

Myös esimerkiksi ulkoministeriön Eurooppa- ja lähialueviestinnän johtaja Ville Cantell huomautti aiesopimuksen julkaisun jälkeen, että kiinalaisrahoitusta on arvioitava myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta.

Vesterbacka sanoo Viron raportissa esitettyjä arvioita Kiinan vaikuttamispyrkimyksistä "yleisen tason spekulaatioiksi, jotka ovat kevyesti perusteltuja".

– Ei voida tietenkään olla naiiveja ja sinisilmäisiä, totta kai kaikki maailman suurvallat hakevat vaikutusvaltaa. Yksittäisessä hankkeessa on kuitenkin kysyttävä, mitä vaikutusvaltaa siitä saa.

Oleellisinta on Vestarbackan mukaan se, että tunnelihanke on järjestetty niin, että enemmistöomistus ja määräysvalta säilyvät koko prosessin ajan Suomessa. Se on hänen mukaansa toissijaista, mistä muu rahoitus tulee.

– Myös kiinalaisrahoittajat ja toimijat ymmärtävät tämän hyvin, että enemmistöomistus pysyy Suomessa.

Vesterbacka huomauttaa myös, että Touchstonen 15 miljardin rahoituksesta vain 30 prosenttia on suoraa sijoitusta ja loppuosa lainaa, mikä ei vaikuta tunneliyrityksen omistukseen.

– Haluan myös huomauttaa, että olemme koko ajan kertoneet, että avoimesti, että Touchstonen taustalla on useita Kiinan valtion omistamia firmoja.

Viron ulkomaantiedustelun raportin mukaan Britannian viranomaiset olivat poistamassa Tallinna-tunnelin rahoittamisesta sopimuksen tehneen Touchstonen Britanniaan rekisteröityä yhtiötä maan kaupparekisteristä kesällä 2019.

Yhtiöllä oli Viron tiedusteluraportin mukaan viime lokakuussa kirjatun ilmoituksen perusteella pääomia vain yksi punta.

Raportin kohdat eivät Vesterbackan mielestä kerro mitään Touchstonen todellisesta rahoituskyvystä.

– On tavallista, että perustetaan useita yhtiöitä ja eri projekteille omat hankeyhtiönsä, joissa on erilaisia määriä pääomaa. Minua tämä ei huoleta.

Tiedusteluraportin Vesterbacka tyrmää yleisellä tasolla "kevyellä kädellä tehdyksi" ja sanoo, että raportti vilisee asiavirheitä.

– Mitään tietoja ei tarkistettu meiltä tai muilta asianomaisilta. Raportti ei antanut kauhean ammattitaitoista tai uskottavaa kuvaa kirjoittajista. En tiedä, oliko taustalla jotakin muita tarkoitusperiä.

Lue myös:

Kommentti: Maassa maan tavalla – Viron tiedustelupalvelu puhuu uhkista nimillä, Supo ohjaa lukemaan rivien välit

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Mankala
Ennen Helvetia jäätyy
Kuin tässä tunnelissa kulkee edes resiina. Kiinalaiset voivat hölmöyksissään myöntää 10 miljardia lainaa näille ruudinkeksijöille, mutta eläkeyhtiöt ei ikinä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Juuh
Hyvä että jollain riittää puhtia tämmöseen pikku puuhasteluun. Jos tä olis valtiollinen ni saataisi valmista ihan heti 2200 -luvulla :)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sankopantsa
Oikopolkuja
Tällä kaverilla tuntuu olevan kaikessa tekemisessä kiire. Hänen valitsrmiaan opiskelijoita ei olisi saanut enää tutkia laittoman maahanmuuton vinkkelistä ja oma tunnelikin pitää saada.

Pari asiaa, joissa hänellä on jäänyt kotiläksyt tekemättä. Miljoonat laivamatkustajat eivät halua siirtyä juniin, toki ehkä työmatkalla olevista osa voisi mennä. Kaikki eivät noin pitkään tunneliin edes pystyisi menemään. Toiseksi Virosta puuttuu käytännössä nykyaikainen rataverkko, joten riittävän nopeita jatkoyhteyksiä ei ole olemassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »