Finnair peruu loppukevään lennot Manner-Kiinaan – lentoyhtiö KLM pyysi anteeksi jouduttuaan syrjintäsyytösten kohteeksi

Lukuisat lentoyhtiöt eri puolilla maailmaa ovat peruneet kevään lentoja Kiinaan. Hollantilainen lentoyhtiö KLM joutui perjantaina esittämään julkisen anteeksipyynnön eteläkorealaisille matkustajille.

Juha Paju
Finnair peruu lentojaan Kiinaan.
Finnair peruu lentojaan Kiinaan.

Ida Kannisto

Finnair peruu lennot Pekingin Capital-lentoasemalle ja Shanghaihin talvikauden loppuun asti eli 28. maaliskuuta saakka, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Syynä päätökselle on yhtiön mukaan se, että koronavirustilanne vaikuttaa lentomatkustuksen kysyntään Kiinan ja Euroopan välillä.

Finnair myös peruu Hongkongin reitiltään yhden päivittäisen vuoron kyseiseltä ajalta. Yhtiö lentää Hongkongiin päivittäin yhden vuoron normaalin kahden vuoron sijaan.

Finnair on jo aiemmin kertonut Nanjingin, Peking Daxing-lentoaseman ja Guangzhoun lentojensa perumisesta maaliskuulta vähentyneen kiinalaisten ryhmämatkakysynnän vuoksi.

Peruttujen lentojen asiakkaat voivat siirtää matkustuspäiväänsä tai saada lipun hinnan takaisin ottamalla yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun.

Finnairin lisäksi lentonsa Kiinaan ovat peruuttaneet useat lentoyhtiöt ympäri maailmaa. Uutistoimisto Reuters kertoi keskiviikkona, että lentoyhtiöt ovat päätyneet perumaan lentojaan sen jälkeen, kun koronavirustapausten määrä lähti jälleen nousuun.

Lentomatkailu on yksi nopeimmista tavoista, joilla virus voi päästä leviämään, kertoo The Business Insider. Osa yhtiöistä on ilmoittanut rajoittavansa tai peruvansa lentoja siihen saakka, että virus saadaan hallintaan. Osa on perunut lennot helmikuulta, osa jopa huhtikuun loppuun saakka.

Pääosin rajoitukset koskevat lentoja Pekingiin ja Shanghaihin, mutta jotkut yhtiöt ovat vähentäneet myös Hongkongiin suuntautuvia lentoja.

Lentojaan ovat peruuttaneet muun muassa American Airlines, Air France, Australian Airlines, British Airlines, Delta Airlines, Egyptair, KLM, Qatar Airways, Nordic airline SAS, United Airlines ja lukuisat muut lentoyhtiöt.

Koronavirus on aiheuttanut useita erikoisia tapahtumia lentomatkailussa. Hollantilainen lentoyhtiö KLM joutui esittämään julkisen anteeksipyynnön perjantaina, koska sen miehistön toiminta herätti suuttumusta verkossa.

Maanantaina Amsterdamista Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin matkalla olleella lennolla yksi koneen vessoista oli poissa käytöstä. Lento kesti kymmenen tuntia.

Eräs lennolla olleista matkustajista jakoi verkossa kuvan wc:n oveen kiinnitetystä lapusta, jossa luki, että "wc on vain henkilökunnalle". Kuva levisi Etelä-Koreassa laajalle pian jakamisen jälkeen.

Matkustaja syytti Twitteriin kirjoittamassaan viestissä lentoyhtiötä eteläkorealaisten matkustajien syrjimisestä, koska kyltti oli kirjoitettu vain koreaksi. Hänen mukaansa lentoyhtiö käytti virusta vain tekosyynä syrjinnälle. Matkustaja vaati lentoyhtiöltä anteeksipyyntöä.

Englanniksi ja koreaksi kirjoitetut tviitit keräsivät tuhansia jakoja ja tykkäyksiä. Moni kehotti boikotoimaan lentoyhtiötä.

KLM reagoi tapahtuneeseen perjantaina ja esitti julkisen anteeksipyynnön lehdistötilaisuudessa Soulissa. Lentoyhtiön edustajat sanoivat ottavansa syytökset syrjinnästä "erittäin vakavasti".

Koronavirus on aiheuttanut myös muita erikoisia kommelluksia. Uusiseelantilainen uutispalvelu Newshub kertoi helmikuussa yhdysvaltalaisen liikemiehen matkustaneen lentokoneessa kapeassa muovisessa teltassa tarkoituksenaan välttää koronavirustartunta. Mediatietojen mukaan kyseessä oli muovitelttoja valmistavan yrityksen toimitusjohtaja – oliko kyse viruksen pelosta vai mainostempusta, se ei ole selvillä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.