Suomen tulevan hävittäjän maaliosastona lentävät nykyiset Hornetit ja Hawkit, kun hävittäjiä testataan Pirkkalassa

HX Challenge -testaustapahtumassa kaikki viisi hävittäjäkandidaattia lentävät Suomen hankalissa talviolosuhteissa. Jokainen valmistaja tuo 2–4 hävittäjää Pirkkalaan, ja vastaansa ne saavat taivaalla muun muassa Suomen ilmavoimien Hornetin.

Ilmavoimien Hornet lentää Suomen tulevan hävittäjän koevastustajana tammi–helmikuun testaustapahtumassa. Arkistokuva.
Ilmavoimien Hornet lentää Suomen tulevan hävittäjän koevastustajana tammi–helmikuun testaustapahtumassa. Arkistokuva.

Joonas Kuikka

Suomen hävittäjähanke nytkähtää tositoimiin ensi viikon lopulla, kun yhteiseurooppalaisen Eurofighterin testijakso alkaa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa torstaina.

Jokaista viittä hävittäjäkandidaattia testataan seitsemän arkipäivän ajan, joten testit kestävät helmikuun loppuun asti.

Toisena testivuorossa on ranskalainen Rafale, kolmantena ruotsalainen Gripen ja neljäntenä sekä viidentenä amerikkalaiset F-35 ja Super Hornet.

Hornet vastassa ilmassa

Ilmavoimat vahvistaa tiedotteessaan torstaina, että hävittäjien maaliosastona lentävät ilmavoimien nykyiset Hornet-hävittäjät ja Hawk-harjoitushävittäjät.

– Hävittäjät kuvaavat ilmassa maaleja. Horneteilla ja Hawkeilla testataan, kuinka hyvin tutka ja passiiviset sensorit toimivat, kertoo ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen Lännen Medialle.

Eri testitapahtumissa suomalaisia hävittäjiä on kuvitteellisena vastustajana ilmassa noin neljästä kuuteen kappaletta. Horneteja tai Hawkeja ei kuitenkaan ole kaikilla koelennoilla, vaan ainoastaan vastailmatoimintaa koskevissa testeissä.

Jokainen hävittäjävalmistaja tuo Suomeen 2–4 lentokonetta, sillä ilmavoimat edellyttää välillä kahden hävittäjän yhteislentoa ilmassa. Näin pystytään testaamaan ainakin hävittäjien tiedonsiirtoa ilmassa.

Monen kyytiin myös suomalainen koelentäjä

Suomalaiset koelentäjät eivät itse lennä testattavia hävittäjiä yksin, vaan valmistajat tuovat mukanaan lentäjät. Kaksipaikkaisissa hävittäjissä suomalainenkin koelentäjä pääsee puikkoihin toisena lentäjänä.

Eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan ainakin Rafalesta ja Super Hornetista on tulossa kaksipaikkainen versio Suomeen. Lisäksi Eurofighter tuo todennäköisesti kaksipaikkaisen mallin testitapahtumaan.

Ruotsalaisesta Gripen E -hävittäjästä ei tule kaksipaikkaista F-versiota, mutta Saab on tuomassa muokatun kaksipaikkaisen Gripen D -hävittäjän, jossa on uuden E-hävittäjän monitoreja.

Yksipaikkaisten F-35:n ja Gripen E:n kyytiin ei suomalaisilla koelentäjillä kuitenkaan ole asiaa tammi–helmikuussa.

Amerikkalaisen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin Growler-versio on todennäköisesti tulossa myös testitapahtumaan.

– Meille on indikoitu, että Growler olisi tulossa. Lopullista varmuutta ei ole, kun emme tiedä, mikä maailmantilanne on silloin, sanoo Keränen.

Lennot myös pimeällä

Lähes kaksi kuukautta kestävän testausrupeaman tarkoituksena on varmistaa, että hävittäjävalmistajien myyntipuheet koneiden ominaisuuksista pitävät paikkaansa. Testi järjestetään tammi–helmikuussa, jotta nähdään hävittäjien toimintakyky Suomen vaikeissa talviolosuhteissa.

– Talviset olosuhteet vaikuttavat erityisesti elektro-optisten sensorien sekä mahdollisesti muidenkin aktiivisten ja passiivisten järjestelmien suorituskykyyn. Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin, sanoo Keränen tiedotteessa.

Luvassa on myös koelentoja pimeällä ilta-aikaan, mutta ei viikonloppuisin.

Arvot talteen sotapeliä varten

Testaustapahtumassa mitattavia hävittäjien todellisia ominaisuuksia käytetään suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa neljän hävittäjän parven taisteluskenaarioissa.

Suorituskykyarvioinnin kolmas ja viimeinen vaihe on pitkäaikainen sotapeli, jossa simuloidaan kunkin hävittäjän toimintaa koko Suomen puolustusjärjestelmän osana.

Siksi myös HX Challengessa on paikalla kaikkien puolustushaarojen ja pääesikunnan väkeä yhteistoimintaominaisuuksien varmistamiseksi.

Satakunnan lennoston ilmataistelukeskuksella on tärkeä rooli. Se vastaa koelentämisestä ja hävittäjien taistelutapaan liittyvästä kehittämisestä ja tutkimuksesta Suomessa.

Näkyy jonkin verran myös siviileille

Osaa hävittäjien suorituskyvyistä ei turvallisuussyistä testata lainkaan ilmassa, vaan ainoastaan simulaatiossa tai laboratoriossa.

Jotkut testit tehdään ilmassa, mutta maantieteellisesti rajatulla alueella.

Kyseessä ei ole lentonäytös tai harjoitus, vaan melko kaavamainen testaustapahtuma. Tampereen seudulla näkyy lentoonlähtöjä ja laskeutumisia.

Pirkkalan tukikohdan ympärillä on tilapäisiä liikkumisrajoituksia. Pirkkalan siviililentoasemalla terminaalien 1 ja 2 välisellä nurmella on katselupaikka, jossa lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voi seurata.

Uutista on päivitetty kello 13.55. eversti Juha-Pekka Keräsen tuoreella haastattelulla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.