Uutiset

Jos Gripen ei lennä tarpeeksi testejä, hävittäjän suoritusarvoja arvioidaan ilmoitettua pessimistisemmin – Saabin tarjous on houkutteleva, mutta hävittäjä arvoitus

Saabin Gripen-hävittäjä pysyi torstaina maassa. Gripen E on vielä kehitysvaiheessa, eikä lennä kaikissa olosuhteissa. Hävittäjä on ensimmäistä kertaa Ruotsin ulkopuolella.
Saabin Gripen-hävittäjä pysyi torstaina maassa. Gripen E on vielä kehitysvaiheessa, eikä lennä kaikissa olosuhteissa. Hävittäjä on ensimmäistä kertaa Ruotsin ulkopuolella.

Ennen ensimmäistä testipäivää Saabin Suomen Gripen-kampanjan johtaja Magnus Skogberg kehui Satakunnan lennostossa Pirkkalassa, että Gripen on suunniteltu vaikeisiin olosuhteisiin.

Myös ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen hehkutti aamun aluksi oikein hyvää huonoa säätä. Ilmavoimat toivoo huonoa säätä, jotta nähdään, mihin hävittäjät todella pystyvät Suomen oikukkaassa talvessa. Sää olikin pirullisimmillaan, eli loskan, jään ja vetisen lumisateen sekoitus.

Gripenin vaikeiden olosuhteiden mainospuheet kokivat kolauksen, kun Saab ilmoitti, ettei Gripen E lennä tässä säässä. Lennon yksi tarkoitus olisi ollut tutustua testitapahtuman operaatioalueeseen, joten siksi peruutus on ymmärrettävä. Pilvien läpi ei olisi nähnyt maata.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Skogberg uskoo, että Gripen E suorittaa vaaditut testit, vaikka sää pysyisi huonona Saabin testijakson ajan. Hävittäjävalmistajalla onkin todistettavaa, sillä muut kilpailijat pystyvät tuomaan Suomeen jo käytännössä kypsän hävittäjän.

– Jos Gripenistä ei saada kaikkia mittaustuloksia, arvioidaan ominaisuudet ilmoitettua pessimistisemmin, toteaa eversti Keränen.

Hänen mukaansa HX Challenge -testaustapahtuma on tähän mennessä ollut onnistunut. Sekä Eurofighterin että Rafalen testien arvot ovat olleet pitkälti sitä, mitä valmistajat lupasivat. Jos joku kuorruttaisi tarjoustaan ylisanoilla, tässä vaiheessa jäisi kiinni.

Saab kääntää keskeneräisyyden voitoksi mainostamalla hävittäjäänsä vaihtoehdoista uusimpana. Kalenteria katsomalla se pitää paikkaansa, mutta teknologian laatu ja uudenaikaisuus jää ammattiupseerien arvioitavaksi. Siihen testaustapahtuma varmasti antaa vastauksia.

Saab ilmoittaa uuden Gripenin toiseksi vahvuudeksi maantietukikohdista operoimisen. Gripen E:tä ei kuitenkaan vielä ole testattu maantietukikohdissa, mutta aikomus on tehdä myöhemmin niin.

Lähtöä Linköpingin kiitotieltä on harjoiteltu niin, että kiitotielle on merkattu maantietukikohdan pituus ja leveys, jolla koneen on pystyttävä nousemaan ja laskemaan.

– Emme ole kuitenkaan tehneet näitä testejä talvella, kertoo Saabin ilmailuliiketoiminnan johtaja Jonas Hjelm.

Eversti Keräsen mukaan Satakunnan lennostossa Pirkkalassa voidaan todeta hävittäjien operointikyky maantietukikohdista. Siellä nähdään tarkka nousun ja laskun mitta sekä se, kuinka kone heilahtelee sivusuunnassa laskeutuessaan kiitotielle.

Pirkkalassa todetaan myös hävittäjän maassakäyntiaika lentojen välillä. Saab lupaa vain kymmenen minuutin kääntöajan teknikon ja muutaman varusmiehen ryhmän voimin, mikä olisi toteutuessaan vahvuus. Vahvuudeksi voi laskea myös Gripenin ilmoittaman ehdokkaista pienimmän polttoainekulutuksen, mikä laskisi harjoittelukuluja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Saab tarjoaa Suomelle Gripenin yksipaikkaisen E-mallin ja kaksipaikkaisen F-mallin lisäksi GlobalEye-valvontakonetta. Tarkkoja koneiden määriä ei julkistettu, sillä Saab on juuri jättämässä tarkentavan tarjouspyynnön kuun loppuun mennessä.

Saabin mukaan hävittäjiä on vähennetty, jotta GlobalEye saadaan mukaan. Silti Saab katsoo koko järjestelmän olevan näin suorituskykyisempi.

GlobalEyen tehokkaalla tutkalla Suomi pystyisi valvomaan myös matalalla lentäviä kohteita, joita maassa sijaitsevat tutkat eivät havaitsisi horisontin takaa. Näin saataisiin Saabin mukaan useita minuutteja lisää ennakkovaroitusaikaa. Ilmavoimien mukaan tällainen suorituskyky puuttuu Suomelta, mutta sitä on paikattu muilla menetelmillä.

Torstaina ainoa testeissä lentänyt kone olikin GlobalEye, joka nousi Linköpingistä kohti Suomen ilmatilaa kyydissään suomalainen testejä valvonut tiimi. GlobalEye ei välttämättä laskeudu Pirkkalaan Saabin testien aikana, mutta se osallistuu testeihin.

Saab haluaa erottua vahvalla kokonaistarjouksella, johon kuuluu laajaa hävittäjätuotantoa. Suomelle tarjotaan mahdollista valmistaa hävittäjien osia ja koota hävittäjiä.

Tarkoitus on, että 90 prosenttia huollosta voitaisiin tehdä Suomessa ja suurin osa hävittäjistä koota täällä. Tämä tarkoittaisi Magnus Skogbergin mukaan vähintään satoja henkilötyövuosia.

Suomeen perustettaisiin myös Gripeniin liittyvä järjestelmäkeskus, joka vastaisi hävittäjien ylläpidosta ja kehittämisestä Suomessa. Gripenissä ohjelmistopäivitykset on erotettu lento-ominaisuuksista, jotta uusimmat taisteluominaisuudet voidaan ladata nopeasti ja ilman laajaa lentotestausta.

– Tampere olisi sotilasilmailun keskuksena luonteva paikka järjestelmäkeskukselle. Tämä on kuitenkin Puolustusvoimien ja Suomen päätös, sanoo Skogberg.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hävittäjätestit jatkuivat – torstaina oli vuorossa ruotsalaisen Saabin Gripen E, katso video:

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
👎🏻👎🏻👎🏻
Jassoo, että sellainen kone ! Jos tiukka paikka tulee ja koneita tarvittaisiin sotahommiin, niin ei aina välttämättä aurinko paista !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Arvoitus monessakin mielessä - SAAB
Entä luotettavuus pienen tehdaskonsernin tuotteena, varaosat ja niiden saatavuus. ...sekä merkin jatkuvuus eli tulevat vuosikymmenet - miten kestää tulevat vuosikymmenet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JMS
"Sehän ei ole edes lentänyt vielä."
Lainaan otsikossa erästä suuresti arvostamaani henkilöä, muutaman vuoden takaa.
Mikään Global Eye ei korvaa jatkuvasti yhä paremmiksi päivitettyjen Super Hornetien kylkiäisenä tarjottujen Growler ELSO-hävittäjien kokonaissuorituskykyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Einari
Gripenin kyky?
Mitä jos ilmavoimat hankkii Gripenit? Tilanteen tullessa päälle,ja ilmassa on pölyä, räntää vettä rakeita, vesihöyryä tai muuta kosteutta, niin jäävätkö nämä neidit odottelemaan sään paranemista suotuisemmaksi ennenkuin niillä voi lentää ja "vastata" jo ohimenneeseen uhkaan? "Lentävä työkalupakki"?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Gripenin kyky?
Norran ATR -72 matkustajakone näkyi pystyvän toimimaan Tampere-Pirkkalassa vallinneessa matalassa kelissä. Ruåtsin ilmatilan puolustaja Gripen ei. Hah!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.