Liikenteen ja ilmaston jättihankkeista pidetään alueelliset infot – hallitus lupaa kuulla kansalaismielipiteet tarkasti

Kimmo Penttinen
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korostaa liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluvaiheen tärkeyttä. Liikennejärjestelmäsuunnitelma oli esillä jo Sipilän hallituksen aikana.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korostaa liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluvaiheen tärkeyttä. Liikennejärjestelmäsuunnitelma oli esillä jo Sipilän hallituksen aikana.

Hallituksen liikennesuunnitelmista ja ilmastolain uudistuksesta kerrotaan kansalaisille eri puolella Suomea. Alueelliset yleisötilaisuudet pidetään tammi-maaliskuun aikana. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman pitäisi olla valmis vuonna 2023.

Virpi Niemistö

Kaksi isoa Sanna Marinin (sd) hallituksen hanketta eli valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032 ja ilmastolain uudistus nytkähtävät eteenpäin nyt tammikuussa.

Suomen ensimmäisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelusta järjestettiin keskustelutilaisuus perjantaina. Alueellisten tapaamisten vuoro on maaliskuussa.

Ilmastolaista pidetään avoin yleisötilaisuus Oodi-kirjastossa Helsingissä keskiviikkona. Sitä seuraavat yleisötapahtumat tammikuussa kirjastoissa eri puolilla Suomea.

Sekä liikennejärjestelmäsuunnitelman että ilmastolain uudistuksen pitäisi valmistua ensi vuonna.

Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa käydään läpi Suomen liikennejärjestelmä liikenneverkoista palveluihin.

Siinä on tarkoitus luoda näkemys, miten järjestelmää kehitetään 12 vuoden aikana. Suunnitelmaan sisällytetään kolmen vaalikauden mittainen valtion rahoitusohjelma.

– Tähän saakka liikennejärjestelmään kohdistuvia tarpeita on tarkasteltu hallituskausittain. Nyt luomme ensi kertaa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman 12 vuodeksi. Näin edistämme hyvinvointia pitkäjänteisesti ja ennustettavasti koko Suomessa, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) totesi perjantaina.

Hänen mukaansa käytössä ollut hallituskausien mittainen ja alueellisista tai seudullisista lähtökohdista tehty tarkastelu on aikansa elänyt.

– Itsekin olen istunut eduskunnassa joulukuussa tuntikaupalla äänestämästä isommista ja pienemmistä hankkeista, jotta edustaja on saanut niistä sitten omille sidosryhmilleen sanoa.

Vuonna 2015 säädettyä ilmastolakia hallitus uudistaa, jotta Suomen tavoite hiilineutraalisuudesta vuoteen 2035 mennessä toteutuisi.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma limittyy ilmastolakiin, sillä yksi perjantaina esitelty suunnitelman tavoiteaihio on kestävien kulkumuotojen osuuden kasvu ja liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen kohti kansallista liikenteen päästövähennystavoitetta.

Näistä jättihankkeista voi ennustaa koetinkiviä hallituksen kestävyydelle.

Hallitusohjelman mukaan ilmastolakiin otetaan nyt mukaan myös maankäyttösektori sekä hiilinielujen vahvistamista koskeva tavoite.

Myös monet etujärjestöt ovat kehottaneet väkeään aktiivisuuteen etenkin ilmastolain uudistamisessa.

Fakta

Näin liikenneuudistuksessa edetään

Liikennejärjestelmäsuunnitelman alueelliset tilaisuudet pidetään Helsingissä, Lappeenrannassa, Rovaniemellä ja Vaasassa 10. maaliskuuta.

Tilaisuuksissa ministeriö pyytää evästyksiä toimenpideohjelman valmisteluun. Ely-keskukset kutsuvat niihin muiden muassa yrityksien, järjestöjen ja kuntien edustajia.

Lisäksi ministeriö pyytää parhaillaan lausuntoja siitä, miten liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutuksia arvioidaan. Lausuntoaika päättyy 24. tammikuuta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vastaa
Mankala
Ilmastolaki jakaa kansan poteroihin
Yhä suurempi osa kansasta (tällä hetkellä 22,7 %) on siirtynyt ilmastonmuutoksen kannattajiksi ja vastustaa kaikenlaisia toimia sen torjumiseksi. Vihreillä ja demareilla on nyt kova paikka perustella miksi Suomessa tarvitaan näitä torjuntatoimia? Suomen kasvihuonepäästöt ovat kuitenkin vain promillen tasoa maailman kaikista päästöistä. Selitykseksi ei nyt enää riitä, että meidän on näytettävä esimerkkiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
t.a.
Vast: Ilmastolaki jakaa kansan poteroihin
Täytyy olla aika erikionen jos kannattaa ilmastonmuutosta! Itselläni on se käsitys että ilmastonmuutosta vastustetaan jopa niin ettei ymmärretä mikä on sen aiheuttaja ja piittaamatta kustannuksista,kunhan vain joku muu maksaa ja kärsii elin-tasossan/tavoissaan! Samanlaista politiikkaa kuin kommunisteille enne kuin muuttivat "nimensä vihreiksi" neuvostoliiton kaaduttua! Eikä kukaan näitä vieläkään äänestäisi jos totta puhuisivat tavoitteistaan ja pyrkimyksistään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ilmastolaki jakaa kansan poteroihin
T.a. n käsitys Vihreistä muistuttaa kovasti unkarilaista gulassia. Menee helposti pakki sekaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
eml
Eikö hallitukselle ole tietoa Turun ja Porin alueesta
Eikö liikenneministeriössä ole tietoa että on olemassa sellainenkin alue kuin Turun ja Porin vanha läänialue. Tuntuu perin kummalliselta jos kansalaisilta halutaan jotain mielipidettä, eikö silloin kuulemisessa kateta koko valtakunta. Nyt vain Itä-Suomi, Pohjanmaa ja Lappi, Uudenmaan alueen lisäksi saavat oikeuden mielipiteen ilmaisuun. Tämäkö on sitä demarien reilua, tasapuolista ja oikeudenmukaista johtamispolitiikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Mistä rahat?
Kyllä kuulla voi ja pitääkin,mutta täysin eri asia on noudatetaanko?Suomessa on nyt täyssähköautoja noin4200.Suomen ilmastopaneelin mukaan niitä pitää olla noin 740000 vuoteen 2030 menessä,jos liikenteen päästöt halutaan puolittaa,kuten hallitus haluaa ja toivoo.Toivoa voi,muttei toteudu.Ihmettelen miten se temppu tehdään"sosiaalisesti oikeudenmukaisesti",kuten hallitusohjelmassa lukee.Joku ilmastonmuutoksen maksaa aina ja se ei ole yritykset.Sekin lukee hallitusohjelmassa,ettei yrityksien kustannuksia kasvateta.Kunnatkin on yrityksiä.Joten ei ole kuin yksi taho,joka joutuu taas kaiken maksamaan.Työttömät,eläkeläiset ja ne,jotka nytkin sinnittelee pienillä työtuloilla ja yrittää käydä töissä yhä kauempana kotoa.Polttoaineveron korotukset ja muut kustannukset on myrkkyä työllistymiselle.Joten edelleen ihmettelen,miten se temppu tehdään?????Palkkoja,etusuuksia ei voi nostaa,kun menee kilpailukyky.Velkaa ei voi ottaa jne.Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.Ei muutakuin keltaliivien ostoon,sillä kohta niistä on huutava pula.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Mistä rahat?
Jossei ilmastonmuutokseen nyt aleta varautua, tulee lasku monin verroin suuremmaksi, kun vedenpaisumus alkaa. Rahaa on maailma täynnä ja lisää painetaan koko ajan. Kysymys on siitä mihin sitä käytetään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hankala
Hah
Eikö omasta isosta kalliista asiantuntija laumasta löydykään osaajia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hah
Totta kai löytyy ja paljon parempaa kuin kansan piiristä. Näin nyt vaan on toimittava demokraattisisessa maassa toisin kuin esimerkiksi Puolassa tai Unkarissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H.
Vast: Hah
Siis massiivisessa avustajakaartissa ei ole osaamista. Ei tietenkään koska kyse on verorahojen siirtämisestä kavereiden ja politbyroon taskuihin.

Puola ja Unkari ovat mitä suurimmassa määrin demokratioita missä eivät enää kommunistihallinnon myyrät juhli. Kansa on äänestänyt. Ei tarvita edes rekkaesteitä.
Suomessa kommunistit ovat hallitusvallassa ja voimme vain odotella pakkolakien lisääntymistä ja yritteliäisiin ihmisiin kohdistuvaa vainoa ja omaisuuksien konfiskointia kera liikkumisrajoitusten.
Rahat haaskataan Afrikkaan ja haittamaahanmuuttoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hah
Janniksen puolueen (POP) aateveljet Puolassa ja Unkarissa ovat tehneet parhaansa tuhotaakseen maidensa demokraattisen kehityksen. Tämäkö on Suomen visio?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hah
Jannis_H.: "Puola ja Unkari ovat mitä suurimmassa määrin demokratioita missä eivät enää kommunistihallinnon myyrät juhli. Kansa on äänestänyt."
Niin, Unkarissa alle puolet kansasta tuki Orbania ja se toi yli 2/3 edustajanpaikoista, melkein kuin Neuvostoliitossa.

Jannis: "Suomessa kommunistit ovat hallitusvallassa ja voimme vain odotella pakkolakien lisääntymistä ja yritteliäisiin ihmisiin kohdistuvaa vainoa ja omaisuuksien konfiskointia kera liikkumisrajoitusten."
Ristiriitaista, eräässä toisessa keskustelussa Jannis oli kovilla ja kehuskeli rohkeudellaan. Nythän tuntuu olevan paniikissa ja näkee 'mörköjä' kaikkialla.

Jannis: "Rahat haaskataan Afrikkaan ja haittamaahanmuuttoon."
Onneksi ei sentään Suomessa rahat päädy valtaapitävien korruptioon kuten Unkarissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
t.a.
!
Surkea yritys sementoida vasemmistovalta Suomeen jossa on vähemmistönä vallassa KEPUn tuella korkeitaan ensi vaaleihin asti.PISTE!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: !
Kansa on valinnutistuvan eduskunnan ja hallituksella on sen enemmistön tuki. Äärioikeisto yrittää gallup tulosten perusteella semontoida itselleen ylivallan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Jeps
Jos hallitus olisi OIKEASTI ilmastoasialla, niin Nesteen sähköautoiluakin puhtaampi Diesel saisi veroalennuksen, niin että olisi normilöpöä halvempaa.. Täyttä p*skapuhetta ettei se riitä.. kyllä markkinatalous pistää sen tuotannon ylös nopeasti!! Samalla Nesteen kurssi raketoisi ja valtio-omisteinen yhtiö tekisi isot hillot siitä. Mutta tämän hallituksen ykköshanke on kerätä enemmän verotuloja autoilijoilta..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jeps
Sepposella on varmaan esittää erilaisia lukuja biodieselin riittävyydestä kuin asiantuntijoilla. Samoin kiinnostaa tietää paljonko liikenteen kasvihuonepäästöt vähenisivät, jos siirryttäisiin käyttämään täysimääräisesti biodieseliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jeps
Tosta on melkosen paljon tietoa saatavilla.eikö kaikkitietävä Mankala seuraa tätäkään asiaa? Tuotanto lisääntyy kun kulutus nousee ohi normidieselin, mikä tässä on vaikea ymmärtää? Päästöt on alemmat kuin väkisin sähköautoihin pakottaessa, otappa google kätehen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jeps
voin auttaa mankelia ku ei toi google vissiin toimi nestemy.fi/tietoja :

Fossiilinen polttoaine:
Raakaöljy pumpataan, lastataan tankkeriin ja tuodaan merien yli Nesteen jalostamolle Porvooseen tai Naantaliin, jossa öljystä tehdään polttoainetta. Välimatkat ovat pitkiä, mutta prosessi on viritetty huipputehokkaaksi. Raakaöljyn kuljetus ja jalostus lisäävät polttoainelitran päästöjä 18 hiilidioksidigrammaa per ajettu kilometri. Jos uudenaikaisen polttomoottoriauton kilometrikohtaisiksi hiilidioksidipäästöiksi määritellään 97 grammaa, kokonaispäästöksi tulee 115 grammaa kilometriltä.

Sähkömoottori:
Suomessa sähköä saadaan uusiutuvista lähteistä, kuten vesi- ja tuulivoimasta, sekä uusiutumattomista lähteistä, kuten kivihiilestä. Kun otetaan huomioon Suomessa tuotettavan sähkön keskimääräiset hiilidioksidipäästöt, sähköautolla ilmastopäästöt ovat 29 grammaa hiilidioksidia ajokilometriltä.

NesteMY 100 % uusiutuva polttoaine:
Uusiutuvien raaka-aineiden hiilidioksidi on peräisin jo ilmakehässä olevasta hiilidioksidista. Tästä syystä polttoaineen käyttäminen ei lisää hiilidioksidia ilmakehään. Sataprosenttisesti uusiutuvat jätteet ja tähteet kerätään eri lähteistä käsittelyyn jalostamolle. Keräys- ja jalostusprosessi tuo ajokilometrillä syntyviin päästöihin alimmillaan 12 grammaa hiilidioksidia. Siksi uudenaikaisella polttomoottorilla kokonaispäästöiksi tulee ainoastaan tuotannosta syntyvä 12 grammaa hiilidioksidia

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jeps
Entä se biodieselin riittävyys? Pääosa sen raaka-aineesta on edelleen palmuöljyä. Oliko näissä laskelmissa huomioitu paljonko sademetsien raivaaminen öljyplantaasien tieltä pienentää hiilinieluja?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jeps
Biodiesel ja MYdiesel ovat kaksi eri asiaa!! voisit koittaa ottaa asioista selvää!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Jeps
Ja lsäksi hallitus on unohtanut kokonaan kaasuautot,Biokaasua tuotetaan monissa laitoksissa ympäri suomea.Lähimmät paikat ovat Topinoja,Vehmaa ja Vampula.Biopkaasun päästöt ovat vieläkin pienemmät kuin tuolla MY dieselillä.Ja ajaminen nyt jo halvempaa.Mutta kaasuuautojakin verotetaan kuten dieslautoja mikä estää niiden yleistymistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »