Kotimaa

Raskaan liikenteen valvontaiskussa paljastui vakavia laiminlyöntejä

Veikko Wahlroos
Arkistokuva.
Arkistokuva.

Kolmen poliisilaitoksen yhteisessä raskaan liikenteen valvontaiskussa tavattiin vakavia laiminlyöntejä. Turun-, Tampereen-, Seinäjoen-, Vaasan- ja Kokkolan liikennepoliisin yksiköt valvoivat raskasta liikennettä perjantaina kasitiellä ja valtatiellä 3. Ajoneuvoja tarkastettiin yhteensä 165 kappaletta, joista seuraamuksia tuli yhteensä 59:lle kuljettajalle. Poliisi pitää tarkastettuun ajoneuvomäärään nähden raskaan liikenteen rikkeiden osuutta suurena.

Vakavaksi laiminlyönniksi osoittautui sitomaton paperirullakuorma kuorma-autossa, jossa auton rakenteet eivät estä yllättävässä liikennetilanteessa tapahtuvaa painavien, sitomattomien paperirullien liikkumista ja putoamista pois pressulla katetusta kuormakorista. Kyseessä oli vakava piittaamattomuus liikenneturvallisuutta kohtaan ja sakon lisäksi kuljettaja määrättiin myös väliaikaiseen ajokieltoon.

Toinen vakava rikkomus löytyi erään ajoneuvoyhdistelmän kytkennästä, kun kuorma-auton vetokytkin oli viallinen. Perävaunu irrotettiin ja matka jatkui kirjallisten muistutusten jälkeen vain kuorma-autolla.

Valvonnassa tavattiin myös useita ajo- ja lepoaikarikkomuksia, esimerkiksi muutaman kerran toisen kuljettajan kuljettajakortilla ajanut kuorma-auton kuljettaja.

Turun ja Porin alueella liikennevalvontaa suoritettiin yhteensä neljän valvontaryhmän voimin. Ajoneuvoja tarkastettiin yhteensä 77 kappaletta, joista 23:lle tuli seuraamuksia. Ajo- ja lepoaikarikkomuksia kirjattiin 12 ja ylikuormia neljä. Yksi kuljettaja ajoi ilman ajo-oikeutta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
kobra
paperirulla 1000kg
paperirullat painavat 500 kg:sta ylöspäin ja niiden kiinnitys on yksi hailee koska raskaan kaluston tavarankuljetustiojen seinät ovat useimmiten vanerilevyä yksikään rulla ei paikoillaan pysy onnettomuus tilanteissa eikä ole sellaisia kiinnitysvälineitä joilla niiden paikoillaan pysyminen voitaisiin taata.
on eri asia kuljettaa makkaralaatikoita kuin paperirullia.
Sama on tilanne esimerkiksi tukkien kulketuksessa.

Milloin kehitetään kuorman kuljetus menetelmä jolla voidaan kuljetus tehdä turvallisesti?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: paperirulla 1000kg
Nimimerkki kobra tuumii: "paperirullat painavat 500 kg:sta ylöspäin ja niiden kiinnitys on yksi hailee..."

Voisi ottaa kaksi ääritilannetta:
1) ajetaan tasaista vauhtia, ei tarvita sitomista
2) onnettomuus, äkkipysäys, sidontaremmit pettävät ja rullat jatkavat matkaa

Mutta noiden väliin mahtuu monenlaista, kova jarrutus, liian kovaa kaarteeseen tai pienempi kolari.
Ja silloinhan kuorman kunnollinen sitominen on hyvinkin tarpeellista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.