Näin taksiuudistus vaikutti: Hinnat nousivat ja asiakkaiden turvallisuuden tunne heikentyi – ministeri lupaa puuttua epäkohtiin

Liikenne- ja viestintäministeri pitää tavoitteena, että taksiuudistuksen "korjaussarja" tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajan on pystyttävä tunnistamaan, minkä taksiyhtiön auton kyydin he milloinkin ottavat ja minne mahdolliset valitukset osoitetaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajan on pystyttävä tunnistamaan, minkä taksiyhtiön auton kyydin he milloinkin ottavat ja minne mahdolliset valitukset osoitetaan.

Aki Taponen

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) aloittaa helmikuussa lainsäädäntöhankkeen, jolla taksiuudistuksen epäkohtia korjataan. Tavoitteena on, että uudistuksen "korjaussarja" tulisi voimaan ensi vuoden alusta.

Taksisääntelyn uudistus on herättänyt paljon arvostelua. Sen takia Sanna Marin (sd) liikenneministerinä toimiessaan tilasi kolmelta taholta selvitykset tilanteen korjaamiseksi. Selvitykset ovat nyt valmistuneet.

Liikenne- ja viestintäministeriö kiinnitti huomiota taksipalvelujen hintojen nousuun ja siihen, että asiakkaat kokevat olonsa entistä turvattomammaksi. Hinnat ovat nousseet paljon etenkin Uudellamaalla.

Lisäksi taksien saatavuus on heikentynyt varsinkin pienillä paikkakunnilla. Taksien saatavuuteen ollaan sitä tyytymättömämpiä, mitä pienemmästä kunnasta on kyse.

Verohallinto pitää viranomaisvalvonnan kannalta välttämättömänä, että takseissa on taksamittarit tai jotkut muut sovellukset, joilla hintoja voidaan seurata. Näin on siitä huolimatta, että harmaan talouden lisääntymisestä ei ole näyttöä.

Taksamittaripakko voisi Kilpailu- ja kuluttajaviraston mielestä kuitenkin vähentää olennaisesti kilpailua lisäämällä taksiautoilijoiden kustannuksia. Se vaikeuttaisi alalle tuloa ja vähentäisi kiinnostusta sivutoimiseen taksiyrittäjyyteen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kiinnittää huomiota Kela-kyydityksien sekä sote- ja koulutaksien kilpailutuksien ongelmiin. Niistä myös sosiaali- ja terveysministeriö on lähiaikoina tekemässä parannusehdotuksia.

Nyt valmistunut selvitystyö perustuu hallitusohjelmaan, jossa korostetaan muun muassa taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan, hinnoittelun läpinäkyvyyteen sekä palvelujen saatavuuteen liittyviä näkökohtia.

Taksisääntelyn uudistukset olivat osa liikennemarkkinoita koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta. Uusi liikennepalvelulaki tuli pääosin voimaan heinäkuun alussa 2018.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Mankeloija
Selvittäjien selvittäjät
Kaiken selvittämisen päälle odotetaan tekoja. Alkaa muistuttaa yhä enemmän Kataisen "selvityshallitusta". Eduskunnan kellarissa ei kauan riitä tiloja uusille paperipinoille. Ehkä ne onkin jo kierrätetty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Selvittäjien selvittäjät
Nyt tehdyissä selvityksissä on kuitenkin enemmän järkeä kuin niissä monissa "selvityksissä", joissa asiantuntijat heittelevät arvauksia, että mitä tapahtuu jos. Nyt selvitettiin, mitä tapahtui kun. Onhan se järkevää ensin selvittää onko jokin pielessä ja millä lailla, ennen kuin alkaa korjata.

Bernerin aikana "selvitettiin", miten taksiuudistus vaikuttaisi ja nyt selvitettiin, miten taksiuudistus vaikutti. Tuli vähän eri tulokset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Selvittäjien selvittäjät
Edelliset porvarihallitukset ovat saaneet maan asiat niin solmuun, että niissä riittää selvitettävää. Taksisekoilun takana oli ministeri Berner ja taustapiruna pääministeri Sipilä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rainer Kryssi
Mitenkähän on?
Keiden etuja Lännen Media tällä uutisella ajaa? Verohallintohan on nimenomaan todennut että taksiyrittäjien lisääntymisestä huolimatta verokertymä on pudonnut. Kenelle se oli yllätys, ellei SOS-hallitusta lasketa? Mielestäni asian voisi rinnastaa siihen, että kaupoista poistettaisiin kassakoneet eikä kuittia tarvitsisi antaa eikä kirjanpitoa pitää. Verottaja luottaisi siihen, että rehellinen kauppias raportoisi paljonko on vuoden aikana myynyt...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »