Kotimaa

TS pendelöi aamujunalla Helsinkiin – matkalla tavattiin salkunhoitaja, viranomainen ja jugurttia syövä naantalilainen

Timo Jakonen
Turun Sanomien toimittaja ja kuvaaja pendelöivät perjantain aamujunalla Helsingin rautatieasemalle. Suosittua työmatkailmiötä on tutkittu Suomessa vain vähän.
Turun Sanomien toimittaja ja kuvaaja pendelöivät perjantain aamujunalla Helsingin rautatieasemalle. Suosittua työmatkailmiötä on tutkittu Suomessa vain vähän.

Viitisentoista vuotta. Enemmän tai vähemmän, mutta suurin piirtein niin kauan kaarinalainen Jukka Sjösten on sukkuloinut Turun ja Helsingin väliä. Kolmesta neljään kertaa viikossa.

Helsinki on Suomen ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vastaa
Mankala
Ehtisi syömään toisenkin jugurtin?
Junayhteyden nopeutuminen Turun ja Helsingin välillä hyödyttää vain harvoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Ehtisi syömään toisenkin jugurtin?
Eli ei kannata tehdä mitään, Turku on jo hyvä ja valmis? Annetaan Tampereen viedä pk-seudulle vaihtoehtoa harkitsevien yrittäjien ja perheiden huomio ja investointien valua sinne? Turku erikoistuu sitten saattohoitoon, Esperi hoitaa lattialla hyvin kun kuntaveroa vähän korottaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ehtisi syömään toisenkin jugurtin?
Ei kannata. Suomi-rata on parempi investointi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaustin
Länsi-Itärata on Suomen tärkein päärata
Suomi-maakuntarata on merkityksettömämpi, mutta se on jo rakennettu ja siksi sitä liikennöidään toistaiseksi enemmän.

Länsiradan (Tunnin juna) + Itärädan eli EU:n TEN-T pääradan vaikutuspiirissä asuu yli 60% suomalaisista ja tuotetaan liki 70% Suomen BKT:stä verrattuna Tampereen suunnan maakuntarataan.

Tunnin juna on osa Pietari-Helsinki-Turku rataa mikä kuuluu EU:n ratarunkoverkkoon, mutta on toistaiseksi vielä rakentamatta. 1-raiteisella polulla on yleensä vähemmän liikennettä kuin siellä missä jo on toimiva 2-raiteinen rata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ehtisi syömään toisenkin jugurtin?
2-raiteisuus hyödyttäisi enemmän kuin kokonaan uusi ratalinja. Se mahdollistaisi tiheämmin kulkevat junavuorot. Ei se matka nytkään kohtuuttoman kauaa kestä vaan se odottelu jokaisessa päässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ehtisi syömään toisenkin jugurtin?
Kuka sanoo että se toinen rata pitäisi rakentaa nykyisen viereen? Niin. Tunnin rata kannattaa rakentaa itsenäisenä ratana, rantarataa voivat käyttää sitten ne, joilla ei ole kiire. Jos Turku-Helsinki -väli tehtäisiin oikeasti tunnin junaksi eikä 1h20min niin se mahdollistaisi toiminnan yhdellä junalla. Eli nopea juna lähtee turusta vaikka parittomina tunteina ja Helsingistä parillisina.

Rantarataa sitten voisi sukkuloida juna joka lähtee toisin päin. Eli Turusta parillisina ja Helsingistä parittomina. Ja lipun hinta halvempi rantaradalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Essi
Kyllä ja ei
Mitä jos parannettaisiin myös pysäköintiä pääasemalla, kun halutaan niin kovasti ”enemmän julkisten käyttöä”. Mitä luulette? Että nämä juna-asiakkaat asuu kätevästi rautatieaseman vieressä? Että bussit (hahaha) kulkee sopivasti asemalle? (Ei muuten kulje.) Taksilla kotoota asemalle?
Se että juna kulkee puoli tuntia nopeammin, ei loppupeleissä muuta juuri mitään. Ja jos katsoo Pendolinon vikatilastoa, noinko kulkee ollenkaan? Kaikki tämä pienen joukon takia, joka junalla pystyy kulkemaan töihin/kouluun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Kyllä ja ei
Olen kanssasi samaa mieltä, että Turussa liikenneyhteydet asemille ovat vitsi. Siksi niihin tulee myös panostaa, rakentamalla liityntäparkit asemille sekä raitiotie lähiöihin, jonka varrelle myös liityntäparkit. Muuten tunnin juna menee hukkaan, jos asemalta joutuu kuitenkin jatkamaan taksilla lopulliseen kohteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kyllä ja ei
Junaradan uusimiseen verrattuna olisi halpaa järjestää riittävästi parkkipaikkoja hyvien yhteyksien varrelle. Junalippuun voisi myös sisältyä pysäköintimaksu, asian helpottamiseksi.
Toinen ongelma on vuorojen vähäisyys. Jos minun pitää olla vaikkapa kello 15 Helsingin Erottajalla, niin joudun lähtemään kotoa kello 12:00. Ensin 25 minuuttia ajamista asemalle + parkkipaikan etsimistä + junan odottelua. Juna lähtee kello 12:25 ja on perillä noin 14:25. Siitä sitten vielä kävellen määränpäähän, niin olen perillä ajoissa. Matka-aika 3 tuntia, omalla autolla sama matka alle 2 tuntia.
Tunnin juna ei muuttaisi tätä kuviota olennaisesti, jos vuorojen väliä ei tihennetä. Silloin junamatka tapahtuisi välillä 13-14 ja voisin lähteä matkaan 12:35, eli yhteensä säästyisi 35 minuuttia aikaa.
Vasta, jos junia menisi puolen tunnin tai 15 minuutin välein, alkaisi olla jotain hyötyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maakuntalainen
Junalla pendelöivät?
Tässä jutussa ilmoitetut luvut pendelöijien määristä koskevat kaikilla eri välineillä liikkuvia pendelöijiä.

Niin kauan kuin VR:n liikesalaisuuden vuoksi ei pystytä suurelle yleisölle kertomaan, kuinka moni pendelöijistä kulkee juuri junalla, nämä lukemat ovat hyödyttömiä.
Paitsi junaa käyttävien kokonaismäärä, myös matkustustiheys pitäisi selvittää.
Jonkun tahon pitäisi myös kyetä antamaan jokin lukumäärä junalla pendelöivien arvioidusta kasvusta.

Rantaradasta tulisi välittömästi tehdä edes samantapainen selvitys, kuin minkä Taloustutkimus teki ”Tampereen tunnin junasta”.
Vasta sitten voidaan arvioida hankkeen todellisia hyötyjä. Näin vähillä tiedoilla tavallisen sukankuluttajan on mahdotonta arvioida uuden radan tarvetta pendelöinnin näkökulmasta. Eikö pendelöinti kuitenkin ole ollut se tärkein syy vaatia uutta rataa vanhan kunnostamisen sijaan?

Liikennejärjestelmien työmarkkinavaikutuksista ilmestyi tutkimus joulukuussa 2019 Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa numerolla 2019:69, nimellä ”Liikennejärjestelmän työmarkkinavaikutukset ja niiden arviointi”, tekijöinä Heikki Metsäranta, Krista Riukula, Antti Kauhanen & Paolo Fornaro. Tutkimuksessa todetaan, että ”Menetelmällisesti edistyksellisissä empiirisissä tutkimuksissa liikennejärjestelmän työmarkkinavaikutukset on todettu pieniksi ja vaikeasti osoitettaviksi.” Tämä tutkimus on valitettavasti monilta ”Tunnin junan” haluajilta jäänyt lukematta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Junalla pendelöivät?
Just näin. Tunnin Junan kannatus perustuu pelkkiin mielikuviin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Junalla pendelöivät?
Olen tällä kertaa Mankalan kanssa samaa mieltä.
Näkemykseni perustuu siihen, että vaikka junamatka tapahtuisi 5 minuutissa, keskustaan ajaminen, parkkipaikan etsiminen, junan odottelu, sekä jatkoyhteydet paikan päällä vievät helposti yhteensä tunnin ja niiden vähentäminen olisi olennaisempi asia. Aika harvan matka on vain Turun keskustasta Helsingin keskustaan. Matka kokonaisuudessaan on vaivalloinen näiden monien välivaiheiden takia.
Ja sitten toinen on vuorojen tiheys. Vaikka juna kulkisi 5 minuutissa koko matkan, ei se auta jos junia kulkee vain 4 tunnin välein, paitsi niitä joiden matka sattuu osumaan oikeaan aikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.