Suomalaiset koelentäjät pääsevät useimpien hävittäjien ohjaimiin taivaalla Pirkkalan testeissä – perjantaina testattiin kahta Eurofighteria

Ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen on tutustunut tarkkaan kaikkiin hävittäjäkandidaatteihin ja lentänyt niistä kahdella.
Ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen on tutustunut tarkkaan kaikkiin hävittäjäkandidaatteihin ja lentänyt niistä kahdella.

Eurofighter-hävittäjän kaksipaikkaisessa koulutusversiossa on koelennoilla toisena suomalainen koelentäjä. Suomalaiset myös ohjaavat hävittäjiä ilmassa, kertoo ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas hävittäjien testitapahtumassa Satakunnan lennostossa.

Joonas Kuikka

Suomalaisille koelentäjille HX Challenge -testitapahtuma Satakunnan lennostossa Pirkkalassa on työntäyteinen. Useat suomalaispilotit ohjaavat kaksipaikkaisia hävittäjiä taivaalla lähes kaksi kuukautta kestävissä testeissä.

Tällainen kaksipaikkainen versio on saapunut Suomeen Eurofighterilta, joka parhaillaan lentää reilun viikon ajan testeissä.

– Koelentoporukassa on toistakymmentä ihmistä, kertoo ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas.

Suomalaislentäjien nimiä ei kuitenkaan tuoda julkisuuteen, eikä tarkkaa määrää. Kaksi heistä on pitkän kurssin käyneitä koelentäjiä, mikä tarkoittaa tavallista suurempaa koelento-osaamista.

Ilmavoimien operaatiopäällikön, eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan suomalainen pilotti on kaksipaikkaisissa hävittäjissä aina kyydissä. Koelentäjiä kuitenkin kierrätetään jonkin verran.

Keränen kertoo itsekin lentäneensä kahta nimeltä mainitsematonta HX-kandidaattia ilmassa kiertäessään valmistajien vieraana maailmalla.

– Kaikkien viiden simulaattorilla olen lentänyt.

Kaksipaikkaisen Eurofighterin toisena lentäjänä takapenkillä on testeissä suomalainen koelentäjä.
Kaksipaikkaisen Eurofighterin toisena lentäjänä takapenkillä on testeissä suomalainen koelentäjä.

Perjantaina Pirkkalasta nousi ilmaan kaksi suomalaista Hornetia perässään kaksi Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighteria, toinen yksi- ja toinen kaksipaikkainen. Tarkoituksena oli tutustua testausalueeseen. Hornetit ovat testien aikana maaliosastona.

Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen kertoi tiedotustilaisuudessa, että testilennot tehdään pääosin Etelä-Pohjanmaan yllä.

– Lennämme joskus myös yöaikaan. Alueen asukkaat eivät todennäköisesti huomaa mitään, Heikkinen arvioi.

Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas vastaa ilmavoimien taistelutavan kehittämisestä ja koelentämisestä.
Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas vastaa ilmavoimien taistelutavan kehittämisestä ja koelentämisestä.

Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas sanoo, että jokaisella lennolla toteutetaan Puolustusvoimien määrittelemät testipisteet, joilla jokaisesta hävittäjästä testataan vastaavat asiat.

Lennolla voitaisiin esimerkiksi testata huippunopeus, huippukorkeus tai tutkan tai aseiden toiminta simuloituna. Mitä todella kokonaisuudessaan testataan, pysyy salaisuutena.

Testitapahtumaan osallistuu 200 henkilöä Puolustusvoimista. Tämä sisältää suuren joukon testitulosten analysoijia. Lisäksi jokainen hävittäjävalmistaja tuo 50–100 henkilöä ja 2–4 lentokonetta.

Jos joku testi epäonnistuu, tieto voidaan kerätä myöhemminkin hävittäjähankkeen aikana.

Testituloksia käytetään myöhemmin ilmataistelujen simulaatioissa ja pitkäaikaisessa sotapelissä, joka ratkaisee suorituskykyarvioinnin voittajan. Suorituskykyarviointi puolestaan ratkaisee Puolustusvoimien haluaman hävittäjän.

Eurofighterin lisäksi Rafale ja Super Hornet tuovat kaksipaikkaisen hävittäjän suomalaisten lennettäväksi.

F-35-hävittäjästä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaiset saavat arvioinnin aikana tyytyä simulaattoriin ja F-35:n oman koelentäjän suorituksiin.

Gripenin E-versiosta ei ole kaksipaikkaista, mutta vanhasta kaksipaikkaisesta D-versiosta on tehty E:n näytöillä muokattu versio, jota suomalainen lentää. Gripenin Suomellekin kaupan osana tarjottua kaksipaikkaista F-versiota ei ole vielä valmistettu.

Katso video Eurofighterin esittelystä Pirkkalassa:

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.