Eurofighter lupaa itsenäisen hävittäjäjärjestelmän, jossa kaikki valta ja tieto ovat Suomella

Bae Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock ja ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen tapasivat, kun Eurofighterin tositestit alkoivat Suomen talvessa.
Bae Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock ja ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen tapasivat, kun Eurofighterin tositestit alkoivat Suomen talvessa.

Yhteiseurooppalainen Eurofighter-hävittäjä on ensimmäinen viidestä hävittäjäkandidaatista, joka tulee testattavaksi Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Hävittäjän valmistaja Bae Systems lupaa laajaa teollista yhteistyötä, johon kuuluu hävittäjien kokoamista ja suomalaista ammattitaitoa.

Joonas Kuikka

Eurofighter pyrkii erottautumaan Suomen hävittäjäkilpailussa sillä, että se lupaa itsenäisen asejärjestelmän, jossa päätösvalta pysyy Suomessa.

– Jos haluatte rakentaa hävittäjiä Suomessa, voitte tehdä niin, sanoo Bae Systemsin maajohtaja Paul Hitchcock Lännen Median haastattelussa.

Eurofighterin tarjous sisältää ylläpidon, infrastruktuurin ja järjestelmän tiedot sekä 30–40 vuoden käyttäjätuen. Eurofighterin on tarkoitus lentää vuosisadan jälkipuoliskollakin, sillä Saksa tilasi merkittävän lisämäärän hävittäjän uusinta mallia vanhimpien tilalle.

– Suomella on myös tilaisuus rakentaa suurimpia hävittäjän osia, mutta siinä ei välttämättä ole taloudellisesti järkeä. Kokoonpano olisi järkevä tuoda Suomeen, sanoo Hitchcock.

Tämä tarkoittaisi huoltovarmuuden kannalta sitä, että kriisitilanteessa suomalaisella ammattitaidolla pystyttäisiin purkamaan, korjaamaan ja kokoamaan hävittäjiä hyödyntäen varaosia.

– Sotilaallisesti liittoutumaton maa joutuu ratkaisemaan ongelmat oman maan sisällä. Yhteydet voivat olla poikki, muistutti ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen Satakunnan lennostossa.

Jokaiselta hävittäjäkandidaatilta odotetaan teollisen yhteistyön kautta riittävää taetta huoltovarmuudesta.

– Eurofighter on itsenäinen järjestelmä sodan aikana, sanoo Hitchcock.

– Päätösvalta on Suomessa ja suomalaisilla. Tietoa voi jakaa muiden käyttäjien kanssa tai pitää itsellään.

Eurofighter on tällä hetkellä läntisen Euroopan yleisin moderni hävittäjä. F-35 uhkaa Eurofighterin valta-asemaa Euroopassa vuosikymmenen lopulla.
Eurofighter on tällä hetkellä läntisen Euroopan yleisin moderni hävittäjä. F-35 uhkaa Eurofighterin valta-asemaa Euroopassa vuosikymmenen lopulla.

Eurofighter ja Bae Systems jättävät muiden valmistajien tavoin vastauksensa tarkentavaan tarjouspyyntöön tammikuun loppuun mennessä.

Tässä tarjouspyynnössä valmistajat ovat saaneet muuttaa kokonaisjärjestelmään kuuluvaa hävittäjämäärää, jotta se mahtuisi Suomen 10 miljardin euron ja noin 10 prosentin vuosipuolustusbudjetin kuluihin. Monella valmistajalla tämä tarkoittaa paineita vähentää hävittäjien määrää alkuperäisestä 64:stä.

Hitchcock ei kommentoi nyt tarjottavien hävittäjien määrää. Se on ehdottomasti salaista. Eurofighter ei kuitenkaan aio tehdä tarjoukseen lisäyksiä, kuten Saabin tarjoama tutkalentokone.

Eurofighterin käyttäjämailla on tulevaisuudessa uusia häivehävittäjäprojekteja, kuten brittivetoinen Tempest ja ranskalais-saksalainen FCAS. Hitchcokin mukaan nämä eivät sisälly nyt puheissa olevaan kauppaan, mutta Eurofighter-kumppanuuden kautta mahdollisuudet lisähankintoihin voisivat aikanaan olla helpommat. Järjestelmät ovat vasta piirustuspöydällä.

Pirkkalan testitapahtumassa kokeillaan, kuinka hävittäjät pärjäävät suomalaisissa talviolosuhteissa ja pakkasöissä.

Eurofighter on lentänyt ympäri maailmaa, muun muassa Islannin ja Baltian ilmavalvonnassa, joten hyvin vaikeat sääolosuhteet ovat tuttuja. Varsinkin Islannin oikukas arktinen meri-ilmasto on vaikeimpia mahdollisia.

Kaksimoottorinen Eurofighter on vertailluista kandidaateista tehokkaimpia. Se nousee ilmaan lyhyeltä kiitotieltä ja lentää ehdokkaista nopeimmin ja korkeimmalle.

Eurofighteria ei kuitenkaan ole testattu maantietukikohdissa, sillä muut maat eivät käytä sitä niin kuin Suomi käyttäisi. Suomalaiseen ilmataistelutaktiikkaan kuuluu jatkuva tukikohtien vaihtaminen, sillä pitkänä maana Venäjän rajalla Suomessa ei ole selustatilaa turvallisille lentokentille.

– Siinä on suuri työntövoima, ei pitäisi olla ongelma. Itse asiassa haluaisin kokeilla maantielle laskeutumista, sanoi Eurofighterin pääkoelentäjä Steve Formoso.

Valmistajien mukaan kääntöaika maassa on lyhyt. Tämä tarkoittaa tankkausta ja aseistamista. Ilmavoimilla on tarkka suomalaisen ilmataistelutaktiikan mukainen vaatimus jokaiselle kandidaatille.

– Kuusi lentoa päivässä on pystyttävä tekemään. Tulemme testeissä todentamaan, mitkä ovat kääntöajat, mutta emme lennä kuudesti, sanoi eversti Juha-Pekka Keränen.

Eurofighterin testilennot alkavat toden teolla ensi viikolla. Perjantaina lentokoneet tutustuivat testialueeseen Etelä-Pohjanmaan yllä kahden Hornetin saattelemana.

Lue myös:

Suomalaiset koelentäjät pääsevät useimpien hävittäjien ohjaimiin taivaalla Pirkkalan testeissä – perjantaina testattiin kahta Eurofighteria

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
t.a.
!
Parempi olla (NATO) -Kavereiden kanssa porukassa eikä eristäytyä yksin pieneksi ja heikoksi naapurin kiusattavaksi!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: !
Yhteiseurooppalaisen ratkaisun väittäminen eristäytymiseksi, ilman mitään loogisia perusteluja, taitaa olla puhdasta propagandaa.

Naton 5. artiklaa ei ole koskaan testattu käytännössä. Toimivuus perustuu lupauksiin ja pelotteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
osina
Ikean tyyliä, eli kokoa itse !😂
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Ystävät läheltä...
Ruotsalaisesta Gripenistä saamme oivan ja toimivan koneen tunnistuslentoihin. Ja rahaa riittää myös hyvän ilmatorjuntajärjestelmän hankkimiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »