Kuluttajariitalautakunnalle valitettiin 2019 eniten lentomatkoista – paljon ongelmia myös ajoneuvokaupoissa

Mikael Rydenfelt

Anne Savolainen

Turun Sanomat

Suomalaiset hakivat apua kuluttajariitalautakunnalta viime vuonna yhteensä 6 946 tapauksessa. Eniten apua 2019 kaivattiin lentomatkoihin liittyvissä asioissa. Kuluttajariitalautakunta tiedottaa, että pelkkiä lentoasioita käsiteltiin 1 597. Määrä kasvoi edellisvuodesta 188 tapauksella.

Viime vuoden aikana tehdyissä ratkaisuissa käsiteltiin muun muassa lentojen myöhästymisiä, virheestä lentolippujen varausjärjestelmissä ja matkustajan oikeutta vakiokorvauksiin, kun lennon viivästyminen johtui teknisestä syystä.

Toiseksi eniten ongelmia oli henkilöautojen kaupassa, ongelmatapauksia tuotiin lautakunnan käsiteltäväksi 1 068.

Rakentamisesta ja remontoinnista valitettiin 596 kertaa ja asuntokauppaan sekä kiinteistönvälitykseen liittyvistä asioista 549 kertaa. Yli viidensadan valituksen kipusi myös huoneenvuokraamiseen ja asumisoikeuteen liittyvät valitukset.

Ajoneuvopalvelut, joihin listataan yksityinen pysäköinninvalvonta, vuokraus, pesu ja pysäköinti, toivat lautakunnalle 334 tapausta. Suurin osa niistä, 239, koski yksityistä pysäköinninvalvontaa.

Ajoneuvojen huollosta ja korjauksesta valitettiin viime vuonna 263 kertaa. Lautakunta esimerkiksi katsoi marraskuisessa täysistuntoratkaisussaan, että kuluttajan tuli hyvittää vaihtoauton vastaanottaneelle myyjäliikkeelle vaihtoauton korjauksesta syntyneitä kustannuksia.

Tapauksessa vaihtoautoa oli jouduttu kaupan jälkeen korjaamaan yli 8 000 eurolla moottorin suuren öljymäärän kulutuksen vuoksi. Kuluttaja oli kirjallisesti vakuuttanut öljynkulutuksen olevan normaalia.

Kodinkoneet ja kodin elektroniikka toivat 42 valitusta edellisvuotta vähemmän, eli 256. Valmismatkoista ja matkatoimistoista tehtiin 147 valitusta ja kalusteita 142.

Kuluttajariitalautakunta ratkaisi viime vuonna 819 asiaa edellisvuotta enemmän, mutta käsiteltävien asioiden jono kasvoi 686 asialla.

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton ratkaisuelin. Lautakunnan jäsenet edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia.

Lautakunta linjaa ja ohjaa kuluttajaoikeutta vakiintuneella ratkaisukäytännöllään ja uusilla täysistuntoratkaisuillaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.