Sanna Marinilla ja Viron pääministeri Rataksella pitkä yhteistyölista – ”Tallinnan tunneliin ei lippuja vielä myydä”

Myyjätyttökohu ei ollut esillä pääministeri Marinin Viron vierailulla. Virolaistoimittajia kiinnosti, miten Suomen hallitus aikoo yhdistää ilmastotavoitteen ja kansalaisten hyvinvoinnin.

Suomen pääministeri Sanna Marin ja Viron pääministeri Jüri Ratas keskustelivat maiden välisestä yhteistyöstä Tallinnassa Marinin ensimmäisellä Viron vierailulla.
Suomen pääministeri Sanna Marin ja Viron pääministeri Jüri Ratas keskustelivat maiden välisestä yhteistyöstä Tallinnassa Marinin ensimmäisellä Viron vierailulla.

Kirsi Turkki

Tallinna

Viron keskustalainen pääministeri Jüri Ratas otti Suomen pääministerin Sanna Marinin (sd) iltapäivällä vastaan Tallinnassa Stenbockin talossa, jossa toimivat Viron hallitus ja valtionkanslia.

Tapaamisen jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa pääministerit kehuivat kilpaa maiden välistä yhteistyötä. Viron sisäministerin kohupuheita Suomen pääministeristä myyjätyttönä ei mainittu lämminhenkisessä tapaamisessa.

– Hyvä Sanna, tervetuloa Tallinnaan, olemme erittäin läheiset ystävät, Ratas hehkutti tilaisuuden aluksi.

Pääministerien välisissä keskusteluissa olivat esillä kaikki ennalta odotetut asiat. Keskusteluja käytiin sekä kansainvälisistä asioista että maiden välisistä suhteista.

Lähi-idän tilanteen pääministerit toivoivat rauhoittuvan mahdollisimman nopeasti. Sekä Ratas että Marin painottivat, että ukrainalaiskoneen maahan syöksyminen Iranissa on tutkittava mahdollisimman tarkasti. Iranin epäillään pudottaneen koneen alas ohjuksella. Viro toimii parhaillaan YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvana jäsenenä.

– Asia pitää tutkia täysin avoimesti. Toivon, että kansainvälisten asiantuntijoiden tutkimukset voisivat alkaa mahdollisimman nopeasti, Ratas sanoi.

Pääministeri Sanna Marin tapasi Viron pääministeri Jüri Rataksen perjantaina. Tapaaminen järjestettiin Tallinnassa Stenbockin talossa, jossa toimivat Viron hallitus ja valtionkanslia.
Pääministeri Sanna Marin tapasi Viron pääministeri Jüri Rataksen perjantaina. Tapaaminen järjestettiin Tallinnassa Stenbockin talossa, jossa toimivat Viron hallitus ja valtionkanslia.

Pääministerien asialistalla olivat odotetusti ilmastoasiat. Rataksen mukaan keskusteluja käytiin siitä, mitä yhdessä voidaan tehdä ilmastotilanteen parantamiseksi. Marin kiitteli sitä, että Viro tukee EU:n tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2050.

Suomen ilmastoratkaisut kiinnostivat myös virolaistoimittajia. Mediatilaisuuden ainoa Viron puolelta esitetty kysymys koski sitä, miten Suomen hallitus aikoo yhdistää kunnianhimoisen ilmastotavoitteen ja kansalaisten hyvinvoinnin.

Marin vakuutti, että Suomen hallitus aikoo toteuttaa ilmastoratkaisut sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla ja niin, ettei tavallinen kansa joudu maksajaksi. Keinoja ei tilaisuudessa kuultu.

Liikenteen, energian ja digitalisaation aloilla Suomella ja Virolla on paljon yhteisiä hankkeita. Suomen ja Viron välille on rakennettu Balticconnector-nimellä tunnettu kaasuputki, joka on jo toiminnassa. Hankkeen avulla yhdistetään Suomen kaasuverkosto Baltian maiden verkostoon. Putken pituus tulee olemaan 150 kilometriä, josta noin 80 kilometriä on jo meren pohjassa.

Rataksen mukaan Helsingin ja Tallinnan yhdistävän tunnelin valmistumisajasta ei tapaamisessa keskusteltu.

– Lippuja tunneliin ei vielä myydä, Ratas vitsaili.

Hänen mukaansa tunnelikysymyksen käsittelyä pitää kuitenkin jatkaa.

Liikemies Peter Vesterbackan johtaman Finest Bay Area -hankkeen suunnitelmissa on syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella oleva junatunneli Helsingin ja Tallinnan välillä. Tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa. Esisopimus rahoituksesta on kiinalaisyhtiön kanssa.

Tunnelihanketta on kritisoitu sekä Suomessa että Virossa ja sillä ei ole viranomaisten tai poliitikkojen hyväksyntää. Vesterbackan hankkeen lisäksi tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille kaavailee myös virkamiesvetoinen Finest Link. Siinä ovat mukana Uudenmaan liitto, Helsingin kaupunki, Liikennevirasto, Tallinnan kaupunki ja Viron elinkeino- ja viestintävirasto.

Pääministeri Rataksen tapaamisen jälkeen Marin kävi vielä kohteliaisuuskäynnillä presidentti Kersti Kaljulaidin luona ennen paluulentoaan Suomeen.

Sanna Marin kävi vielä kohteliaisuuskäynnillä presidentti Kersti Kaljulaidin luona ennen paluulentoaan Suomeen.
Sanna Marin kävi vielä kohteliaisuuskäynnillä presidentti Kersti Kaljulaidin luona ennen paluulentoaan Suomeen.

Vierailun aluksi Marin piipahti pikaisesti Viron nykyaikaisessa ja suositussa taidemuseossa Kumussa, jossa on esillä näyttely nimeltään Itsensä luominen, emansipoituva nainen Viron ja Suomen taiteessa.

Viron taidemuseo keskittyy sadan toimintavuotensa kunniaksi virolaisten naistaiteilijoiden tuotantoon. Näyttely on syntynyt yhteistyössä Ateneumin taidemuseon kanssa. Näyttelyn esittelivät Marinille taidemuseo Kumun johtaja Kadi Polli ja kuraattori Anu Allas.

Marin saapui alkuiltapäivästä eteläiseen naapurimaahan hyväntuulisena. Päivä oli alkanut hyvillä uutisilla, kun Taloustutkimuksen Ylelle joulu-tammikuussa tekemä puoluekannatusmittaus kertoi sosiaalidemokraattien kannatuksen nousseen kuukaudessa lähes kaksi prosenttiyksikköä, 14,9 prosenttiin. Marin aloitti pääministerinä itsenäisyyspäivän jälkeen.

Tietenkin se on hyvä uutinen hallituspuolueille, kun hallituspuolueiden yhteenlaskettu kannatus on hivenen parantunut, sdp:n ja keskustan kannatus erityisesti ovat vahvistuneet. Itse olen aina sanonut, että ei kannata tuijotella yksittäisiä gallupeja, vaan keskittyä siihen työhön, jota hallituksessa tehdään. Meillä on tälle keväälle paljon isoja haasteita ja tehtävää. Oma fokukseni on näissä asioissa, Marin sanoi.

Marin ja Kaljulaid ehtivät keskustella jonkin aikaa.
Marin ja Kaljulaid ehtivät keskustella jonkin aikaa.

Lue myös:

Marinin Viron-vierailu alkoi – Hallituspuolueiden kannatuksen kasvu ilahdutti Tallinnaan saapunutta pääministeriä: ”Tietenkin se on hyvä uutinen”

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Kommentattori
Tunneli vain 15 miljardia
Tuo tunnelihan kuulostaa naurettavan halvalta. Se vastaa vain 5 vuoden haittamaahanmuuton kustannuksia.
Niin sanotun 'humanitäärisen' maahanmuuton kumulatiiviset kustannukset ovat Iltalehdessä esitetyn uskottavan selvityksen mukaan 3,2 miljardia vuodessa.
Jokainen voi mielessään pohtia, kumpi olisi veronmaksajille järkevämpää rahan käyttöä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunneli vain 15 miljardia
Iltalehden "uskottava" selvitys on yhden persuaktivistin laskelmatekele, jonka luvut hän on pääosin vetänyt hihasta. Kukaan ei ole laskelman oikeellisuutta varmistanut. Loppusumma on pelkkää propagandaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tunneli vain 15 miljardia
Kukaan ei ole kumonnut laskelmaa. Todennäköisesti todellinen luku on suurempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunneli vain 15 miljardia
Mankala ja Kommentattori ovat erimielisiä Pauli Vahteran luvuista ja Kommentattori toteaa: "Kukaan ei ole kumonnut laskelmaa."

Kovin huonosti on Kommentattori tämän asian tiimoiltamnäitä keskusteluja lukenut.
Useampaan kertaan on esitetty epäilyksiä Vahteran lukujen mielekkyydestä.

Joka tapauksessa täytyy pitää mielessä Vahteran kirjoitusten tarkoitus, se oli olla yhden puolueen vaalipamfletti.
Ei ole mitenkään tarpeellista lähteä lukuja kumoamaan ja tarjoamaan uusia lukuja. Riittää kun tuo esiin, perustelluin esimerkein, Vahteran lukujen heikot perusteet.

Onneksi Pauli Vahtera itsekin myöntää laskelmiensa heikkouden:
"Olen joutunut joiltakin osin käyttämään loogista päättelyä menojen selvittämiseksi."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »