Ranskalainen Rafale saapui Pirkkalaan Puolustusvoimien testeihin – Hävittäjää on käytetty sotaoperaatioissa esimerkiksi Afganistanissa

Yhtä Suomen hävittäjäkandidaateista, ranskalaista Rafalea, esiteltiin tiistaina toimittajille Satakunnan lennoston tukikohdassa Pirkkalassa.

Rafalea on käytetty sotaoperaatioissa Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa, Libyassa sekä Länsi-Afrikassa Malissa. Tiistaina konetta esiteltiin toimittajille Satakunnan lennoston tukikohdassa Pirkkalassa.
Rafalea on käytetty sotaoperaatioissa Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa, Libyassa sekä Länsi-Afrikassa Malissa. Tiistaina konetta esiteltiin toimittajille Satakunnan lennoston tukikohdassa Pirkkalassa.

Taneli Koponen

Ilmavoimien HX-Challenge-tapahtumassa oli tiistaina vuorossa ranskalaisen Dassault Rafale-hävittäjän esittelypäivä.

Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa toimittajille järjestetyssä tilaisuudessa Rafalea markkinoi muun muassa Ranskan Suomen suurlähettiläs Serge Tomasi, joka luonnehti Ranskaa luotettavaksi kumppaniksi. Tilaisuudessa näytetyllä videolla osallistujia pyrittiin vakuuttamaan Rafalen sopivuudesta Suomelle muun muassa Kalevasta poimitulla lainauksella "tulta iskevästä ilman linnusta".

Ranskan ilmavoimat suunnittelee käyttävänsä konetyyppiä vielä vuosikymmenien päästä. Rafalella on jatkuva päivitysprosessi, jonka myötä konetyypin uskotaan lentävän vielä 2060-luvulla saakka. Rafalella lentänyt luutnantti Clément Amagat kertoi tilaisuudessa, että hävittäjä on taisteluissa testattu.

Rafalea on käytetty sotaoperaatioissa Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa, Libyassa sekä Länsi-Afrikassa Malissa. Ranskan ilmavoimien lisäksi konetta ovat tilanneet muun muassa Intia ja Egypti.

HX-hankkeessa korvataan nykyisin Ilmavoimien käytössä olevien Hornetien suorituskyky monitoimihävittäjillä. Puolustusvoimat on linjannut tarjouspyynnössä hankittavien koneiden määräksi 64 kappaletta ja hankkeen hintakatoksi 10 miljardin euroa. Pirkkalaan on lennätetty testihävittäjää, jotka molemmat ovat kaksipaikkaisia.

Tammikuun alkupuolella alkaneen testaustapahtuman tavoitteena on todentaa hävittäjävalmistajien ilmoittamat tiedot tasapuolisesti Suomen olosuhteissa ja suomalaisten määrittämin testein. Jokaisen kandidaatin testeihin on varattu seitsemän arkipäivää. Ensimmäisenä testattiin Eurofighter-hävittäjää. HX-Challangessa Rafalea ei ainakaan alkuviikosta päästä testaamaan kovissa pakkasissa.

– Rafale toimii täydellisesti erittäin kylmässä talvessa, Dassault Rafalen kampanjajohtaja Benjamin Gardetten vakuutttaa Lännen Medialle.

Rafale-kaupan kerrottiin toteutuessaan kehittävän vakaalla pohjalla olevia liiketoimintamalleja suomalaiselle teollisuudelle.

Konkreettisia tietoja teollisesta yhteistyöstä ei kuitenkaan annettu. Ranskalaiset lupasivat myös sitoutua suomalaiseen huoltovarmuuteen sekä jakaa Rafalen teknologiaa ja tietotaitoa Suomen kanssa.

Satakunnan lennoston komentaja eversti Aki Heikkisen mukaan osa testitapahtumaan osallistuvista Horneteista ja Hawk-hävittäjistä nousee taivaalle muista kuin Pirkkalan tukikohdasta. Testeissä on ollut sään osalta kaksi tavoitetta.

– Ensimmäinen on se, että valitsimme ajankohdan sellaiseksi, että kukin ehdokas joutuu varautumaan toimimaan suomalaisissa olosuhteissa. Se tavoite on jo saavutettu. Toisena tavoitteena oli tehdä tiettyjä rullaus-, lähtö- ja laskutestejä, joita sää tietysti jonkin verran haittaa.

Heikkinen luonnehti HX-Challengea vuoden tärkeimmäksi tapahtumaksi ja tehtäväksi lennostolle.

– Meillä on koko lennoston väki enemmän tai vähemmän mukana isäntämaatuen tuottamisessa, jota tarjoamme kaikille hävittäjäehdokkaille, hän sanoo.

Testitapahtumassa on lisäksi mukana noin 200 henkilöä Puolustusvoimista eri puolilla Etelä-Suomea. He operoivat ja ylläpitävät hävittäjäkandidaateille rakennettua testikenttää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
JMS
Näistä mitään tiedä, mutta...
Rafale on edelleenkin maataistelukone.
Puhdasverinen sotaratsu.
Ei välttämättä ideaali alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen.
Liputan edelleenkin Super Hornet & Growler-kombinaation puolesta.
Täysin ylivoimaiset yhdessä!
Amiraalikin suosittelee... 😏 🇫🇮🇺🇸👍⚓
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Näistä mitään tiedä, mutta...
Hyvän otsikon JMS laittoi: "Näistä mitään tiedä, mutta..."
ja sitten kirjoitti: "Liputan edelleenkin Super Hornet & Growler-kombinaation puolesta.
Täysin ylivoimaiset yhdessä!!"

Kuten JMS, minäkään en näistä juurikaan tiedä.
Mutta on jäänyt mielikuva että tuo Super Hornet aikoinaan, parisen kymmentä vuotta sitten, oli eräänlainen USA:n hätäratkaisu muiden ratkaisujen myöhästyessä, ja on nyt siis jo vanhentunut.

JMS lopettaa juttunsa perin oudosti: "Amiraalikin suosittelee... 😏 🇫🇮🇺🇸👍⚓"
Epäselväksi jää tuo amiraali, ja se täytyy myöntää että tuo nuorison nykyisin suosima 'kuvakieli' ei minulle aukea.

Mutta sitten toinen juttu. Lehdessä oli näet taannoin juttu suunnitellusta vanhenemisesta, eli laitteisiin on rakennettu sisään sellainen ominaisuus että se tietyn ajan kuluttua lakkaa toimimasta.
Näiden sotalentokoneiden elinkaarihan on melkoisen pitkä. Tuon elinkaaren kuluessa saattavat maailmanpolitiikan kuviot mennä uusiksi.
Jos sitten kävisi niin että joskus noita koneita oikeasti tarvittaisiin niin toimisivatko ne, siis tilanteessa jossa olisikin 'väärä' vihollinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Näistä mitään tiedä, mutta...
@T.S.
Sisäpiirin juttuja... 😉
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Näistä mitään tiedä, mutta...
JMS yrittää selittää: "@T.S.
Sisäpiirin juttuja... 😉"

Itse kyllä luotan edelleen siihen minkä JMS otsikossaan myönsi: "Näistä mitään tiedä..."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Made in France
Eikö se jo riitä, että olemme ostaneet ydinvoimalan Ranskasta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »