Kotimaa

VTS Finland esti kymmenen mahdollista karilleajoa viime vuonna – Saaristomerellä viisi tapausta

Jori Liimatainen
VTS-keskukset valvovat  koko Suomen rannikon ja Saimaan syväväylän alusliikennettä.
VTS-keskukset valvovat koko Suomen rannikon ja Saimaan syväväylän alusliikennettä.

VTS Finlandin meriliikennekeskuksissa ehkäistiin viime vuonna kymmenen mahdollista karilleajoa. Lisäksi meriliikennekeskukset kirjasivat yli 650 alusliikennettä koskevaa poikkeamaa tai rikettä.

Tiedot ovat VTS Finlandin meriliikenteenohjauksen vuosiraportista.

– Vuoden 2019 aikana estetyissä mahdollisissa karilleajoissa oli kaikissa kyse tilanteesta, jossa alus oli ajamassa kohti matalikkoa, mutta muutti suuntaansa VTS-keskuksen yhteydenoton jälkeen. Tällaisia tapauksia raportoitiin Saaristomereltä viisi, Länsi-Suomesta yksi, Hangon edustalta yksi, Kotkan edustalta kaksi ja Suomenlahdelta yksi, operatiivinen johtaja Sari Talja kertoo.

Alusliikennettä koskevista poikkeamista kolme neljännestä tuli Suomen aluevesiltä. Tilaston kärkeen nousivat muun muassa kone- ja tekniset viat sekä blackoutit.

Neljännes poikkemista kirjattiin Suomen vastuulle kuuluvilta kansainvälisiltä merialueilta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kansainvälisiltä merialueilta kirjattiin kaikkiaan 130 rikettä ja 41 poikkeamaa. Rikkeiden määrä oli pienentynyt edellisvuoteen nähden lähes neljänneksellä. Suurin osa rikkeistä tehtiin reittijakojärjestelmissä ajamista koskevia meriteiden sääntöjä vastaan. Lisäksi vuosittain tapahtuu myös muutamia väistämissääntöjä koskevia rikkeitä sekä Suomenlahden pakolliseen ilmoittautumisjärjestelmään liittyviä sääntörikkeitä. Poikkeamat puolestaan koskivat VTS-alueiden tapaan lähinnä kone- ja teknisiä vikoja, laatupäällikkö Kati Westerlund sanoo.

VTS Finlandilla on meriliikennekeskukset Turussa, Helsingissä ja Lappeenrannassa. Keskukset valvovat Suomen rannikon ja Saimaan syväväylän alusliikennettä.

Yhtiön tavoitteena on ehkäistä alusliikenteen onnettomuuksia sekä niistä mahdollisesti syntyviä ympäristöhaittoja. Liikkuessaan Suomen VTS-alueella alusten on muun muassa ylläpidettävä jatkuvaa päivystystä alueen työskentelykanavalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.