Suomen teillä kurvailee tuhansia alaikäisiä autoilijoita – 12 000 alle 18-vuotiasta sai viime vuonna poikkeusluvan, ja tuhansia hakemuksia on jonossa

Vain noin 3,5 prosenttia poikkeusluvalla ajokorttia hakeneista on saanut kielteisen päätöksen.

Ajokortin ikäpoikkeusluvan lakimuutos tuli voimaan kesällä 2018. Siihen saakka kortin sai poikkeusluvalla alle kymmenen henkilöä vuodessa, nyt määrä on noussut tuhansiin.
Ajokortin ikäpoikkeusluvan lakimuutos tuli voimaan kesällä 2018. Siihen saakka kortin sai poikkeusluvalla alle kymmenen henkilöä vuodessa, nyt määrä on noussut tuhansiin.

Virpi Niemistö

Suomen teillä kurvailee tällä hetkellä tuhansia alle 18-vuotiaita autoilijoita, sillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaston mukaan B-luokan ajokortin omistavia 17-vuotiaita oli tammikuun alussa 6 600.

17-vuotiaiden ikäpoikkeusajolupia myönnettiin viime vuonna kaikkiaan noin 12 000.

Traficomin tiiminvetäjän Henna Antilan mukaan ero vuoden aikana luvan saaneiden ja voimassa olevien ajokorttien välillä selittyy sillä, että monet suorittavat tutkinnon vasta jonkin ajan kuluttua poikkeusluvan myöntämisestä. Toisaalta monilla poikkeusluvan ja sitä kautta kortin saaneilla tulee 18 vuoden ikä jo vuoden sisällä vastaan.

Antila pitää erityislupaa hakeneiden ja saaneiden määriä suurina verrattuna koko noin 50 000 hengen ikäluokkaan.

– Aika suuri poikkeuslupien määrä on myös siihen nähden, että 50 000 hengen ikäluokasta yleensä noin 30 000 ajaa kortin 18-vuotiaana.

Ikäpoikkeuslupahakemuksia on jatkuvasti jonossa Traficomissa 2 500–3 000 kappaletta. Nyt helmikuussa on käsitelty joulukuussa jonoon kirjattuja hakemuksia.

Ikäpoikkeuslupia haetaan Traficomin mukaan kaikkialta Suomesta sekä maaseudulta että kaupungeista.

Tuhansien alle täysi-ikäisten pääsy auton rattiin perustuu kesällä 2018 voimaan tulleeseen ajokorttilain muutokseen.

Uusi laki väljensi ehtoja, joilla 17-vuotias voi saada ajokortin henkilökohtaisista syistä.

Aiemmin edellytettiin erityisen painavia, usein esimerkiksi muiden perheenjäsenten terveydentilaan liittyviä syitä. Ne täytti vuosittain alle kymmenen hakijaa.

Nyt pätevä syy kortin myöntämiseen voi olla esimerkiksi työpaikan tai opiskelupaikan vastaanottaminen paikasta, jonne kulkeminen ei onnistu julkisilla liikenneyhteyksillä.

Ajokortin voi saada 17-vuotiaana myös harrastuksen vuoksi. Esimerkiksi musiikin tai urheilun harrastamisen on kuitenkin lain mukaan oltava säännöllistä ja tavoitteellista.

Vain noin 3,5 prosenttia poikkeusluvan hakeneista on saanut kielteisen päätöksen.

Yleinen syy tähän hylkäämiseen on ollut se, että Traficomin määräyksen mukaista pakollista todistusta ei ole toimitettu tai hakijalla itsellään ei ole kulkemistarpeita, vaan lupaa on haettu lähinnä toisen henkilön kuljettamiseen.

– Matka-ajat ovat myös voineet jäädä kohtuullisiksi määriteltyjen rajojen sisälle. Kohtuullisiksi katsotaan matkat, jotka kestävät alle tunnin yhteen suuntaan joukkoliikenteellä tai joukkoliikenteen puuttuessa alle viisi kilometriä kävellen, Henna Antila toteaa.

Traficomissa ei ole havaittu 17-vuotiaiden kuskien liikennekäyttäytymisen poikkeavan muista tienkäyttäjistä.

Viraston syksyllä 2019 keräämien tietojen mukaan 2,3 prosenttia ikäpoikkeusajoluvan saaneista oli siihen mennessä syyllistynyt 17-vuotiaana rikkomukseen, josta on seurannut ajokieltorangaistus.

– 17-vuotiaat autoilijat eivät ole erottuneet liikenteessä suuntaan eikä toiseen, toteaa myös poliisiylitarkastaja Maria Hoikkala Poliisihallituksesta.

Samaan hengenvetoon Hoikkala jatkaa, että tämä kasvava ikäpoikkeusluvalla autoa ajavien ryhmä on vasta niin uusi, ettei sitä vielä noteerata erikseen poliisin tilastoinnissa.

Nivalassa tapahtui tammikuussa vakava liikenneonnettomuus, jossa kuljettaja oli kortin poikkeusluvalla saanut 17-vuotias. Lokakuussa uutisoitiin, että Kurikassa tapahtuneessa kuolonkolarissa 17-vuotiaalla kuskilla oli ajokortti.

Lue myös: Extreme: Mitä raisiolaiselle Joonas Virtaselle ja Ford Sierralle kuuluu nyt?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.