Kotimaa

Suomalaisyritykset kärsivät komponenttipulasta koronaviruksen takia – "Joka päivä useampi huomaa, että asiat alkavat loppua"

Kiinasta tuodaan paljon osia ja materiaaleja esimerkiksi elektroniikka- ja autoteollisuuden tarpeisiin. Kuvituskuva Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalta.
Kiinasta tuodaan paljon osia ja materiaaleja esimerkiksi elektroniikka- ja autoteollisuuden tarpeisiin. Kuvituskuva Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalta.

Suomalaisyrityksillä alkaa olla pulaa osista ja materiaaleista, kun koronavirus on jumittanut Kiinassa sekä tehtaiden tuotannon että logistiikan.

– Kiinassa on ollut kaikki neljä viikkoa seis, ja samaan aikaan täällä käyvät tehtaat. Kun Kiinasta ei ole tullut täydentäviä toimituksia, se on alkanut näkyä. Tehtaan omat varastot riittävät tyypillisesti viikon tai pari, kertoo johtaja Kalle Kivekäs Business Finlandista.

– Merillä on vielä paljon tavaraa, mutta sielläkin on ollut parin viikon ajanjakso, kun isot kiinalaiset satamat ovat olleet kiinni. Joka päivä useampi huomaa, että asiat alkavat loppua.

Kivekkään mukaan komponenttipula voi tarkoittaa yrityksille mittavia taloudellisia menetyksiä. Riippuu valmistettavasta tuotteesta, kuinka iso ongelma on.

Yksinkertaisimmillaan puuttuva komponentti voidaan vaihtaa toiseen, jos sellainen on saatavilla muualta päin maailmaa. Moni yritys on jo vaihtanut kiinalaista alkuperää olevia komponentteja esimerkiksi suomalaisiin vaihtoehtoihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tilanne on toinen, jos valmistettava tuote on esimerkiksi lääketieteellinen instrumentti tai kone, jonka pitää täyttää tietyt vaatimukset ja sertifikaatit.

– Kaikki osat on pitänyt tyyppihyväksyttää, testata ja sertifioida osana laitteen myyntilupaprosessia. Jos sellaisia komponentteja ei voi saada muualta, toisen tai kolmannen lähteen vaihtoehtoisten osien hyväksyntäprosessi vie pahimmillaan kuukausia, Kivekäs kertoo.

Nykypäivän tuotantoketjut ovat riippuvaisia tavaravirroista, jotka tulevat joka puolelta maailmaa. Kiinassa valmistetaan paljon osia ja materiaaleja, joita käytetään erilaisten tuotteiden valmistukseen muissa maissa.

– On totuttu siihen, että materiaalit saadaan nopeasti kokoonpano- ja tuotantopaikoille. Siksi tehtaat pystyvät pitämään omat varastotasonsa todella matalina, jolloin varastoihin sitoutuu mahdollisimman vähän rahaa, Kivekäs sanoo.

– Tuotantomaailma on hajautuneisuutensa ja matalien varastojen takia todella herkkä toimitus- tai tuotantoketjun yllättäville muutoksille Kiinan kaltaisessa solmupisteessä.

Kiinalainen uusivuosi on jokavuotinen viikon lomajakso, jonka varalle varastoidaan tavaraa. Nyt koronaviruksen takia viikko on paisunut kuukauden tuotantotauoksi.

– Uudenvuoden viikon päälle tuli viikko pakkolomaa kaikkialle Kiinaan. On ollut todella paljon kertomuksia kiinalaisista tehtaista, joiden työntekijät ovat olleet lomilla eri maakunnissa, minkä jälkeen heidät on pakotettu vielä kahden viikon omavalvontaiseen karanteeniin. On ollut tilanteita, joissa 600 työntekijän tehtaasta on ollut viime viikon maanantaina paikalla 6 työntekijää. Tuotanto on ollut pysähdyksissä neljä viikkoa.

Kivekkään mukaan Kiinan tehtaissa alkaa olla työvoimaa vasta maanantaina, eli ensi viikolla luultavasti aletaan käynnistellä tuotantoja uudestaan.

– Jos oletetaan, että kaikki lähtee liikkeelle ensi viikolla, hyvin todennäköinen skenaario on, että tehtaat pystyvät viikon tai kaksi tekemään tuotantoa varastojen voimin. Koska muutkaan tehtaat eivät ole pyörineet vähään aikaan, tuotantoihin tulee todennäköisesti pysähdyksiä. Silloin huomataan, että kriittisiä materiaaleja puuttuu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kivekäs muistuttaa, että yhä jatkuvan koronavirusepidemian takia Kiinassa on edelleen vahvasti kontrolloituja alueita ja kaupunkeja karanteenissa.

– Esimerkiksi Wuhanin alue on älyttömän tärkeä elektroniikan, kuituoptiikan ja korkean teknologian aluetta, jossa on valtavan paljon tuotantoa. Tällaiset alueet ovat kokonaan kiinni.

Karanteenien takia tavaroiden kuljetus Kiinan sisällä on yhä hankalaa tai mahdotonta.

– Tämä häiritsee merkittävästi sitä, miten tavara pääsee edes tehtaista toisiin.

Rahtia kuljettavat paljon myös matkustajalentokoneet. Moni lentoyhtiö, kuten Finnair, on peruuttanut koronaviruksen takia vuoroja Manner-Kiinaan.

– Matkustajalennoilla on todella iso merkitys teollisuuden komponenttien ja materiaalien rahtiliikenteessä, koska ne ovat nopea kulkuyhteys. Siihen nopeuteen on totuttu. Kun matkustajaliikenne puuttuu lähes kokonaan, puhtaasti lentorahtiyhtiöiden kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä. Tässä on myös todella iso logistiikkapullonkaula, Kivekäs kertoo.

Business Finland on teettänyt koronaviruksen vaikutuksista suomalaisyrityksille kyselyn, jonka tulokset julkaistaan maanantaina.

– Kolmasosa kaikista vastasi, että on täysin ilmeistä, että tämä tulee vaikuttamaan kielteisesti tai hyvin kielteisesti yrityksen liiketoimintaan lyhyellä tähtäimellä. Pitkästä tähtäimestä kukaan ei osaa sanoa oikeastaan mitään, Kivekäs kertoo.

Hänen mukaansa iso osa vastaajista ei vielä tiedä, miten tilanne vaikuttaa. Moni yritys ostaa materiaaleja esimerkiksi Saksasta tai muualta Suomesta.

– He ajattelevat, ettei heillä ole hätää. Vasta tällaisessa tilanteessa ilmenee, ettei tavaraa voi toimittaa, koska omat toimittajat käyttävät materiaaleja, joiden alkuperä on Kiina, Kivekäs toteaa.

Hän kehottaa yrityksiä selvittämään, kuinka riippuvainen oma tuotantoketju on Kiinasta. Niin kiinalaista alkuperää olevia komponentteja voi monessa tapauksessa vaihtaa muunmaalaisiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Erityisesti monilla pk-yrityksillä ei ole samanlaista mahdollisuutta arvioida kaikkea mahdollista oman tuotantoketjun alkulähteistä kuin suuryrityksillä.

Suomalaisyritykset ovat toivoneet, että Business Finland julkaisisi mahdollisimman reaaliaikaista tilannekuvaa Kiinasta. Kivekäs kertoo, että Business Finland on avaamassa ulkoministeriön kanssa tilannekuvasivuston koronaviruksesta ja tuotantoketjuista alkuviikosta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
HyväVeli
Tämäkin vielä
Pitää aina olla plan b, jos ei ole, niin itseään voi syyttää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ado Atero
Vast: Tämäkin vielä
"Plan b" kuulostaa hyvältä, mutta jos sillä tarkoitat vaihtoehtoista materiaali- tai komponenttitoimittajaa, niin mitenköhän pitäisit sellaisen varalla tällaista tilannetta varten? Jos kyseessä on erikoisosa, ehdotatko jollekin eurooppalaiselle tai yhdysvaltalaiselle valmistajalle, että pitävät osaasi varten tuotantovalmiuden yllä vuodesta toiseen ilman korvausta siltä varalta, että kiinalaisen toimittajan tuotanto olisi joskus kuukauden pysähdyksissä? Vaikka osan tuotantokyky ei vaatisikaan mitään ylläpitoa, tai jos kyseessä on massatuote, miten Kiinan ulkopuolella kyettäisiin Kiinan tuotantomäärien korvaamiseen, jos tuotanto Kiinassa yllättäen pysähtyy? Tuotannon suuri kasvattaminen vaatisi uusia tehtaita, tuotantokoneita ja tekijöitä, ja niitä ei hankita viikoissa, eikä niitä edes alettaisi hankkia tilapäiseen tarpeeseen.

"Plan b" toimii vain siinä tapauksessa, ettei kaikilla muilla ole samaa suunnitelmaa. Tehdastuotannossa kuitenkin pelataan samalla pelikentällä samojen yritystalouden pelisääntöjen alaisina lukuisten muiden valmistajien kanssa, joten "plan b:tkin" ovat väistämättä aika samanlaisia – eli ne eivät isoissa kriiseissä useimmiten toimi. On myös hyvä muistaa, että mitä enemmän plan b:n ylläpito vaatii rahaa, sitä todennäköisemmin sitä ylläpitävä yritys häviää kilpailussa niille yrityksille, joilla ei ole plan b:tä.

Varautuminen on tärkeää, mutta kaikkeen ei voi varautua. Joskus pitää vain koittaa selvitä parhaansa mukaan, kun alkaa tapahtua (tai lakkaa tapahtumasta).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tämäkin vielä
Pitää olla aina plan b, totta, mutta vielä parempi on, jos on myös plan c, d ja ehkä e:kin. Nykykielellä puhutaan vissiin riskianalyysistä, kun mietitään, mikä voi mennä pieleen ja miten siihen voi varautua. Riskianalyysiä suositellaan kaikille yrityksille, edes kotikutoista.

Kuten Ado Atero toteaa, vaihtoehtoisen osatoimittajan löytäminen on tässä tilanteessa vaikeaa. Varsinkin jos sitä ei ole koskaan mietittykään, kuten taitaa olla monessa yrityksessä. Itselleni tulee mieleen vaihtoehtoisina pelastautumisstrategioina jonkinasteinen varastointi ja jonkin muun asian tekeminen. Varastointi ei ole ollut muotia enää pitkään aikaan, koska "tavaran pitää kertää" - ja kiertää nopeasti. Tällaisissa tilanteissa lyhyen ajan "omavaraisuus" voi kuitenkin olla hyväkin asia. Kulujahan siitä tapaa tulla. Valintakysymys.

Jonkin muun asian tekeminen voi sekin olla hankalaa, jos nyt kerta kaikkiaan yritys valmistaa härpäkettä x ja siinä se. On kuitenkin todennäköistä, että toimituskatkokset eivät kestä loputtomiin, joten yrityksen "pakkolomaa" voisi hyödyntää kaiken sen tekemiseen, mihin nykyisenä supertehokkaana aikana ei ole aikaa. Järjestelyyn, siivoamiseen, suunnitteluun, asioiden läpikäymiseen, virkistystoimintaan jne.

Totta sekin, että kaikkeen ei voi varautua. Juuri kukaan ei tainnut osata varautua Kiinan koronavirukseen ja sen seurauksiin. Sen sijaan toimitusten takkuilu ylipäätään ei ole mikään kauhean harvinainen ilmiö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Yrittäjäriski
Onneksi näissä tilanteissa voi yrittäjäriskin siirtää yhteiskunnan harteille lomauttamalla. Voi sitten jatkaa poskettomien osinkojen maksamista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.