Uutiset

Ennätysmäärä käytöstä poistettuja autonrenkaita hyötykäyttöön viime vuonna

Suomessa kerättiin käytöstä poistettuja autonrenkaita kierrätykseen ennätysmäärä viime vuonna, Suomen rengaskierrätys Oy tiedottaa.

Ennätysvuoden saldo oli 61 436 tonnia renkaita. Määrä kasvoi vuodesta 2018 4 284 tonnia.

– Kasvu on merkittävää. Se kertoo paitsi rengasmarkkinan toiminnasta myös siitä, että kuluttajat ovat yhä valveutuneempia kierrättämisen suhteen, toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo tiedotteessa

Kierrätysmäärän kasvua selittänee muun muassa se, että monet ovat alkaneet siivota vanhoja renkaita nurkistaan pois.

– Arvioimme, että latojen taakse unohtuneiden renkaiden siivoamisen osuus kasvusta on noin tuhannen tonnin luokkaa. Siitä huolimatta olemme ennätysluvuissa, eli muuten kyse on markkinan luonnollisesta kasvusta, Tuominen kertoo.

Suomen rengaskierrätyksen perustivat alan toimijat vuonna 1995 huolehtimaan renkaiden keräyksestä ja uusiokäytöstä. Tavoitteena oli luoda kuluttajalle mahdollisimman helppo ja vaivaton kierrätysjärjestelmä.

– Kasvu on merkki siitä, että kierrätysjärjestelmä toimii niin kuin pitääkin. Siksi Suomessa luontoon hylättyjä renkaita ei juuri näy.

Suurin osa renkaista tulee kiertoon rengasliikkeistä, kun asiakkaat uusivat renkaitaan.

Kierrätysrenkaista valmistetaan muun muassa rouheita ja leikkeitä, joita hyödynnetään uusiotuotteina esimerkiksi vedenpuhdistusjärjestelmissä, suojamatoissa ja asvaltissa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.